Két korábbi fehér trikós és összetett dobogós is rajthoz állhat a 45. Magyar Körversenyen a nemzeti csapat színeiben.
A 2024-es Tour de Hongrie-n vélhetően 14 hazai bringással találkozhatunk majd. A magyar válogatottban hat, az Epronexben öt (az előzetes rajtlista alapján Karl Ádám, Rózsa Balázs, Árvai Kristóf, Istlstekker Zsolt, Gönczy Gergő), az MBH Bank Colpack Ballanban kettő (Lepold Zoltán, Valent Márk), a Polti – Kométában pedig egy honfitársunk (Fetter Erik) állhat rajthoz.
Fontos, hogy olyan csapatból nem érkezhet versenyző a válogatottba, mely egyébként részt vesz a viadalon, így az Epronex kimaradói a címeres trikóban sem lehetnek ott a rajtnál. Szintén igazoltan maradhat távol a versenytől a Jumbo – Visma színeit erősítő Valter Attila: a korábbi rózsaszín trikós 2024-ben ismét ott lesz a Giro d’Italia mezőnyében!
Mivel a ProSeries versenyeken csupán két külföldi bejegyzésű kontinentális csapat részvétele engedélyezett (idén Peter Sagan csapata, a Pierre Baguette, illetve a három magyar versenyzővel erősítő MBH Bank kapott részvételi jogot), így ezúttal a címeres mezben kell majd keresnünk Dina Mártont. Az ATT Investments kerekese 2019-ben másodikként zárt a Magyar Körversenyen, ráadásul háromszor szerezte meg a legjobb magyarnak járó fehér trikót (2019, 2022, 2023) – ezzel Istlstekker Jánossal holtversenyben csúcstartó a verseny történetében. Marci bíztató formában kezdte a szezont: Görögországban hat top 10-es eredményt is begyűjtött kisebb versenyeken. Bár az ardenneki négynapost idő előtt feladni kényszerült, továbbra is a fehér mez egyik legnagyobb favoritja.
Miután 2023-as csapata megszűnt, idén a Tour de Hongrie egy másik korábbi ezüstérmesét és legjobb magyarját is kontinentális szinten kell keresnünk. Peák Barnabás jelenleg a szlovén Adria Mobilt erősíti. A kétszeres magyar időfutam és egyszeres mezőnyverseny országos bajnoknak is van már idén top 10-es helyezése, az Istria Spring Trophy második szakaszán lett kilencedik. A Quick-Stepnél, a Mitcheltonnál és az Intermarchénál is megforduló Peák legjobb formájában remek opciót jelenthet a válogatott számára a sprintekben.
Bár már öt Tour de Hongrie-n is járt a cukorbeteg kerékpárosokat foglalkoztató amerikai ProTeam, a Novo Nordisk, idei programjukból sajnos kimarad a Magyar Körverseny. Ennek megfelelően a kétszeres mezőnyverseny és egyszeres időfutam országos bajnok Kusztor Péter is szerephez juthat a válogatottban. A 39 éves veterán több mint húsz éve, 2003-ban már ott volt a Magyar Körverseny mezőnyében, melyre további nyolc alkalommal tért vissza. Legjobb eredményeit 2015-ben érte el, amikor nyolcadik lett a szombathelyi prológon, hatodik a keszthelyi befutón, illetve tizenegyedik az összetettben. „Kuszti” formája bíztató: rangos .1-es és ProSeries versenyeket tudhat maga mögött, ráadásul a Tour du Jurán és a Classic Grand Besanconon is csapata legjobbja volt.
Kusztor Péter mellett szintén kilencedik Tourjára készülhet Filutás Viktor, aki a HRE Mazowsze Serce Polski csapatától tért haza a télen. A Karcag Cycling versenyzője 2020-ban és 2021-ben is megnyerte a magyar országos bajnokság mezőnyversenyét, a TdH-n pedig 2015-ben érte el legjobb helyezéseit (14. hely a Kékestetőn, 20. összetettben). A verseny 2015-ös újraindulása óta csupán egyetlen Tourról hiányzott.
Dér Zsolt szövetségi kapitány előzetes keretében az említett négyes mellett a Polti – Kometa U23-as csapatában pallérozódó Feldhoffer Bálint, illetve a kétszeres U23-as időfutambajnok Szijártó Zétény (UC Monaco) kapott helyet. Utóbbi mindössze 21 évesen már a harmadik Tour de Hongrie rajtjára készülhet, míg előbbi 18 évesen debütálhat a felnőtt válogatottban. A cserék között Solymosi Márton (Karcag Cycling), Pápai Ádám (Lotus Team) és Sidló Dániel (Vini Monzon – Savini Due – OMZ) neve szerepel.
A magyar nemzeti csapat a Tour de Hongrie újkori történetében hetedszer lehet ott a rajtnál – a verseny 2018-as szintlépésével kerültek be a körforgásba –, a verseny hőskorában azonban szinte minden évben találkozhattunk a csapattal. Sőt: bizonyos években A, B és C válogatott is bizonyítási lehetőséget kapott! Az 1930-as években kifejezetten jól ment a válogatott menőinek: 1934-ben Liszkay István másodikként zárt az összetettben, 1937-ben pedig két győzelmet is a jegyeztek Karaki Zoltánnak és Liszkay-nak köszönhetően. Az „A” válogatott háromszor (1933, 1934, 1937) a „B” válogatott pedig egyszer (1932) a csapatversenyben is diadalmaskodott!
Az elmúlt tíz évben a nemzeti csapat legnagyobb sikerét Lovassy Krisztián szállította, aki 2019-ben szökésből tudott győzni a 3a szakasz tiszafüredi befutóján. Karl Ádám négyszer is a legjobb tíz közé tudta sprintelni magát egy-egy befutónál – legjobbja egy hatodik hely 2019-ből –, ráadásul a legjobb összetett helyezés is az ő nevéhez fűződik (33. hely, 2018). Érdekesség, hogy 1937 óta egy magyar válogatott versenyzőnek sem sikerült megnyernie a hazaiak összevetését – idén valós esély lehet arra, hogy az évezredben először a fehér mez egy válogatott menőhöz kerüljön.
A 45. Tour de Hongrie versenyére 2024. május 8. és 12. között kerül sor, részletes információk:
Magyar Kerékpáros Szövetség