Garamvölgyi Zoltan: "Az idei sikeres próbaév jöhet jövőre a jubileumi tizedik HunGarian Baja"

image

Az UEM és a FIM képviselői szerint a magyarorszagi futam az egyik legjobban megrendezett verseny, ami tovabbra is az Európa-bajnoksag egyik húzóversenye marad – Az alacsony létszam és szamos vilagsztar indulasa ellenére a verseny történetében most vett részt a legtöbb nemzet – Legalabb tízmilliós pluszköltséget jelentett a vilagkupa futam, valamint a kontinensviadal megrendezése

Noha lassan mar egy hete befejeződött a 2012-es HunGarian Baja FIA Vilagkupa futama – az autósok között az idei Silk Way Rallye győztese, az orosz Borisz Gadaszin, a motorosoknal a 2010-es vilagbajnok francia David Casteu, míg a quadosok között a holland Alex Brusselers nyert – a verseny értékelése, a tanulsagok levonasa csak mostanra történt meg. Garamvölgyi Zoltan, a viadal főszervezője elmondta, annak ellenére rekordokat döntött az idei futam, hogy a gazdasagi valsag a terep-rallye szakagat sem kímélte. Noha egyelőre csak a költségeket növelte, hogy a HunGarian Baja bekapcsolódott a FIM Vilagkupa sorozataba, am mar most biztos, hogy jövőre, a jubileumi tizedik viadalon is szerepet kapnak a négykerekűek mellett a motorosok és a quadosok is. A nemzetközi szervezetek megfigyelői egyarant dicsérőleg szóltak a magyar versenyről, am az is kiderült, hogy bizonyos okok miatt a verseny nem tér vissza az eredeti helyszínére, Veszprémbe és a Balaton mellé. Garamvölgyi Zoltan a nehézségek ellenére optimista, és a Győr környéki települések szinte kivétel nélkül mar most a tamogatasukról biztosítottak a 2013-as futamot illetően.

 

– Hany résztvevővel zajlott az idei, kilencedik HunGarian Baja? Mi az oka a visszaesésnek?

Garamvölgyi Zoltan: – Mar az év elején latható volt, hogy nem ez lesz a legjobban dübörgő éve a terep-rallye szakagnak. Sajnos évek óta érzékelhető a Vilagkupa versenyeken is a 10-20 %-os visszaesés. Ezt az olaszok, spanyolok és portugalok is érzékelik, de ott még nem olyan nagy a baj, mint nalunk. Amikor a 2008-as futamon elértük a csúcsnak szamító 115 indulót, am azóta csak csökken a mezőny, és ezt tapasztalhattuk az idei rendezvényen. Ugyan nagyon nagy nevek, komoly csapatok jöttek el, és az alacsony létszam ellenére rekord szamú nemzet, 28 képviseltette magat, am ennek ellenére – remélhetőleg idén utoljara – negatív rekordot allítottunk be, hiszen a rajtnal nem voltunk összesen hetvenen sem.  

 

– Van-e mar zarómérleg, azaz anyagilag megérte-e a versenyt megszervezni?

Garamvölgyi Zoltan: – evek óta előre menekülünk. Most sem nézhetünk hatra. Ez soha nem volt gazdasagos rendezvény, de visszakapcsolódva az előző mondatomhoz és azt idézve  – remélhetőleg idén utoljara – negatív rekordot allítottunk be. A költségeink évről-évre emelkednek, és mivel az idén a FIM Vilagkupa-sorozatba is bekapcsolódtunk, így csak a jogdíjak és jarulékos költségek, amelyek a motoros/quados/autós vilagkupahoz és a motoros/quados kontinensviadalhoz kapcsolódnak, meghaladjak a 10.000.000 Ft-ot. es még egy métert nem ment a verseny! Ha feketén-fehéren nézem a dolgokat – amit egyébként az én pozíciómban nem szabad – akkor azt mondhatnam, hogy semmi értelme nem volt a FIM Vilagkupaval még egy terhet a nyakunkba venni. Viszont nagyon kedves és segítőkész embereket ismertem meg a FIM csapataban, mind a terep-rallye bizottsagban, mind pedig a versenyzők között, így azt mondom, érdemes előre tekinteni.

– Lesz-e jövőre jubileumi tizedik HunGarian Baja?

Garamvölgyi Zoltan: – Szerintem ez egy próba év volt mindenkinek, és ha jövőre megfelelő promóciót kap a Baja Vilagkupa, akkor érzésem szerint nagy meglepetésben lesz része a jubileumi X. HunGarian Bajara kilatogatóknak. Ha akarnék, sem tudnék elkeseredni a mar említett negatívumokon, ugyanis a viadalnak még messze nem volt vége, amikor a környékbeli települések polgarmesterei és képviselői urak mar a tamogatasukról biztosítottak, és a jövő évet terveztük mar együtt. Raadasul egyre több település szeretne bekapcsolódni és kisebb-nagyobb segítséget nyújtani ahhoz, hogy jövőre még sikeresebbek legyünk. Ez, valamint a versenyzőktől kapott köszönő levelek olyan erőt adnak a gazdasagi sikertelenség atvészeléséhez, hogy nem is tehetek mast, csak azt, hogy előre tekintek. Örömmel és büszkeséggel tölt el, hogy újra sikerült egy olyan rendezvényt megvalósítani Magyarorszagon, amelynek az elejétől kezdve az utolsó centiméteréig minden engedélye rendben volt, és a héten lezajlott palyabejaras alkalmaval az is latható volt, hogy különösebb karokozas nem történt azokon a területeken, ahol a viadal zajlott. Ezt a fegyelmezettséget külön köszönöm a versenyzőknek is! 

 

– Több pilóta, többek között a történelmet író, a verseny történetében először duplazó Gadaszin is szívesebben menne a Balaton környékén. Van-e erre realis esély?

Garamvölgyi Zoltan: – en is szívesebben mennék a Balaton környékére és a veszprémi lőtérre. Ez a verseny oda lett kitalalva, és arra a területre épült. Sajnos tudomasul kell venni, hogy, ha annak idején nincs, vagy nem elérhető a veszprémi lőtér, akkor ma nem lenne terep-rallye vilagkupa futamunk. Onnan el kellett jönnünk, mert ma a természetvédők olyan hatalommal vannak felvértezve, hogy arra sincsenek rakényszerítve, hogy ésszerű döntéseket hozzanak. Sokkal egyszerűbb valamire nemet mondani, mint dolgozni azért, hogy igen legyen. 2009-ben rendeztünk ott utoljara Bajat, és a nemzeti park szakemberei komoly vizsgalatok utan megallapítottak, hogy a rendezvény a szabalyokat betartva, és minden féle környezetkarosítas nélkül zajlott le. Ennek ellenére el kellett jönnünk onnan, és minden évben 6-7 hónapot töltök azzal, hogy a hőn ahított Balaton környékére visszajuthassunk akar egy napra is, de a valasz mindig az utolsó pillanatban, júliusban érkezik, és mindig elutasító. Aprilisban még annyira foglalkoznak velem a környezet felügyeletnél, hogy az eljarasi díjat befizettetik velem, de a 90 napos eljaras végeztével mindig elutasítjak a kérelmemet. Hat ezért menjünk mindenaron vissza a lőtérre?! Ahol most vagyunk, ott legalabb szeretnek bennünket, szívesen latnak, és akarjak, hogy ott legyünk. Ennek ismeretében én azt javaslom, mindenki próbalja meg megkedvelni az idén hasznalt palyainkat…

  

– Mi volt az FIA, a FIM és az UEM véleménye a versenyről?

Garamvölgyi Zoltan: – Az FIA hivatalosan nem nyilatkozott még, de ezen a szinten mar nem tudsz olyat hibazni, amitől veszélybe kerülhet a jövő év. Kisebb megjegyzései voltak a megfigyelőnek, a jobbítas óhajaval felhívta a figyelmemet egy-két aprósagra. Az FIA végleges értékelése egyébként két-harom héten belül varható. Ezzel szemben az UEM képviseletében Hakkala úr, a zsűri elnöke és a sorozat promótere, Fossa úr csak annyit mondott, hogy a megszokott profizmussal és kitűnő minőségben csinaltuk a versenyt, ezért a HunGarian Baja tovabbra is az EB zaszlóshajója marad. A FIM képviselői is egyhangúan megallapítottak, hogy remek a csapatom, kivalóak az adottsagok és nagyon jó versenyt csinaltunk. Ebből adódóan a következő hétfőn kaptam egy levelet is a FIM-ből, ahonnan szintén gratulaltak a HunGarian Bajahoz. Noha eddig erről nem beszéltünk, illetve nem kapott elég nyilvanossagot, a jövő évi Romanian Baja is megkapta jogot a FIM Baja Vilagkupa sorozatban való megrendezéséhez. Ha valami, akkor ez a mi munkank elismerése is! 

– Voltak-e vitak a versenybírak altal kiosztott büntetésekről? Egyaltalan kellett-e szankciókat alkalmazni?

Garamvölgyi Zoltan: – en ezekből altalaban kimaradok. Tudomasom szerint többnyire a motoros/quados mezőnyben voltak a sebesség kontroll zónakban kisebb-nagyobb szabalytalansagok, de ezt a versenyzők tudomasul vették. Két baratom cserélt helyet viszont az autós Vilagkupa mezőnyében, ami azért eléggé felpaprikazta a hangulatot: a csapodi kontroll zónaban elkövetett sebességtúllépés miatt Zapletalék feljöttek a harmadik helyre, Costelék pedig lecsúsztak a negyedikre.

 

– Mint szervezőnek volt-e kedvence a versenyen, vagy éppen volt-e olyan, aki az „agyara ment” a panaszaival?

Garamvölgyi Zoltan: – erdekes módon egy ilyen rendezvény alatt – és egész évben soha maskor – előkerül néhany fokozottan agyleszívó ember, akinek informació atadasi kényszere van, de konkrétan a semmiről tudnak beszélni percekig. Nekem a HunGarian Baja alatt naponta kétszer merül le mindkét telefonom. Ebbe nem fér bele egy fölösleges perc sem. Nyilvan én is feszültebb vagyok és nehezebben toleralok dolgokat, de ezek a szituaciók nagyon sokat kivesznek belőlem.

 

– Melyik volt a verseny legtöbb izgalmat hozó momentuma?

Garamvölgyi Zoltan: – Talan a legnagyobb rulettjatékot csütörtökön és pénteken bonyolítottuk le. Szerintem egy tökéletes területet sikerült talalnunk a teszt és a szuperspecial palyak megvalósítasahoz. Sok munka volt benne, hogy a nyomvonalakat kijelölje a munkagép, valamint a Duna-parti arteret hordalékmentesítsük. Igazan boldogan és büszkén vartam a csütörtöki tesztet és a pénteki versenyt. A csütörtöki teszt harmadik órajaban viszont megérkezett a szomszédos gazerőmű igazgatója és Gönyű polgarmestere. Mindketten megerősítettek bennünket abban, hogy kifejezetten tetszik nekik az autósport, és jó az, amit csinalunk, de az erőmű a portól esetleg leallhat, és akkor egy komoly – nagyon komoly – összegű szamlaval fognak legközelebb megérkezni, amit nekünk kellene kifizetni. Hat, itt egy vilag omlott össze bennem, de 1-2 óra kesergést követően az egyetlen lehetséges döntést hoztuk meg. A szuperspecial palyanak kivettük azt a részét, amelyet megtúrtuk, míg a többit pedig pénteken egész nap locsoltuk, majd imadkoztunk, hogy vagy szélcsend legyen, vagy pedig valami csoda folytan déli légaramlat a prológ alatt. Szerencsénk volt, vagy az imank meghallgatasra talalt, de meg tudtuk tartani a pénteki szuperspecialt, ami tudom jól, hogy több sebből vérzett, de legalabb lement. Ezen a két napon öregedtünk paran megközelítőleg szaz évet. De most mar azt vallom, megérte. es, ha minden jól megy, akkor 2013-ban tovabb öregedhetünk majd…

 

XLsport.hu
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.