Michael Schumacher előtt az abruzzói apa és argentin édesanya fiát, Juan Manuelt, vagyis ahogy mindenki nevezte, a ,,dongalábút” hívták a bajnokok bajnokának, amire öt Forma-1-es világbajnoki címével szolgált rá. Juan Manuel Fangio ma lenne 101 éves.
Juan Manuel Fangio 1911. június 24-én született az argentínai Balcarcében. Az eleinte autójavító műhelyben dolgozó fiatalember a katonai szolgálata letöltését követően először a hosszú és veszélyes dél-amerikai országúti versenyeken mérette meg magát. 1947-ben az Argentin Autó Klub vásárolt két Maseratit, amelyből az egyiket a már a harmincas évei közepén járó Fangio kapott, az első európai sikereket követően azonban Fangio visszatért Argentínába az országúti versenyekhez, de a navigátora halála és a Perón rezsim miatt végül mégis úgy döntött, hogy ,,végleg” Európába jön. Az 1949-től európai versenypályákon is bizonyító Fangio az Alfa Romeo színeiben épp az első F1-es bajnokságra készülő, egy balesetben életét vesztő Achille Varzi helyén debütálhatott az F1-ben.
Az első évben Farina mögött 3 győzelemmel a bajnokság második helyén végző Fangio első világbajnoki címét 1951-ben nyerte az Alfa Romeonál, majd egy évvel később súlyos balesetet szenvedett Monzában, gyakorlatilag eltörte a nyakát, így a szezon többi részét ki kellett hagynia és csak 1953-ban térhetett vissza a Formula-1-be. Fangio számára azonban csak a győzelem létezett, ezért nem volt rest többször csapatot váltani az eredmények érdekében. Így 1954-57 között a Mercedes, a Ferrari és a Maserati színeiben is verhetetlennek bizonyult. A pályafutása alatt Fangio fölényét jól mutatja, hogy az 51 Formula-1-es futamból, amin végül rajthoz állt 48 versenyt az első sorból kezdhetett meg. A gyorsasága ellett hihetetlen koncentrációképességgel és technikai érzékkel is megáldott Fangio 1954 és 1957 között valósággal uralta a Formula-1-es versenypályákat, ahol 28 futamon 17-szer nem talált legyőzőre, míg a többi futamon három kiesés és két 4. hely kivételével mindig a dobogón állhatott. Hatalmas fölény ez, amit igazából Fangio arany évei alatt csak Stirling Moss tudott alkalomadtán, egy-egy futamra megtörni (abból a 11 futamból, amit 1954 és 1957 között nem Fangio nyert 6-szor Moss álhatott a dobogó tetején). Fangio legfölényesebb szezonja talán az 1957-es volt. Az 1957-es év favoritja annak ellenére, hogy Juan Manuel Fangio visszatért a Maseratihoz sokak szerint a Ferrari volt. A legendás Maserati 250F ugyanis már igencsak benne járt a korban, néhány gyors fejlesztés azonban újra életet lehelt belé, így Fangio meg is nyerte a szezon első három nagydíját Argentínában, Monacóban és Franciaországban. Fangio előnye a későbbiekben is kitartott, így miután a Német Nagydíjon a legendás nürburgringi pályán egy perccel legyőzte ellenfeleit a Ferraris Peter Collinsot és Mike Hawthornt meg is nyerte a világbajnoki címet. A négy kerékkel csúszás első mestere, Fangio 1958-ban azonban két negyedik helyet követően úgy találta, hogy már nem versenyképes és 47 évesen felhagyott a versenyzéssel. Minden idők egyik legnagyobb volánművésze hazájában az üzleti életben, mint Mercedes kereskedő tevékenykedett tovább, és 1995. július 17-én, 84 évesen halt meg.
Juan Manuel Fangio 52 futamon indult a Formula-1-ben, öt világbajnoki címet (1951, 1954, 1955, 1956, 1957), 24 futamgyőzelmet, 29 pole pozíciót, 23 leggyorsabb kört, 35 dobogót és 277,64 világbajnoki pontot szerzett.
Forrás: Formula.hu