A 30. Magyar Nagydíjra izgalmai, fordulatai, érzelmi töltete és meglepetésszerű végeredménye miatt biztosan évtizedek múltán is jó szívvel fognak emlékezni a Forma–1 rajongói. De nem mindenki számára marad szép emlék a vasárnapi futam: a Mercedes ugyanis az elmúlt másfél évben ennyire pocsékul nem szerepelt F1-es versenyen. Egy megmentett 6. és egy peches 8. helyezés – a kettős győzelmekhez szokott csillagosok számára bizony ez óriási csalódás.
„Több balesetünk volt ezen a napon, mint az összes eddigi versenyen együtt. És ha valaki ennyire gyengén rajtol – pedig nálunk nem ez az első eset –, akkor bizony sarokba szorítják. Aztán ott volt az a nem túl szép jelenet Nico és Lewis között, ami után a rossz még rosszabbá vált” – összegezte napjukat Wolff a Formula1.com-nak.
Wolff kiemelte, megbocsáthatatlan, hogy immáron sokadszorra szúrják el a rajtjukat, s hozzátette, ezúttal az sem volt a segítségükre, hogy megismételték a procedúrát Felipe Massa rossz beállása miatt. „Nagyon túlpörögtek a kerekek – ilyesmit az első indulásnál nem tapasztaltunk. Most ki kell elemeznünk, mi is történt. Ma a Ferrari, legutóbb a Williams rajtolt le minket. Talán azért is tűntek annyira jónak, mert mi gyengén indultunk.”
„Az egész bonyodalom ezzel kezdődött, az első körös baleset is emiatt történt (utalt Lewis Hamilton kicsúszására – a szerk.). Megoldást kell találnunk erre a helyzetre. Ez elfogadhatatlan, és ki kell elemeznünk a történteket. Több oka is van, nem csak egyetlenegy. Nem jó a helyzet. Ez egy bonyolult probléma. Nem könnyű megfelelően kalibrálni a kuplungot. Két nagyon jó rajtgyakorlatunk volt, aztán amikor igazán számított, azaz a futam rajtjánál, túlpörögtek a kerekek. És ha egyszer megelőztek, onnan már nehéz visszatérni.”
Noha a Mercedes Spanyolország óta sokat foglalkozott a kuplung beállításainak tökéletesítésével, továbbá a korábbi rossz rajtjaikat is rendre igyekeztek kielemezni, a csapatnál mégis visszatérő problémát jelent az indulás. Barcelonában és Ausztriában Lewis Hamilton ragadt be, Silverstone-ban és most pedig mindketten.
Némiképp ironikus, hogy a németek a hungaroringi hétvége során számos rajtgyakorlatot elvégeztek a boxutca kijáratánál, ám ezeket már főként a spái szigorítások jegyében tették. Lehet, hogy ez elterelte a figyelmüket a mostani felkészülésről? „Pénteken gyakoroltunk Spára. Talán nagyobb hangsúlyt fektettünk a jövőre, mint a jelenre. Mindig a jelenben kell élned – és ma ezt meg is tanultuk” – magyarázta az osztrák.
12 másodpercük volt dönteni – rosszul választottak
Nem ez volt azonban az egyetlen hiba, amit a címvédő alakulat elkövetett a Hungaroringen. A verseny biztonsági autós fázisában ugyanis Nico Rosberg autójára a közepes gumit ették fel, amivel kiszolgáltatott helyzetbe hozták versenyzőjüket a hajrában a lágy gumit használó Daniel Ricciardóval szemben – s ez a német defekttel járó balesetéhez is nagyban hozzájárult.
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner elismerte, hogy nekik szerencséjük volt a gumiválasztással, azonban azt ő sem értette, a Mercedes miért reagált rosszul a helyzetre. „Az első kiállásnál azért választottuk a közepes gumit, mert úgy éreztük, az egyetlen esélyünket az jelentené, ha a futam későbbi szakaszában bejönne a biztonsági autó, és mi lágy gumin lennénk. A biztonsági autó bejött, mi kiálltunk, és minden csodásan működött. A meglepő csak az volt, hogy Rosberg a keményebb keveréket tetette föl. A lággyal mi akkor sokkal gyorsabbak voltunk” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Wolff az idő rövidségével, valamint a biztonsági autó rossz ütemben történt bejövetelével magyarázta rossz választásukat. „Nico három kanyarra volt a boxutca bejáratától, ezért behívtuk őt. Tizenkét másodpercünk volt dönteni a gumikról, de abban a pillanatban csak a keményebb gumi állt rendelkezésünkre. Ha lett volna még egy körünk a virtuális biztonsági autó alatt, akkor lett volna választásunk a közepes és a lágy gumi között. De így el kellett fogadnunk, hogy így döntöttünk” – fogalmazott Wolff, hozzátéve, hogy bizonyos procedúrákat át kell gondolniuk ezzel kapcsolatban, hogy legközelebb rugalmasabban tudjanak reagálni. Érdekesség: a biztonsági autó már Monacóban is igencsak összezavarta a csapatot – akkor hibájuk Lewis Hamilton győzelmébe, valamint az istálló kettős sikerébe került.
Az első igazán komoly vereség
A Mercedesszel Magyarországon fordult elő először a jelenlegi motorformula 2014-es bevezetése óta, hogy egyetlen versenyzőjük sem állt a dobogón. És olyan is most volt először, hogy motorgyártóként valamennyi ellenfelüktől vereséget szenvedtek, hiszen egy Ferrari-, három Renault- és egy Honda-erőforrással fölszerelt autó is előttük ért célba.
Mindezek után nem is kérdés, az amúgy domináns Mercedes most igazi vesztesként hagyta el a pályát. „Ez a szó eddig hiányzott a szótárunkból! Ne is említsék nekem” – mondta erről nevetve Wolff. „Gratulálnunk kell a Ferrarinak, mert ezúttal az övék volt a leggyorsabb autó – legalábbis a futam rajtjánál. Természetesen nem túl jó érzés nézni, hogy más aratja le a babérokat, de legalább a szurkolók jól szórakoztak – igaz, ez nekünk most nem kedvezett.”
„Ezt a futamot úgy írjuk be a történelemkönyvünkbe, mint a napot, amikor hozzájárultunk egy perzselően jó versenyhez. De ne várjanak tőlünk még egy ilyet! Mindent megteszünk azért, hogy visszatérjünk a megszokottakhoz” – figyelmeztetett a sportigazgató.