Motor
2016. augusztus 11. csütörtök, 15:40
Tudtad, hogy Valentino Rossi már kétszer is dobogóra állt az „új” pályán, hogy a Red Bull Ring lesz a MotoGP leggyorsabb helyszíne, és hogy akár Casey Stoner is a mezőnyben lehetne? 19 tény a 19 év után visszatérő Osztrák Nagydíjról.
1. Az Osztrák Nagydíj hosszú évek kihagyása után tér vissza a MotoGP-be, utoljára 1997-ben tartották meg ezt a versenyt. 22-szer a Salzburgringen rendezték meg, és csak kétszer a mostani helyszínen, az akkor A1-Ring nevet viselő pályán, az utóbbi két évben.
2. Valentino Rossi fiatal 125-ös versenyzőként mindkét futamon ott volt, és kétszer dobogóra állt ezen a pályán – 1996-ban harmadik helye élete első pódiumát jelentette. A mezőnyből senki más nem versenyzett Ausztriában.
3. Arról, hogy Rossi micsoda kuriózumnak számít a mezőnyben, reális képet kaphatunk, ha megnézzük, kik szerepeltek még abban a 96-os mezőnyben. Jorge Martinez (Aspar), Lucio Cecchinello (LCR) és Emilio Alzamora (Estrella Galicia) azóta csapatfőnökök, utóbbi Marc Marquez menedzsere is. Peter Öttl pedig az évek óta Moto3-ban versenyző Philipp Öttl édesapja.
4. A Spielbergen rendezett összes versenyt (azaz hat 125-ös, 250-es és 500-as viadalt) a Honda nyerte – jó előjel Marc Marqueznek.
5. A múlt után térjünk vissza a jelenre: a Red Bull által helyrepofozott pályán 2011-ben tartották az első nagy eseményt, a DTM-et. Azóta F1-es nagydíjat, F3-as versenyt, TCR-fordulót, WSR-t és még Red Bull Air Race-t is rendeztek a pályán, a gazdag repertoárhoz pedig most a gyorsasági motorozás csúcsa csatlakozott.
6. A verseny favoritjának a Ducatit tartják, amely dominálta a Red Bull Ringen rendezett tesztet: a gyakorlás mindkét napján ők futották meg a legjobb négy időt, és csaknem egy másodpercet adtak legközelebbi üldözőiknek az egyenesekből és kemény féktávokból álló pályán. A Repsol Honda kihagyta ezt a tesztet.
7. Ha a Ducatinak valóban összejön ez a győzelem, az olasz gyártó majdnem hat év után nyerne újra: a piros motorral utoljára 2010-ben álltak a dobogó tetejére, Casey Stoner az Ausztrál Nagydíjon. A gyári versenyzők is hosszú ideje nyeretlenek: Andrea Dovizioso 2009-ben győzött utoljára, míg Andrea Iannone 2012-ben, a Moto2-ben.
8. Az említett teszten szintén részt vevő kétszeres világbajnoknak, Stonernek szabadkártyás indulást ajánlott a Ducati, de az ausztrál visszautasította. A harmadik motort Michele Pirro tesztpilóta kapja meg.
Andrea Iannone onboard köre a pályán
9. A világbajnokság éllovasaként Marc Marquez érkezik a Red Bull Ringre, a szezon tizedik helyszínére. Az eddig egy verseny kivételével minden futamon dobogóra álló spanyol 48 ponttal vezet Jorge Lorenzo, és további 11-gyel Valentino Rossi előtt.
10. Nem csupán a Honda eddigi spielbergi eredményei bátoríthatják Marquezt: új versenyhelyszínként utoljára 2014-ben Argentína és 2013-ban Austin csatlakozott – és mindkétszer ő nyerte az első versenyt. Amióta Marquez a MotoGP-ben szerepel, Ausztria a harmadik újonnan érkező helyszín.
11. Ha Marquez győz, pályafutása 54. elsőségét szerzi. Ugyanennyi alkalommal nyert versenyt az ötszörös világbajnok Mick Doohan is, igaz, ő kizárólag az 500-as kategóriában, míg Marquez három osztályban. Mindössze öten nyertek több nagydíjat a mindössze 23 éves Marqueznél és Doohannél. Andrea Dovizioso szintén mérföldkőhöz, 250. versenyéhez érkezik (egyet sem hagyott ki közülük). Nála csupán tízen indultak több nagydíjon az összes kategóriát beleértve.
12. A jövőre csatlakozó új gyártó, a KTM hazai nagydíján mutatkozik be a nagyközönség előtt: a vasárnap, a futamot megelőzően a csapat tesztpilótái, Mika Kallio és Alex Hoffmann bemutatóköröket tesznek majd meg.
13. Az osztrák márka egy kisebb kategóriában győzelmi reményekkel indul, hiszen a Moto3-as világbajnokságot gyári versenyzőjük, a dél-afrikai Brad Binder vezeti.
14. Hazai gyártó van a mezőnyben, de hazai pilóta nincs – még a legkisebb világbajnoki géposztály utánpótlásának számító Red Bull Rookies Cupban sem indul osztrák nevező.
15. A Red Bull Ring lesz a naptár leggyorsabb pályája: a teszten Andrea Iannone 187,1 km/h átlagtempójú kört teljesített a 4300 méteres aszfaltcsíkon. Az eddigi legnagyobb tempójú helyszín, Phillip Island körrekordját is csak 182 km/h átlagtempóval futották meg.
16. A zömében jobbkanyarokból álló pályára a Michelin különleges, aszimmetrikus gumikat szállít, a teszt után a közepes és kemény hátsó keverékeken is módosítottak.
17. 4300 méteres hosszával a Red Bull Ring az átlagos MotoGP-pályák közé tartozik (közel ilyen hosszú Jerez, Le Mans, Assen, Misano, Phillip Island és Valencia is, a Sachsenring pedig csupán 3700 méteres), kevés kanyarja miatt azonban rövidebbnek tűnik: mindössze 9 forduló van a pályán.
18. A vonalvezetés nem egyezik meg tökéletesen az F1-esével: az utolsó kanyart módosították, 13 méter helyett 10-re szűkítették, hogy a versenyzők távolabb legyenek a külső gumifaltól.
19. A Formula.hu a helyszínről tudósítja a MotoGP Osztrák Nagydíjának eseményeit.