Komoly tárgyalások zajlottak az Abu-dzabi Nagydíjhétvégéjén a színfalak mögött. Bernie Ecclestone, a FOM-elnök, Donald McKenzie és a Renault marketingvezetője, Jérôme Stoll a hírek szerint négyszer is tárgyalóasztalhoz ültek, hogy megvitassák, a franciák milyen feltételeket kapnak, amennyiben megveszik a Lotust. Eredetileg úgy volt, hogy az ügy végére már a hétvégén pont kerül – de aztán változtak az álláspontok.
Egészen pontosan Carlos Ghosn, a Renault elnöke, valamint Bernie Ecclestone kezdett kemény pókerjátszmába, melyben a tétet 100 milliós nagyságrendű pénzek jelentik. Korábbi hírek szerint a Renault jelezte, csak úgy hajlandó elkötelezni magát az F1 iránt 2025-ig, ha a mostani Concorde-egyezmény 2020-as lejárta után visszamenőlegesen is megkapja a történelmi csapatoknak járó bónuszpénzeket, melyekre aztán onnantól ő maga is hivatalosan jogosult lesz. Ghosn azonban Abu-Dzabi előtt meggondolta magát, és már azonnal kérte a szóban forgó összeget, mivel attól tart, hogy az F1 ellen indított EU-vizsgálattal az egész bónuszrendszert felszámolják, s végül pénz nélkül marad…
Ecclestone-nak természetesen nem tetszett az ötlet, főleg azok után nem, hogy megtudta, a franciák 30 millió eurót követelnek a Red Bulltól is a kapcsolatuk folytatásához – annak ellenére, hogy érvényes szerződéssel rendelkeznek. Emiatt arról is vitáztak a felek, tartozik-e kötelezettséggel a Renault a Red Bull irányába azok után, hogy korábban szándéknyilatkozatot írtak alá szerződésbontásukról, amire végül nem került sor. Ghosn természetesen úgy látta, hogy nem, hiszen így tudott nyomást gyakorolni Ecclestone-ra: ha kivonul, három csapat is bajba kerül.
Erre reagálva Ecclestone aztán szombaton gyorsan a Renault-ra is hárította a Lotus esetleges megszűnésének felelősségét, amikor kijelentette: ha a gyártó nemet mond, Enstone bezárhatja kapuit, lévén, december 8-án csődeljárás indul ellenük, és sem adósságaikat, sem a kapott kölcsönöket nem fogják tudni visszafizetni. „Biztosra veszem, hogy megszűnnek, ha ez történne. Nem sikeresen vezetik az üzletüket, nincs elég pénzük a folytatáshoz, szóval abba fogják hagyni. Amúgy is gondok vannak a költségekkel, a Mercedes-szerződésük pedig nem hinném, hogy segítene rajtuk” – utalt arra, hogy még a németeknek sem tudnának fizetni a motorért.
A hírek szerint a kezdeti adok-kapok után aztán vasárnapra a két fél (Ecclestone és Stoll) végre megtalálta a közös nevezőt: a Renault kap pénzt Ecclestone-tól, de nem egészen annyit, amennyit szeretne. Most mindenki arra vár, hogy Ghosn igent mondjon az új ajánlatra, s ezzel áldását adja arra, hogy a Lotus Renault néven 2025-ig elkötelezze magát az F1 iránt.
Átszervezéssel kezd a Renault
A Renault azért is ragaszkodik annyira a most megkapott pénzekhez, mert a fölzárkózás éveiben szeretne minél kevesebb saját tőkét áldozni a csapatra, melyet így főként a bónuszokból, a szponzorok támogatásából, valamint a Forma–Renault 3.5-ös sorozat megszűnésével megtakarított összegből működtetne. Az Auto Motor und Sport szerint a gyári csapattá alakulásnál az első lépést a motorrészleg átszervezése jelenti majd Viry-Chatillonban. A gyártónál Bob Bell és Rémi Taffin kettőse veheti át az irányítást, miközben a korábban a Mercedesnél is dolgozó, jelenleg tanácsadóként foglalkoztatott Axel Wendorff is kulcsfigurává válhatna. A német szaklap szerint a motorrészleget félig át is költöztetnék Enstone-ba.
Az erőforrás fejlesztésében nem kizárt, hogy a Red Bullhoz közel álló Mario Illien és az Ilmor cég is részt vállal majd. Eközben pedig a gyártó már a 2018-ra megújítani tervezett motorformulán is dolgoznak a franciák szakemberei, hiszen január 15-éig elő kell állniuk javaslataikkal az FIA-nál. A megújulás pedig új esélyt is jelentene nekik
Eközben a Red Bullnál…
A Red Bullnál mindeközben Christian Horner kijelentette, a Renault döntésétől független, biztos szerződéssel rendelkeznek 2016-ra. „Van egy szerződésünk egy motorral, ennek részleteiről remélhetőleg egy héten belül bejelentést teszünk. Aláírtunk egy szerződést. Az elmúlt hetekben nagyon sok minden történt, és bár azt nem árulhatom el, hogy pontosan mi, hamarosan minden tisztázódik. Szívesen elárulnám, hogy miről szól a szerződésünk, de sajnos jelenleg én még nem tehetem meg” – utalt arra, hogy a labda most a Renault térfelén pattog.
A brit csapatfőnök mindemellett elárulta, már dolgoznak jövő évi autójukon, és bár a bizonytalanság miatt jelentősen megcsúsztak, szerinte ez nem lesz olyan nagy hatással felkészülésükre. „Négy különböző karosszériát terveztünk. Óhatatlanul késésbe kerültünk, de mivel a következő évi szabályok viszonylat állandóak, ez inkább a továbbfejlődésről szól majd. Most szűkösebb lett a határidőnk, de Milton Keynes nagyon keményen dolgozik, hogy visszatérjünk az eredeti időbeosztáshoz.”