Autó
2016. május 4. szerda, 17:59
Fekete Zoltán, az Uber magyarországi vezetője reagált a kormány által tegnap beterjesztett törvényjavaslatra. A nyilatkozatot változtatás nélkül közöljük az alábbiakban.
Budapestet sakkban tartja néhány tucat taxis, akik be akarják tiltatni a piaci versenytársakat. Rövid távon sikeresnek tűnhet az akciójuk, hiszen a döntéshozók olyan törvénymódosítást terjesztettek a Parlament elé, amely megakasztaná a modernizációt, megakadályozná az Uber alkalmazás használatát. Az Ubert 150 ezren használják Magyarországon azért, mert minőségi és megbízható szolgáltatást hozott Budapestre – amit most el akarnak venni a magyaroktól.
Uber nélkül 1200, engedéllyel rendelkező, számlát adó, adófizető sofőr veszítené el megélhetését, 150 ezer – főként fiatal – felhasználót megfosztanának a választás szabadságától, Magyarországot pedig elvágnák a világ azon részétől, ahol nem ellenségnek tekintik a technológiai fejlődést, a digitális gazdaságot.
A gazdasági verseny tisztaságát felügyelő intézmények örömmel fogadták az Uber által meghonosított magas minőséget és megbízhatóságot a világ számos országában. Németországban például, ahol a meglehetősen bonyolult taxi szabályozás 60 éves múltra tekint vissza, a Szövetségi Kartell Hivatal a következőt jelentette ki: “A fokozódó piaci verseny nem árt a taxis piacnak … Az Uber megjelenése arra ösztönöz, hogy a meglévő szabályokat szabadabban értelmezzük.” Spanyolországban, ahol az Uber nemrég újraindult, a Nemzeti Versenybizottság egyenesen beperelte a kormányt a személyszállítási piac korlátozása miatt. Lengyelországban a Verseny- és Fogyasztóvédelmi Hatóság nemcsak elutasította a taxis vállalatok panaszát, hanem kijelentette: “a szabályozást az Uberhez hasonló innovatív, modern megoldásokhoz kell igazítani annak érdekében, hogy az utasok és általában a személyszállítási ágazat részesüljön a piaci verseny teremtette előnyökből.”
Az Uber elkötelezett a párbeszéd mellett minden érintett féllel közösen, mert csak ez hozhat egy olyan megoldást, amellyel mindenki nyer: a fogyasztó, a vállalkozások és az állam. Mert olyan 21. századi szabályozásra van szükség, amely a fogyasztók érdekeit is képviseli. Nemrégiben Észtország és Litvánia is konkrét lépéseket tett az innovációban rejlő gazdasági lehetőségek kiaknázására. Ezen országok az Uberhez hasonló vállalatokkal partnerségben hozzáláttak a digitális adózási platform kialakításához, illetve a megosztáson alapuló gazdaság szabályozásához oly módon, amely erősíti a fogyasztó és a vállalkozás szabadságát. Reméljük, Magyarország is kész ezt az utat választani.
Az Uber a kialakult helyzet megoldásán kíván dolgozni, ám ezalatt az idő alatt is mindenben támogatjuk autós partnereinket – azokat is, akik Budapest útjain szolgálják az utasokat, és azokat is, akiknek folyamatban van az engedélyek beszerzése.