Képek: Forma-1 Williams : egyértelmű cél a pontszerzés

image

Két héttel ezelőtt, a silverstone-i Brit Nagydíjon pazar hétvégét tudhatott maga mögött a Williams. Mindkét versenyzőjük, Rubens Barrichello és Nico Hülkenberg is pontszerző helyen fejezte be a futamot: a veterán brazil az 5., míg fiatal német csapattársa a 10. helyet szerezte meg. A brit istálló tagjai abban bíznak, hogy a jó sorozatuk most is folytatódni fog, és Hockenheimből is pontokkal távozhat a csapat.

Az elmúlt két futamon igencsak megindult felfelé a HELL által támogatott Williams csapat. A brit istálló – akárcsak a Brit Nagydíj esetében – a 80-as évek második felét, illetve a 90-es évek első időszakát uralta a hockenheimi futamot, sőt ebben az évezredben sem maradtak győzelem nélkül. Juan Pablo Montoya 2003-as sikerét követően azonban már pontot is alig szereztek a pilóták, míg tavaly – igaz a Nürburgringen – Nico Rosberg közel járt ahhoz, hogy újra dobogóra vigye a Williamset. Most azonban felszálló ágban van a brit istálló, hisz a legutóbbi két versenyen – Valenciában és Silverstone-ban – összesen 23 pontot gyűjtöttek, és abban bíznak, hogy folytatódik ez a jó sorozat a Német Nagydíjon is.

williams_hockenheim002.JPG

Sam Michael, technikai igazgató elárulta, nagyon várja már a hockenheimi hétvégét, és bízik az újabb sikeres szereplésben. „Az elmúlt két futamhoz képest most egy teljesen más karakterisztikájú pálya vár a versenyzőkre, de ettől függetlenül azt várom, hogy versenyképesek leszünk Hockenheimben. Célunk, hogy mindkét autó a legjobb tíz között végezzen, azaz folytassuk a pontok gyűjtését. Újabb fejlesztéseket viszünk magunkkal, és a pénteki napon teszteljük az új diffúzort, valamint a hátsó szárnyat. Ha itt is beválnak, akkor ezekkel vágunk neki az időmérőnek. Noha minden csapat rá van kényszerítve egy erős fejlesztési tempóra, az, hogy tesztkorlátozás van, hozzásegíti a csapatokat ahhoz, hogy egyenlő feltételek között versenyezhessünk. Ez pedig nekünk jó.”

williams_hockenheim004.JPG

Mit érdemes tudni a Német Nagydíjról…
A pálya neve: Hockenheimring 
Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 23.): 10:00-11:30
A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 23.): 14:00-15:30
A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. július 24.): 11:00-12:00
Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. július 24.): 14:00
A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. július 25.): 14:00
Körök száma: 67
Pálya hossza: 4,574 km
Verseny hossza: 306,458 km
Körrekord: 1:13.780 – Kimi Räikkönen (2004)
A 2009-es futamot a Nürburgringen rendezték meg:
2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:33.365 – Fernando Alonso (Renault)
2009 pole pozíció: 1:32.230 – Mark Webber (Red Bull)
2009 verseny győztese: Mark Webber (Red Bull)

williams_hockenheim003.JPG

Hockenheim rövid történte
A hockenheimi pálya 1939-ben abból a célból épült, hogy a Mercedes-Benz autóikat legyen hol tesztelni a nagy sebességű Tripoli Grand Prix-re. Az eredeti ring közel 8 km hosszúra sikeredett, ami két hosszú ívből állt, míg két végén egy-egy visszafordító kanyar helyezkedett el. Amikor a második világháború kitört, az építkezést leállították, és az azt követő években a Nürburgring adott otthont a Forma-1-es futamoknak, míg a Hockenheimringen pár kisebb versenyt rendeztek.
Az ezt követő években a német kormány jóváhagyott egy autópálya megépítését a Hockenheimringen keresztül, amiért kártalanítási pénzt kapott a ring, és a pénzt a pálya fejlesztésébe fektették. Az új pályát egy erdőn keresztül vágva alakították ki, illetve a pénzből egy csodálatos stadionrészt húztak fel. A pálya 1968-ban az újságok címlapjára került, igaz egy szomorú esemény miatt. Jim Clark egy F2-es verseny során a pálya erdős részén fának ütközött, aminek következtében halálos balesetet szenvedett.
A Forma-1 mezőnye először 1970-ben versenyzett a Hockenheimringen, mivel a nürburgringi aszfaltcsíkot már nem találták biztonságosnak. Miután felújították a Nürburgringet, a Forma-1 visszatért, és a hockenheimi pályán csak F2-es és német nemzeti futamokat rendeztek. 1976-ban Niki Lauda borzalmas égési sérüléseket szenvedett a nürburgringi ringen, és onnantól kezdve a Német Nagydíjat a Hockenheimringen rendezték meg. 1980-ban Patrick Depailler tesztelés közben halt meg a pályán, ami miatt egy sikánt építettek az addigi gyors Ostkurve kanyarba. 1982-ben Didier Pironi borzalmas lábsérülést szenvedett egy balesetben, de Patrick Tambay győzelme némi vigaszt nyújtott a Ferrarinak a hétvége borzalmaira.
Amióta Michael Schumacher debütált a Német Nagydíjon, Hockenheimben, az egyik leghangulatosabb verseny lett a Német Nagydíj a szezonban. A stadionban a zaj néha már fülsiketítő. A pályát 2002-ben a kevés befogadóhely miatt jelentősen átépítették – 80 ezerről 120 ezerre nőtt a befogadóképessége -, az erdőben futó pályaszakaszt megszűntették. A munkálatok alapjaiban változtatták meg a pálya karakterét, ami nagy sikert aratott a csapatok körében, ás továbbra is rendszeres tagja a Forma-1-es naptárnak. 
Mint olyan sok pályán a szezonban, itt is nehéz megtalálni a helyes beállításokat, hiszen a ringen vannak alacsony, közepes és nagy sebességű kanyarok is. A pálya leglendületesebb része a Parabolica, ahol körülbelül 14 másodpercen keresztül teljes gázon állnak a pilóták, ahol az autók végsebessége elérheti a 315 km/h-át is. Egy körben a táv 65 %-án a versenyzők teljes gázzal száguldanak a pilóták. Hockenheim a második olyan pálya Monza után, ahol a motor mindenképpen megköveteli a tartósságot.
A pálya Németország déli részén található, így a hőmérséklet könnyen kiszámítható. Az aszfaltcsík hőmérséklete meg fogja haladni az 50 ° C-ot. Az előrejelzések nem zárják ki, hogy vasárnap esős versenyt láthassunk. A Bridgestone az esőgumik mellett a pálya karakterisztikáját elemezve végül szuprlágy és szuperkemény abroncsokat visz Hockenheimbe.  

Azok a csodálatos 90-es évek… II. rész
A Formula-1-ben folyamatosan megjelenő egyetlen magyar cég, a HELL által szponzorált Williams az előző futam helyszínéhez, Silverstone-hoz hasonlóan Hockenheimben is az aranykorát élte a kilencvenes évek első felében. 1991 és 1996 között négy versenyt nyertek a brit istálló pilótái – 1991 és 1992: Nigel Mansell, 1993: Alain Prost, 1996: Damon Hill -, ám előtte már háromszor nem találtak legyőzőre, hisz 1979-ben Alan Jones, míg 1986-87-ben Nelson Piquet nem talált legyőzőre a Német Nagydíjon. Az ezredfordulót követően még kétszer arattak győzelmet – 2001: Ralf Schumacher és 2003: Juan Pablo Montoya -, és azóta maximum Nico Rosberg tavalyi negyedik helyére lehetnek büszkék. A 9 futamgyőzelem mellé 9 pole pozíció és 10 leggyorsabb kör fűződik a williamses pilóták neveihez.

williams_hockenheim001.JPG

Az elmúlt öt esztendő williamses helyezései

2004 – Juan Pablo Montoya: 5.; Antonio Pizzonia: 7.
2005 – Mark Webber: kiesett.; Nick Heidfeld: 11.
2006 – Mark Webber: kiesett; Nico Rosberg: kiesett
2007 – Nem rendeztek Német Nagydíjat
2008 – Nico Rosberg: 10.; Kazuki Nakadzsima: 14.

2009* – Nico Rosberg: 4.; Kazuki Nakadzsima: 12.
* A versenyt a Nürburgringen rendezték meg

Forrás: At&T Williams sajtóközlemény