60 autó, 180 versenyző, 5000 kilométer, 6 gyári prototípus, 4 kategória, 24 óra – csak néhány adat a hétvégén sorra kerülő Le Mans-i 24 órás versenyről, melyről most egy kis gyorstalpalót olvashattok.
Közeleg a Formula.hu olvasói által is a világ legnagyobb autóversenyének választott Le Mans-i 24 órás idei, 84. felvonása, melyre egy kilencrészes beharangozó-sorozattal készülünk, hogy minél felkészültebben vághassatok neki a versenynek, melyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.
PROGRAM
Június 15. szerda
16:00-20:00 Szabadedzés
22:00-00:00 Időmérő edzés
Június 16. csütörtök
19:00-21:00 Időmérő edzés
22:00-00:00 Időmérő edzés
Június 17. péntek
17:30-19:00 Versenyzői parádé
Június 18. szombat
09:00-09:45 Warm-up
10:05-10:50 Ferrari Challenge futam
11:10-12:10 Road to Le Mans (LMP3 és GT3) futam
15:00 A 84. Le Mans-i 24 órás rajtja
Június 19. vasárnap
15:00 A 84. Le Mans-i 24 órás befutója
A tavalyi győztes – aki idén nem védi meg a címét
KATEGÓRIÁK
A csúcskategóriában, az LMP1-ben idén is együtt versenyeznek a gyári és a privát, avagy a hibrid és a nem hibrid autók: a Porsche, az Audi és a Toyota két-két hibriddel készül a versenyre, míg a privátok közt két Rebellion, valamint a ByKolles egy autója található. A végső győztes 99,9% százalék valószínűséggel ebből a kategóriából kerül ki.
A legnagyobb létszámú kategória idén is az LMP2 lesz, melyben 20 csapat 23 autója vesz részt, s a mezőnyben három különböző motor (20 Nissan, 2 Judd és 1 Honda), s nyolc eltérő karosszéria található. Nem csupán nagy, hanem igen tarka is lesz tehát a kisebbik prototípus-kategória, melynek autói nehezebbek, azok erőforrásai viszont kisebbek az LMP1-esekénél. Ide tartozik továbbá a kísérleti autóknak fenntartott 56. garázs „lakója”, egy mind a négy végtagját elvesztett versenyző, Frederic Sausset számára speciálisan átalakított Morgan, melyet csapattársai a hagyományos módon is tudnak vezetni.
A két GTE-kategóriában összesen 27 nevező található: a GTE Próban négy Ford, három-három Ferrari és Porsche (ezek közül egy-egy privát), valamint két-két Corvette és Aston Martin szerepel, míg az amatőrök mezőnyét ugyanezek az autók alkotják a Ford kivételével.
Zöld hátterű rajtszám, sárga lámpa = GTE Pro
A négy kategóriát könnyen megkülönböztethetővé teszi a lámpa és a rajtszám: az LMP autók lámpája fehér, a GT-ké sárga fénnyel világít, a rajtszámok háttere pedig vörös, kék, zöld és narancs színű.
VERSENYZŐI BESOROLÁSOK
Az elért eredményeik és életkoruk alapján a versenyzőket különböző minősítésekkel látják el. Az érdeklődők kedvéért itt olvasható a teljes lista – néhány példával a mezőnyből:
Platina: Nemzetközileg ismert, profi versenyző, aki nincs még ötven éves, és legalább egynek megfelel az alábbi feltételek közül:
– rendelkezett F1-es szuperlicensszel
– nyerni tudott a Le Mans-i 24 óráson
– egy autógyártó fizetett gyári pilótája volt
– a legjobb tíz között zárt az összetettben az alábbi bajnokságok egyikében: F3000, GP2, CART/ChampCar, IRL
– a legjobb hat között zárt az összetettben egy nemzetközi F3-as sorozatban vagy egy nagyobb nemzetközi együléses szériában (pl. WSR)
– bárki, akit eredményei alapján az Endurance Bizottság méltónak tart erre
Például: Andre Lotterer, Mark Webber, Nick Tandy, Jan Magnussen, Giancarlo Fisichella, Nick Heidfeld, Joey Hand, stb.
Arany: Nemzetközi sorozatban induló legalább félprofi versenyző, aki legalább nemzeti bajnokságokban kitűnő eredményeket ért el, s megfelel az alábbi követelmények egyikének:
– megfelel a platina kategória követelményeinek, de 50 és 59 év között van
– 35 évnél fiatalabb, és versenyképes eredményeket mutatott a gokart vb-n vagy egy együléses szériában
– a legjobb tíz között zárt az összetettben egy másodvonalbeli nemzetközi együléses szériában (pl. A1 GP, Formula Renault 2.0, stb)
– a legjobb hat között zárt az összetettben egy nemzeti együléses sorozatban (F3, FR2.0, stb)
– a legjobb öt között zárt az összetettben egy „beszálló szintű” együléses sorozatban (Formula-Ford, Formula-BMW, stb.)
– a legjobb hat között zárt az összetettben a Porsche Szuperkupában
– a legjobb három között zárt az összetettben egy nemzeti vagy nemzetközi márkakupában
– bárki, akit eredményei alapján az Endurance Bizottság méltónak tart erre
Például: Townsend Bell, Richard Bradley, Pipo Derani, Kuba Giermaziak, stb.
Ezüst: Amatőr versenyző, aki megfelel az alábbi követelmények egyikének:
– megfelel a platina kategória követelményeinek, de 60 év felett van
– 30 évnél fiatalabb
– bajnoki címet szerzett bármilyen profi szériában
– bajnoki címet szerzett bármilyen nem profi szériában (pl. Ferrari Challenge, stb)
– bárki, akit eredményei alapján az Endurance Bizottság méltónak tart erre
Például: Christina Nielsen, Mathias Lauda, Viktor Shaitar, stb.
Bronz: Bárki, aki nemzetközi B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, nincsenek kiemelkedő eredményei a motorsportban, de az Endurance Bizottság engedélyezi a részvételét.
Például: Fabien Barthez, Chris Hoy, Tracy Krohn, Paul Dalla Lana, stb.
A 2015-ös pilóták
A GTE Pro kategóriában nincs megkötés az egységek összetételére (rendszerint arany és platina besorolású pilóták alkotják azokat) – a GTE Am-ben viszont, a név alapján nem meglepő módon – minden egység csak egy pilótát választhat szabadon, a másik kettőből az egyik legfeljebb bronz, a másik legfeljebb ezüst lehet. Az LMP1-esek közt természetesen nincs helye a teljesen amatőröknek, így a bronz-kategóriás versenyzők ki vannak zárva innen, az LMP2-ben viszont kimondottan kötelező helyet adni nekik: a három versenyzőből legalább az egyiknek ezüst vagy bronz kategóriába kell esnie.
SZABÁLYOK
Egy ennyire komplex versenyen természetesen rengeteg szabály merül fel, itt most meg sem próbáljuk ezeket összefoglalni, csakis a legfontosabbakat emeljük ki az „újonc nézők” kedvéért. Három versenyző alkot egy csapatot, akik a kerékcserék és tankolások során cserélhetnek helyet. Biztonsági okokból egy pilóta legfeljebb négy órát vezethet egyhuzamban, összességében pedig tizennégy órát.
A kerékcserék és a tankolások során – melyek nem történhetnek egyszerre, csakis egymás után – a bokszban egyszerre csak meghatározott számú szerelő dolgozhat az autókon, azaz a komolyabb szerelésekhez be kell tolni azt a garázsba. A büntetések rendszerén változtattak tavaly óta: így például az indokolatlanul súlyosnak tűnő 3 perces stop & go-t sima stop & go-ra változtatták a kipörgő kerekű elindulás esetén a kiállások során.
Éjszakai kiállás a későbbi győztes autónál a 2015-ös versenyen
És végül a legfontosabb szabály: a verseny természetesen 24 órán át tart, s az nyer, aki a legtöbb kört teszi meg – az összetett első mellett a négy kategóriában külön győztest is hirdetnek.