F1
2016. június 25. szombat, 10:31
Szerző: Strommer Benjamin, Fotó: DPPI
Még egyetlen kört sem tettek meg az új, 2017-es előírások szerint épített autók, de vannak, akik már a három év múlva érkező szabályokon gondolkodnak. Az FIA akarja kimondani az utolsó szót a csapatok helyett.
Jelenleg a Formula-1 szabályairól az istállók döntenek, akik közös megegyezése határozza meg a sportág irányvonalát. Idén több esemény is bizonyította, hogy a rendszer nem működik olajozottan: a 2017-es szabályokat az eredetileg télre kitűzött időpont helyett csak májusban sikerült véglegesíteni, az időmérő edzés formátumának módosítása pedig valóságos komédiába torkollt a szezon elején. Ezért a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA szeretné kezébe venni a szabályalakítást, mégpedig 2020-tól kezdődően.
A dátum azért is fontos az FIA szempontjából, mert ebben az évben kell megkötni az új Concorde-egyezményt, a csapatok és a Formula-1 közötti kétoldalú szerződéseket. Az eddigi Concorde-egyezmények Bernie Ecclestone nevéhez kötődnek, de elképzelhető, hogy ő már nem lesz az F1 élén három év múlva. Jean Todt korábban elmondta: Ecclestone utódjának kinevezéséhez az FIA beleegyezésére lesz szükség, 2020-tól fogva pedig azt akarja, hogy a szövetség a szabályokba is beleszólhasson. Az FIA elnökének mandátuma jövőre jár le, de a hosszú távra vonatkozó nyilatkozatai arra utalnak, hogy harmadszor is indulni akar a posztért.
„A Concorde-egyezmény lesz a legfontosabb kérdés, és ugyancsak hangsúly kerül a vezetés kérdésére” – beszélt Jean Todt az ESPN-nek arról, mit tekint az FIA az elkövetkezendő évek legfontosabb ügyének az F1-gyel kapcsolatban. „Ha a csapatok, gyártók részvételét akarod, támogatniuk kell, amit csinálsz. Nagyon gyakran a gyártók azért szerepelnek, mert erős marketingeszköznek, kísérleti helyszínnek tekintik. Én mindig szeretem meghallgatni, mit gondolnak az emberek, és nem csupán a gyártók, de a rajongók, újságírók is. Végső soron azonban úgy gondolom, több autonómiával kellene rendelkeznünk, hogy meghozzuk a végső döntést.”
Todt terve világos: azt akarja, hogy az utolsó szó joga az FIA-é legyen. „Lesz párbeszéd, és úgy gondolom, nagyon fontos, hogy legyenek résztvevők, akik befolyással bírnak. A legvégén azonban az irányító testületnek (FIA) kell meghoznia a döntést, ám a promóter nagyon erős támogatásával, ugyanis a promóter felelőssége eladni a show-t. Nagyon igazságtalan lenne, ha mi diktálnánk, nekik pedig el kellene adni” – beszélt arról, hogy a jelenleg Ecclestone által irányított FOM-tól nem akarnak megvonni minden hatalmat a jövőben.