Makinen WRC-t és R5-öst is épít a Toyotának a rali fővárosában

Rali

2015. július 31. péntek, 17:13

Az idei Finn Rali során nem Ogier vagy Latvala a legkeresettebb személy, hanem a Toyota csapat frissen kinevezett vezetője, Tommi Makinen, aki a koncepcióról, a legszükségesebb feladatokról, a Yaris WRC-ről, az R5-ösről és Mikko Hirvonen szerepvállalásáról beszélt a Rallye-Magazinnak adott interjújában.

Körülbelül 3 hete ön a Toyota WRC-projektfelelőse. Mik voltak az első lépései?

Tommi Makinen: A legmagasabb prioritást a fejlesztőcsapat felállítása élvezi. Reményeim szerint augusztus közepétől munkára készen állunk, és szeptembertől teljes gőzzel tudunk a munkával haladni. Az év végéig körülbelül 25 alkalmazottat szeretnék a csapatnál tudni. Ez a szám gyorsan fog nőni, amint a következő csapatrészt életre hívjuk.

Ön a csapat központjaként lakhelyét, Jyvaskylát képzeli el. Logisztikailag nem hátrány ez?

Ez egy nagyon érdekes kérdés. Rengeteg ötletet végigjátszottunk, ezek között azt a lehetőséget is, hogy Németországban vagy Angliában állítjuk lábra a csapatot, de az egész nem okozott nagy különbséget. Anyagilag a kérdés sem okoz nagy különbséget, hogy Jyvaskyla vagy Helsinki legyen. Most itt nagyjából 150 ezer euróról beszélünk éves szinten. Meglepő módon azok is nagyon örültek a választásnak, akikkel együtt szeretnék dolgozni, mert nagyon szeretik ezt a várost és a környéket.

Tud már neveket mondani, akik a fontos pozíciókat fogják betölteni?

Sok emberrel beszéltem. A hétvégén nagyon sokan jönnek a vb-futamra ide, ki fogom használni a lehetőséget, hogy továbbiakkal beszéljek. Neveket majd nemsokára fogok közzétenni. Első körben a fontos pozíciókra szeretnék embereket. Annyit elárulhatok, hogy a görög Michael Zotos lesz a főtervezőnk vagy a technikai főnökünk. Utoljára a Subaru amerikai ralikrosszautóját tervezte, előtte pedig a Prodrive-nál volt részese a WRC-projektnek.

Van már döntés arról, hogy melyik beszállítókkal szeretne dolgozni?

Már egyik-másik céggel tárgyaltunk. A lehető legjobb alkatrészeket szeretném az autóban. Hajtásrendszerben az Xtrac lenne a választásom, míg felfüggesztés terén a BOS-szel szeretnék dolgozni, akik többek között a Citroen partnerei is, és velük már évek óta kapcsolatban vagyok. A motort a Toyota Motorsport GmbH (TMG) fogja építeni.

Mikor kezdik a teszteket 2017-re?

Az idő a legnagyobb ellenségünk. Egyértelmű ötleteink vannak és a koncepció, illetve a konstrukció fázisában vagyunk. Az év végéig szeretnénk felépíteni az első prototípusokat. Remélem, hogy márciusban el tudjuk kezdeni a tesztelést. Az a tervem, hogy négy tesztautót építünk, hogy ebből kettő folyamatosan a világot járhassa, és gyűjthesse a tesztkilométereket. Eleinte én fogok a volánnál ülni. Azt hiszem, a tapasztalatommal kellő alapot tudok adni a futómű kialakításának applikációjában. Ezek után természetesen szükségünk lesz profi pilótákra, akik kiismerik magukat az aktuális WRC-kkel és a részletek kialakításában tudnak segíteni.

Milyen szerepet kaphat ebben Mikko Hirvonen?

Hülyeség lenne, ha nem beszélnék vele. Ő az a top-pilóta, akinek nincs szerződése, de nagyon jól ismeri az aktuális WRC-ket, ráadásul különböző gyártóktól. Illetve ismeri a világbajnokság aktuális pályáit is. De mindenképpen több tesztpilótára lesz szükségünk, hogy a lehető legtöbbet tudjunk tesztelni. Egy potenciális jelölt lehetne még Juho Hanninen, de még nagyon korai további nevekről beszélni. Legkésőbb októberben már újabb részleteket mondhatok.

A TMG folytatja a Yaris tesztelését. Kölnben párhuzamosan fejlesztenek egy másik WRC-t 2017-re?

Azok a tesztek a motorról szólnak. Csak egy projekt van, és ennek én vagyok a felelőse. Most az a cél, hogy minden munkát összeegyeztessünk. Szeretnék a lehető legtöbb témában együtt dolgozni a TMG-vel.

Tud nekünk egy kis jóslásba bocsátkozni a közeljövőt illetőleg? 

Az a biztos, hogy a következő három évben a Toyota az aktuális Yarisszal indul a vb-n, aztán pedig modellváltáson van a sor. A WRC projekt mellett azonnal elkezdünk az R5-ös modellen dolgozni. Egyrészt ezzel lesz egy autónk, amivel a fiatalok támogatását segíthetnénk, másrészt nagyon fontos a Toyotának, hogy legyen egy modellje, amivel szélesebb köröket érhet el, és a világbajnokságon kívül is aktív lehet.

Forrás: www.formula.hu – RSS