A téli teszteken még úgy tűnt, hogy az innovatív műszaki megoldásokkal megáldott R31 és Robert Kubica párosa az év egyik meglepetése lehet.
Kubicának azonban egy beleset miatt ki kellett hagynia a szezont, a helyére érkező Nick Heidfeld pedig nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, miközben az innovatív technikai megoldásokról is kiderült, hogy inkább átkot, mintsem áldást jelentenek a csapat teljesítményére nézve. A Lotus Renault GP szezonjának a mérlegét az ESPNF1 vonja meg.
Helyezés a konstruktőri ponttáblázaton: 5.
Pontok: 73
Legjobb eredmény: 3. (Ausztrália, Malajzia)
Legjobb időmérő eredmény: 7. (Ausztrália, Malajzia, Spanyolország, Belgium)
A szezon fénypontja
Robert Kubica elvesztését követően mindenki úgy vélte, hogy a Lotus Renault-nak nem lesz jó szezonja, ennek ellenére meglepetésre a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon Vitalij Petrov felállhatott a dobogó legalacsonyabb fokára, sőt mi több úgy tűnt, hogy az R31 egyértelműen képes tartani a Red Bullok, a Ferrarik és a McLarennek tempóját. Majd a következő, Maláj Nagydíjon Nick Heidfeld szerzett egy újabb dobogós helyezést a csapatnak, ettől kezdve azonban a dolgok csak rosszabbá váltak a Lotus Renault GP számára.
A szezon mélypontja
A szezon elején az innovatív, előrehelyezett kipufogó rendszere tűnt a Lotus Renault legnagyobb erőségének, ám a szezon előrehaladtával egyre világosabbá vált, hogy zsákutca a Renault rendszere, ennek következtében pedig a csapat is egyre hátrébb szorult a mezőnyben, így a Lotus csak az év elején mutatott teljesítményének köszönhetően tudta megőrizni a konstruktőri bajnokságban elfoglalt 5. helyét.
A pilóták
A legjobb rajthelyet megszerző pilóta:
Petrov 12
Heidfeld 3
Senna 4
A legjobb helyezést megszerző pilóta:
Petrov 10
Heidfeld 6
Senna 3
Vitalij Petrov – 6/10 (az ESPNF1 pontszáma)
A Lotus a 2012-es szezonra lecseréli Vitalij Petrovot a francia Romain Grosjeanra annak ellenére, hogy az orosz pilótának szerződése van a csapattal a következő szezonra. Petrov 2011-es évére visszanézve bizony Ausztráliában briliáns volt az orosz fiú, egy futam azonban senkiből sem csinál top pilótát, a Melbourne-i teljesítményét pedig Petrov később egyszer sem tudta megismételni. A csapat azt várta tőle, amit ő is gyakran hangoztatott, hogy ő már képes átvenni Kubica helyét és a csapat vezéregyéniségeként tudja fejleszteni az autót. Bár tagadhatatlan, hogy Petrov fejlődött 2010-hez képest, a kitűzött célt azonban még megközelíteni sem tudta, így nem meglepő, hogy az év végén ejtette őt a csapat.
Nick Heidfeld – 6/10 (az ESPNF1 pontszáma)
A Robert Kubicát helyettesítő Nick Heidfeld újabb lehetőséget kapott az F1-ben, és bár az Ausztrál Nagydíj még betudható volt a német pilóta késői érkezésének, a következő, Maláj Nagydíjon egy remek harmadik hellyel ébresztett bizalmat a teljesítményével a csapatban, akik úgy vélték, hogy Kubicához hasonlóan ő is képes lesz az autóval erőn felül teljesíteni. Ezt azonban Heidfeld később nem tudta megismételni, sőt nemcsak hogy versenyképtelennek bizonyult, de az időmérő edzéseken is rendre alul maradt Petrovval szemben. A Lotusnak egy karizmatikus vezéregyéniségre volt szüksége, Heidfeld pedig nem volt az, így a Magyar Nagydíjat követően a csapat megvált 34 éves német pilótájától.
Bruno Senna – 7/10 (az ESPNF1 pontszáma)
Sennának nem volt könnyű dolga, a csapat szezon közben dobta be őt a mélyvízbe úgy, hogy a brazil pilóta nem igazán ismerte a Pirelli gumikeverékeit. Sennának 8 futam elég volt ahhoz, hogy elismerésre méltó teljesítményt nyújtson, ez azonban ahhoz már nem volt elég, hogy megtartsa a versenyzői ülését a csapatnál a 2012-es szezonban. Senna már az első időmérő edzésen, Spában megmutatta, hogy igazi tehetség, az időmérőkön Petrovot többször is legyőzte, azonban azt is megmutatta, hogy bár megvan a természetes sebessége, a versenytudása azonban elégé berozsdállt, így bár egyértelműen helye lenne a mezőnyben, a kérdés csak az, hogy ki és mikor adná meg neki azt a teljes tanuló évet, amivel a kellő versenyrutint is megszerezhetné.
A 2012-es esélyek
Kimi Raikkönennel és Romain Grosjeannal a fedélzeten bármi lehetséges. A csapatnak sokat kell tanulnia az idei szezonból, el kell kerülnie a túlzott műszaki extravaganciát, és az egész szezonban tudnia kell fejleszteni az autót. Raikkönen minden bizonnyal az a pilóta, aki mindent ki tud hozni az autóból, de annak azért elég jónak kell lennie, mert különben nem valószínű, hogy a finn bajnok motivációja sokáig fenntartható. A Lotussal kapcsolatban azonban a legnagyobb félelem az lehet, hogy az idei kipufogó-diffúzor kudarc után nehogy túl konzervatív autót építsenek.
Az ESPNF1 ítélete – 5/10
Ma már nehéz elhinni, hogy ez az a csapat, akikkel Fernando Alonso nem rég még két világbajnoki címet is szerzett. A szezon elején még úgy tűnt, hogy a Lotus Renault GP-nek egy nagyon ígéretes csomagja van, de ez a visszájára fordult, miközben a csapat egész egyszerűen nem végzett elég jó munkát az autó fejlesztésének a területén, persze Kubica elvesztése, a Lotus névvel kapcsolatos vita, és Heidfeld rezignáltsága sem játszott a csapat kezére idén.