Forma-1 – A szabálymódosítási vita kronológiája

aforma-1.jpg

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Forma-1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) közötti szabálymódosítási vita kronológiája:

    Március 17.: A FIA lezárta a 2010-es világbajnoki sorozatra vonatkozó új szabályokat, amelyekben szerepelt a költségvetési határ bevezetése, és az, hogy nem az összpontszám, hanem a futamgyőzelmek száma határoz a vb-győztes kilétéről.
    Március 19.: Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke a csapat hivatalos internetes oldalán megjelent nyilatkozatában fejtette ki véleményét a tervezett szabálymódosításokkal kapcsolatban, melyekről úgy vélekedett: rontják a Forma-1 hitelességét.
    Március 20.: Az istállók és a versenyzők ellenállásának engedve a FIA bejelentette, hogy a győzelmi szabály csak 2011-ben kerül bevezetésre, jövőre pedig még a legtöbb gyűjtött pont dönt a világbajnoki címről.
    Április 24.: A bahreini nagydíj előtt Max Mosley, a FIA elnöke azt kérte a költségcsökkentési intézkedések ellen tiltakozó csapatoktól, hogy tegyenek javaslatot egy általuk elfogadható költségvetési szabályozásra.
    Április 29.: A nemzetközi szövetség bejelentette, hogy a költségvetési határt 40 millió dollárban szabja meg, és azok az istállók, amelyek vállalják, hogy ennél nem költenek többet egy évben, nagyobb fejlesztési és technikai szabadságot kapnak 2010-ben. Montezemolo válaszul azzal fenyegetőzött, hogy a Ferrari meg fogja vétózni ezt a szabályt.
    Május 12-13.: A Ferrari, a Red Bull, a Toro Rosso és a Renault kijelentették: ha a költségvetési határt jövőre bevezetik, ők nem kívánnak elindulni a 2010-es világbajnokságon.
    Május 15.: Eredménytelenül zárult Mosley és a FOTA-tagok közötti londoni egyeztetés, a FIA-elnöke azonban arra kérte a csapatok képviselőit, hogy hét napon belül dolgozzák ki javaslataikat a szabálymódosításokkal kapcsolatban. A Ferrari a találkozó után egy párizsi bírósághoz fordult a tervezett intézkedések miatt. Az olaszokat május 19-én hallgatták meg, 20-án azonban elutasították a beadványt.
    Május 22.: A monte-carlói nagydíjon ismét tárgyalóasztalhoz ült a két szervezet, de megállapodás nem született.
    Május 25.: A csapatok a módosítások későbbi bevezetését szorgalmazták, és kijelentették: amennyiben 2010-ben érvényben maradnak a jelenlegi szabályok, mindannyian hosszú távra elkötelezik magukat az F1 mellett, és feltétel nélkül beadják nevezéseiket a jövő évi szezonra. Egyéb esetben csak feltételekkel jelentkeznek a 2010-es idényre.
    Május 25.: A Williams feltételek nélkül benevezett 2010-re, ezért a FOTA két nappal később ideiglenesen felfüggesztette a brit istálló tagságát.
    Május 29.: A FOTA levelében két feltételt szabott meg: az istállók csak abban az esetben indulnának a jövő évben, ha a részvétel feltételeit szabályozó egyezményt (Concorde) június 12-ig aláírnák, illetve ha a jelenlegi szabályok érvényben maradnának 2010-ben is.
    Június 3.: Mosley bejelentette: a FOTA követelései irreálisak.
    Június 5.: A Force India is benevezett a következő szezonra, ezért a FOTA az indiai istálló tagságát is felfüggesztette.
    Június 8.: Mosley azt tanácsolta az eddig csak feltételes jelentkezést benyújtó nyolc csapatnak, hogy haladéktalanul nevezzenek be a jövő évre, mert csak ebben az esetben lehet beleszólásuk a tervezett szabálymódosításokba.
    Június 12.: Tizenhárom csapat – köztük a tíz jelenleg is versenyző – nevezett be a 2010-es szezonra. Öt istálló – a McLaren-Mercedes, a BMW-Sauber, a Renault, a Toyota és a Brawn GP – csak feltételes indulási jogot kapott, ezeket további egyeztetésre kérte a szervezet. Esetükben a FIA június 19-ére ígért végleges döntést. Az új gárdák: a spanyol Campos GP, a brit Manor és az amerikai US F1.
    Június 13.: A Ferrari a lista kihirdetése után azonnal jelezte: bár rajtengedélyt kapott, ha az új szabályok érintetlenül maradnak, nem indul a jövő évi sorozatban.  "Nem veszünk részt a következő világbajnokságon, ha a szabályok így maradnak, s nem veszik figyelembe a Ferrari érdekeit" – nyilatkozott Montezemolo.
    Június 15.: A nemzetközi szövetség közleményében úgy fogalmazott, hogy a FOTA tagjai közül csak néhányan dolgoznak azon, hogy megakadályozzák a két szervezet közötti megállapodást, amely a sportág jövőjét hivatott megalapozni.
    Június 16.: Ismét eredménytelenül zárultak a FIA és a FOTA közötti egyeztetések, ezért a nemzetközi szövetség bejelentette: nem változtatnak a jövő évre tervezett szabályokon.
    Június 17.: A FOTA levelében azt javasolta a FIA-nak, hogy szülessen gyors és ésszerű megállapodás a jövő évi szabálymódosításokkal kapcsolatos vitában. A FOTA azt is kérte, hogy a további egyeztetések és a részvétel feltételeit rögzítő új egyezmény (Concorde) aláírása érdekében a nevezések elfogadásának határidejét hosszabbítsák meg, és ebben az ügyben ne június 19-én, hanem csak július 1-jén szülessen végleges döntés.
    Június 19.: A FOTA június 18-án este Silverstone-ban bejelentette, hogy nem fogadja el a nemzetközi szövetség feltételeit a jövő évi szabálymódosításokkal kapcsolatban és párhuzamos bajnokság megszervezését tervezi. A FIA közleményében úgy fogalmazott: nem enged a FOTA rivális sorozat létrehozásával kapcsolatos fenyegetésének és július 20-án nyilvánosságra hozza a módosított 2010-es rajtlistát, amit azonban később elhalasztott.
    Június 23.: Mosley úgy nyilatkozott, hogy elindul a következő elnökválasztáson is, mert szeretné megfékezni azt a "lavinát", amelyet a FOTA indított el azzal, hogy saját sorozat létrehozását tervezte.
    Június 24.: A FIA motorsport világtanácsának szerdai ülésén a két szervezet megegyezett a költségek csökkentésében, majd Mosley, bejelentette, nem lesz két párhuzamos bajnokság. "Végre béke van" – mondta a 69 esztendős elnök.

XLsport.hu
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.