Soha nem egyszerű, ha valahova először érkezik a Forma-1 mezőnye, soha nem egyszerű, mikor egy új pályának kell bemutatkoznia, de Indiában olyan gondok is felmerültek, ami máshol még nem. Ezúttal a médiajogok körül van probléma.
Többször beszámoltunk már az Indiai pálya és az első nagydíj rendezése körül felmerült problémákról. Rekord mennyiségű nehézség adódott, és most, alig egy héttel az első Indiai Nagydíj előtt sem tisztázott még minden felmerült gond.
A pálya területe eredetileg mezőgazdasági terület volt, az állam kisajátította a földeket, de a kártérítés miatt fellázadtak a gazdák, és azzal fenyegetőznek, hogy az időmérő edzés alatt krikettezni fognak a pályán. Az legalább már biztos, hogy maga a pálya elkészül, sokáig ugyanis ez is kétséges volt. Néhány fontos szereplőnek gondot okozott a vízumszerzés, sokan heteket vártak az elbírálásra. Menet közben derült ki, hogy az indiai állam hatalmas adót vet ki a sportrendezvény részvevőire, amit Martin Whitmarsh FOTA elnök közbenjárására sem szeretnének elengedi. A legfelsőbb bíróság múlt héten elrendelte, hogy az államot illeti a jegyeladási bevételek negyede. A legújabb hír pedig az, hogy vita alakult ki a FOM (Formula One Magement) és a főszervező, a Jaypee között a közvetítési jogokat illetően.
A Hindustan Times jelentése szerint az indiai televíziós csatornák bojkottal fenyegetnek, mert a FOM korlátozza a versenyhez való hozzáférést. A Jaypee is igyekezett közbenjárni a FOM-nál, hogy a helyi riporterek is beszámolhassanak a futamról, de a főtámogató is akadályba ütközött, és meglepődött a szigoron. Askari Zaidi, a Jaypee kommunikációs főnöke: „Kértük, hogy hozhassunk be kamerákat, de elutasították. Kértük, hogy vizsgálják felül az ügyet, de ezután is visszautasították, mondván, vásárolhatunk egy percnyi anyagot a futamról.”
Az, hogy mindez most vált világossá a futam szervezői számára, azt mutatja, mennyire rutintalanok még, hisz a Forma-1 közvetítésével kapcsolatos szabályok mindenkor áthághatatlanok, kivételt nem tesznek. Egy tökélyre fejlesztett rendszerrel dolgoznak, nem engedhetik meg magunknak, hogy a futamról nem megfelelő minőségű anyag kerüljön ki és azt sem, hogy más is felvételeket tegyen közzé, mivel a többi ország csatornái hatalmas összegeket fizetnek ki, hogy megkapják ezeket az anyagokat, velük szemben sem lenne tisztességes, ha az Indiaiak soron kívül hozzájutnának. Technikailag is gondot okozna, hiszen pontosan meg van szabva, hogy egy adott versenyre hány újságíró, fotós és operatőr mehet, szigorú az akkreditáció, és az sem véletlen, hogy még a fényképezőgépeknek és kameráknak is külön ’jegyük’ van, ami az azonosításukra szolgál. Mindemellett hatalmas káoszhoz vezetne, ha a kelleténél több ember lenne a paddockban, a tömegben valószínűleg a hivatalos tudósítók sem tudnák megfelelően ellátni a munkájukat.
Az indiai Motorsport Szövetség elnöke, Vicky Chandhok szerint mindebből le fogják vonni a tanulságot: „India még soha nem látott vendégül ekkora rendezvényt, ez lesz a valaha volt legnagyobb. Sem a Krikett Világbajnokság, sem a nemzetközösségi Játékok nem voltak a közelében sem.”