Forma-1: Brazil szezonzáró

image

Bár az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címek sorsa már eldőlt, azért még izgalmas verseny elé nézhetünk. Ugyanis a második hely sorsa még nem dőlt el, arra Jenson Button és Fernando Alonso is esélyes lehet. Sebastian Vettelnek is van még célja a hétvégére, hiszen ha az Interlagos pályán megszerzi idei tizenötödik rajtelsőségét, akkor megdönti Nigel Mansell 1992-es rekordját.

Bár mindenki számára jól ismert a brazil versenypálya, a pilótáknak nem lesz könnyű dolguk itt, hiszen az Interlagoson az órajárással ellentétes irányban köröznek az autók, amely nagyon igénybe veszi a nyaki tartóizmokat. A pilóták ezért a verseny előtt nagy hangsúlyt helyeztek ezeknek az izmoknak a megerősítésére, hiszen a sok hosszú és gyors balos kanyarban igencsak nagy erőknek lesznek kitéve. A csapatoknak is meg lesz a feladatuk, ugyanis az autók beállítása erre a pályára elég nehéz: nagy tapadást kell elérni a kanyarok miatt, viszont az autóknak gyorsnak kell maradniuk az egyenesekben való előzéshez.

Az utolsó versenygyőzelemre minden esélyes nagyon feni a fogát, hiszen nagyon jó érzés az utolsó győzelemmel a zsebben zárni az évet és kezdeni a téli teszteléseket. A világbajnok Vettel azért készül a hétvégére, hogy rekordot döntsön és feledtesse az Abu Dhabiban szerzett rossz emlékét. Lewis Hamilton, az elmúlt nagydíj győztese, pedig arra készül, hogy kitűzött célját, miszerint az utolsó két futamot megnyerje, teljesítse. „Az Abu Dhabi győzelem nagyszerű érzés volt, s ez még határozottabbá tett, hogy a 2011-es szezont győzelemmel zárjam.” – szögezte le. Össze is kell szednie magát a McLaren pilótájának, hiszen csapattársa Jenson Button a szezon második felében remekelt és jó esélye van az egyéni világbajnokság második helyezésére.

A Ferrari és Fernando Alonso is nagyon szeretne győzni Sao Paulóban. A spanyol 2005-ben és 2006-ban ezen a pályán szerezte meg világbajnoki címét, így szép emlékei vannak Interlagosról. Tavaly harmadik lett a red bullos pilóták mögött, idén pedig ha jól megy, akár az egyéni világbajnokság második helyét is megkaparinthatja Jenson Button orra elől. Valószínűleg ezúttal is minden a spanyol pilóta körül forog majd a Ferrarinál, hiszen nagyon jól jönne most számára az a második hely. Ebben a törekvésében a hazai pályán versenyző Felipe Massa is segítheti csapattársát.

Raikkönen visszatér, de hova?

Tavaly még arról cikkeztek az újságok, hogy 2007 Forma-1-es világbajnoka, Kimi Raikkönen biztosan nem tér vissza a Forma-1-es porondra, mivel nagyon jól érzi magát a Rali Világbajnokságban. Idén azonban már olyan híreket lehet hallani, hogy a Jégember most már kész a visszatérésre a pályaversenyek csúcsához, de hogy melyik csapatnál fog versenyezni, az még kérdés. A hírek tanúsága szerint elég kapós az ex-Ferrari pilóta azután is, hogy két versenyszezont kihagyott és elég drágán méri a szolgáltatásait. Idén mivel ralis csapata, az Ice 1 Racing, nem állt rajthoz legalább két nem európai ralin, törölték a csapat összes pontját, míg Raikkönen (akinek egyéni pontjai megmaradtak) a tizedik helyen végzett.

A pálya és a verseny

A brazil versenypálya majd 1000 méterrel található a tengerszint felett, ami erőt vesz ki az autókból. Ez egy természetes amfiteátrum, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy a pályának majd a felét átlássák. A szervezőket az évek során sok kritika érte az interlagos pálya buckái miatt, s emiatt sokszor újraaszfaltozták a betoncsíkot, de az valahogy még így is huplis marat.

Sao Paulóban nagyszerű előzési lehetőségek vannak. A pálya dominánsan lassú és közepesen gyors kanyarokból és egyenesekből áll. Az első sikán, a híres ’Senna S’ kanyar, amely talán a legjobb alkalom az előzéshez. Az időjárás nagyon kiszámíthatatlan, bár az utóbbi években normális körülmények között zajlott a verseny, korábban többször is heves esőben hajtottak a mezőny tagjai. Idén is eső várható, s a brazíliai eső nem hasonlítható össze a nálunk megszokottal. Mindenél nagyobb erővel csap le és sokáig tart. Ilyenkor veszélyes lehet az ún. aquaplaning, vagy más szóval vízencsúszás.

Emlékezetes maradt a 2003-as verseny, amikor is a trópusi eső áztatta pályán egyik autó tört össze a másik után, s a biztonsági autó többszöri pályára látogatása után a 71 körös versenyt végül az 55. körben leintették. A 2004-es versenyen is döntő szerepet játszott az időjárás a verseny végkimenete szempontjából, míg 2009-ben az időmérő edzés során tűnt úgy, hogy soha nem áll el az égből jövő áldás.

Az 71-körös Brazil Nagydíj november 27-én helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 17 órakor) veszi kezdetét az Interlagos pályán. A pálya hossza: 4,309 km, a teljes versenytáv 305,909 km. A pályarekordot 1 perc 11,473 másodperccel még mindig Juan-Pablo Montoya tartja 2004-ből.

2010-ben Sebastian Vettel nyerte meg a futamot a Red Bulllal. A német pilóta ideje 33:11.803 volt. A második helyezett Mark Webber (Red Bull) lett, míg a bronzérmes helyen Fernando Alonso (Ferrari) ért célba.