Kínai Nagydíj előzetes

A Forma-1 továbbra is marad a világ keleti felén, ahol már lassan valódi konzekvenciákat is le lehet vonni a csapatok és az autók teljesítményéről és jelenlegi erőviszonyáról. Következik a Kínai Nagydíj és Shanghai.

Kína, Shanghai International Circuit – 2013. 04.12 -14.

A kínai aszfaltcsík sokkal inkább hagyományosnak nevezhető versenypálya, mint az év első két versenyhelyszíne, így az itt levont következtetések sokkal inkább elfogadhatóak és az itt elért eredmény már valóban képet mutathat a csapatok jelenlegi erőviszonyáról. A legtöbb kanyar közepes, vagy magas sebességgel bevehető, bár van két hely, ahol az autó bal oldalát keményebb erőhatások is érhetik. Az első a kör elején található, egy kemény fékezési pont, amit egy elnyújtott jobb kanyar követ, a másik pedig a 12-13 fordító, ahol a pilóták a pálya leghosszabb egyenesére fordulnak és gyorsulnak rá.

Mivel a verseny ideje kora áprilisra esik, ezért a hőmérséklet igencsak alacsony, ami gondokat okozhat gumikérdésben. Az időmérő és a verseny, valamint a kerékcserék utáni nyitókörökben elképesztően nehéz lesz felmelegíteni a bal oldali abroncsokat. Főleg a már említett két jobbos kanyarban lehetnek gondok. Ha sérülnek a keverékek, az akár az autó teljes egyensúlyára hatással lehet, hiszen beleszólhat a súlyelosztásba. Nagyon figyelmesnek kell lenni a leszorító erő beállításánál is, hiszen az autó bal oldalára más erőviszonyok érvényesek ezen a pályán. Sokkal nehezebb kiszámítani az értékeket.

Szintén lehetnek problémák a pilótákkal, attól függően, hogy lágy, vagy agresszív a vezetési stílusa. Teletankolt állapotban a lehető legérzékenyebb módon kell majd bánniuk a kormánnyal, hogy minél kevésbé roncsolják az abroncsokat. Összességében a nem nevezhető gumigyilkosnak a kínai pálya, de sokkal nagyobb bajt okozhat, mint sokan gondolnák. Tavaly a legtöbb csapat szenvedett a verseny végén, mert alig maradt valamennyi tapadás az utolsó szett abroncsokban. Idén a Pirelli ismételten a lágy és médium keverékeket szállítja Shanghai-ba, de mielőtt véleményt nyilvánítanánk, meg kell várni míg kiderül, hogyan viselkednek az idei abroncsok az aszfalton.

Az utolsó, amire figyelni kell, a DRS-rendszer, melyet a hosszú egyenesre kell optimalizálni. Az egyelőre rejtély, hogy miért nem rögtön az egyenes elején kezdődik a DRS-zóna, miért szabályozták ennyire rövidre. Ha az elől lévő pilóta az összes KERS-t használja a védekezéshez, akkor egyáltalán nem lesz egyszerű előzni a zónában, főleg mert a 14-es fordító nagyon szűk. Idén ezekre a körülményekre nem árt figyelni.

Számok:

15 – másodpercet töltenek folyamatos gázon a pilóták a 13-as és 14-es kanyar közötti egyenesben

1170 – méter hosszú ez a hátsó egyenes

3,6 G erő hat a pilótákra a 7-es kanyarban, mégpedig 3,4 másodpercen keresztül

81000 – m/s2 az össz-motorfordulatszám a hátsó egyenesben

64 – km/óra a legkisebb sebesség a versenypályán

Shanghai International Circuit

F1-gyes debütálás: 2004
Hossz: 5,419 km
Körök száma: 56
Irány: Óramutató járásával megegyező
Körrekord: Michael Schumacher, 2004: 1:32.238
Full-gázon: 62 %
Váltások száma/kör: 55
Rajt-cél győzelmek: 5
Gumikeverékek: lágy, médium

Tavaly történt:

Győztes: Nico Rosberg
Pole: Nico Rosberg
Kiestek: 1 pilóta
Előzési manőverek: 65
DRS-előzések: 27
Időjárás: Általános hőmérséklet: 22 Celsius fok

Formula.hu