Eredményes Tour de Hongrie-t tudhatnak maguk mögött a hazai kerékpárosok: tizenöten képviselték a magyar színeket a százéves viadalon.
Május 14-én, szerdán Budapestről rajtolt el a 46. magyar körverseny: akárcsak 1925-ben, ezúttal is a Szent Gellért térről, igaz, az akkori hajnali négy órás kezdésnél jóval néző- és kerékpárosbarátabb időpontban.
A mezőnyben ott volt a korábbi négyszeres fehér trikós, 2019-ben az összetettben második Dina Márton (Euskaltel–Euskadi), Valent Márk és Takács Zsombor (MBH Bank Ballan CSB), Pakot András (Pierre Baguette), Gönczy Gergő, Istlstekker Zsolt és Rózsa Balázs (Epronex-Hungary), Filutás Viktor, Hrenkó Norbert, Nagy Bendegúz, Solymosi Márton (Karcag Cycling ÉPKAR), illetve Fetter Erik, Feldhoffer Bálint, Pelikán János és Szijártó Zétény (United Shipping).
A 875 kilométer össztávú viadal első etapja 2008 óta a leghosszabb volt: a a 21 csapat 126 versenyzőjét felvonultató mezőny 210 kilométer megtétele és 1042 méter szintemelkedés leküzdése után, többek között Etyeket, Mórt és Győrújbarátot érintve, az országos bajnokságon és a V4 magyarországi szakaszán évről évre programba iktatott pannonhalmi emelkedőt megmászva a győri ETO Parkban ért célba. A nap négyfős szökésében ott volt a korábban időfutamban és mezőnyversenyben egyformán magyar bajnok Pelikán János (United Shipping), aki hegyi pontokat is gyűjtött, valamint mindkét gyorsasági részhajrát megnyerte. A begyűjtött időjóváírásoknak köszönhetően a nyitónapot követően a harmadik helyen állt az összetettben, így ő ölthette fel először a fehér trikót. A sárga trikó a holland Danny van Poppelhez került, aki az utolsó kanyart elöl véve okos támadással nyerte az első mezőnyhajrát.
Csütörtökön a veszprémi Óváros téren került sor a rajtra. A siófoki Fő utcáig tartó 178 kilométer során 1244 méter szintemelkedést kellett leküzdeniük a bringásoknak, ennek jelentős részét a táv első felében helyet kapó harmadik kategóriás tihanyi és második kategóriás tótvázsonyi emelkedő során megtéve. Azután két részhajrá következett Balatonkenesén és Ságváron.
A nap egyik meghatározó eseménye a két emelkedő után, már a síkon a befújó oldalszél miatt bekövetkező tömegbukás volt a mezőnyben, közel harmincan földre kerültek, öt kerékpárost kórházba kellett szállítani, közülük egyet mentőhelikopterrel. A szökevénycsoportban ezúttal Pelikán mellett a 2014-es magyar bajnok Rózsa Balázs (Epronex-Hungary) is ott volt, mindketten szorgosan gyűjtögették a pontokat, előbbi mindkét részhajránál bezsebelte a maximálisan begyűjthető jóváírásmásodperceket. Így már azért lehetett szorítani, hogy Valter Attila 2020-as összetett sikere után ismét magyar kerékpároson feszüljön a sárga trikó, ám ezt végül az újabb etapsikert begyűjtő Van Poppel megakadályozta. Így is két hazai bringás volt a legjobb tízben a királyetap előtt: Pelikán a második, míg Rózsa a hetedik helyen állt.
A pénteki, 1974 méter szintemelkedést tartalmazó, 163 kilométeres királyetapnak Gödöllőről a Királyi Kastély elől vágtak neki. Turán és Gyöngyösön részhajrá várt a versenyzőkre, akik aztán Mátraházáig második kategóriás emelkedőt másztak meg. Innen Parádsasvár irányába leereszkedve Mátrafüreden egy újabb részhajrá következett, hogy végül a hegynek ismét nekivágva Mátraháza után a mezőny folytassa az útját az első kategóriás kékestetői hegyi befutóig.
A nap szökésében ezúttal Istlstekker Zsolt volt ott az Epronex-Hungaryből és Nagy Bendegúz a Karcag Cycling ÉPKAR csapatából. A szakaszért azonban, ahogyan az elmúlt években is, az összetettért harcolók csatáztak. A támadások sorát Fetter Erik (United Shipping) nyitotta meg még Mátraháza előtt csapattársáért, Feldhoffer Bálintért dolgozva, míg a sokáig a boly elejében helyezkedő Dina Márton (Euskaltel–Euskadi) fokozatosan hátrébb csúszott. A döntő támadást Harold Martín López indította bő két kilométerrel a cél előtt, az elmúlt években rendre kudarcba fúló távoli megindulásokkal ellentétben az ecuadori hegyimenő végigvitte akcióját és átvette a sárga trikót. A fehér pedig csapaton belül váltott gazdát: Pelikántól a 19 esztendős Feldhofferre szállt át, aki fantasztikus teljesítményt nyújtva, mindössze 12 másodperc hátránnyal hetedikként tekert be, ez a pozíciót foglalta el az összetettben is.
Szombaton ismét egy sík etap következett, Tatáról, a Kossuth térről indultak neki a kerékpárosok a székesfehérvári MET Arénáig tartó 154 kilométeres távnak. Ez az 1035 méter szintkülönbség mellett tartalmazott egy harmadik kategóriás hegyi hajrát Nadapon, valamint három gyorsasági részhajrát Oroszlányban, Kápolnásnyéken és a három székesfehérvári kör első áthaladásánál. Az elmenésben ezúttal nem volt magyar, az oldalszél miatt is gyors szakasz végén mezőnyhajrá döntött az elsőségről, ebben a 2022-ben Kazincbarcikán, 2023-ban Szentgotthárdon első holland Dylan Groenewegen bizonyult leggyorsabbnak, a trikók nem cseréltek gazdát.
Maradtak tehát nyitott kérdések a záró szakaszra az összetettbeli kis különbségek miatt: a százéves magyar körverseny az etyeki Körpince utca és az esztergomi Bazilika közötti 170 kilométeres szakasszal ért véget. Az 1960 méter szintemelkedést tartalmazó etapon három részhajrá várt mezőnyre – egy Zsámbékon, kettő az esztergomi körözésnél -, valamint hegyi hajrák a második kategóriás pilisszántói emelkedő három megmászásánál.
Az elmenésben Szijártó Zétény (United Shipping) tempózott hat társával, majd a névnapos Fetter is próbálkozott egy rövid szóló szökéssel hazai utakon a pilisvörösváriak nagy örömére. Az etap és az összetett megnyerésének kérdése végül a kockaköves esztergomi körpálya utolsó teljesítésekor dőlt csak el: a szakaszon a kolumbiai Juan Sebastián Molano diadalmaskodott, míg az összetettben López megőrizte első helyét az olasz Alessandro Covi és a dán Albert Philipsen előtt, ezzel a viadal történetének első ecuadori győztese lett. Feldhoffer pedig maradt hetedik a végelszámolásnál.
“Azt gondolom, hogy 2020 óta nem volt ilyen sikeres Tour de Hongrie magyar szempontból. Egyrészt azért, mert azóta szintet lépett, tehát Pro Series-versennyé vált, másrészt pedig azért, mert soha nem volt olyan, hogy ennyi, tizenöt magyar versenyző szerepeljen különböző csapatok színeiben a hazai körversenyen” – fejtette ki Schneller Domonkos, az MKSZ első embere az MTI-nek. Kitért az utolsó etapon bukott Gönczy Gergőre, akinek kiugrott a válla és így nem tudta befejezni az Esztergomban zárult szakaszt. Rajta kívül csupán ketten – Pakot András és Hrenkó Norbert – nem értek célba a magyarok közül a nehéz vasárnapi távon.
“Az, hogy gyakorlatilag minden nap volt szökésben magyar egy World Tour-szintű mezőnyben, az egészen parádés, páratlan eredménynek gondolom. Már van három plusz egy kontinentális szintű csapat, és lehet, hogy ezek közül az egyik a jövő évtől Pro Teammé fog válni. Innentől kezdve a tehetséges és elkötelezett magyar fiatal kerékpárosok előtt a határ tényleg csak a csillagos ég” – vélekedett Schneller Domonkos. Hozzátette: szerinte a nemzetközi kerékpársport szinte valamennyi szintjére bejáratosak lehetnek a magyarok.
EREDMÉNYEK
Megkülönböztetett trikósok:
- sárga (összetett): Harold Martín López
- zöld (pontverseny): Danny van Poppel (holland, Red Bull-BORA-hansgrohe)
- piros (hegyi pontverseny): Siebe Deweirdt (belga, Flanders-Baloise)
- fehér (legjobb magyar): Feldhoffer Bálint
Az összetett végeredménye magyar versenyzőkkel:
Részletes információk és eredmények:
Magyar Kerékpáros Szövetség