Mai rohanó világunkban sokszor épp a legfontosabbakra, a felnövekvő generációra nem jut elég idő. A gyerekek jólléte a szülői nevelés mellett függ az óvodától és az iskolától és a benne dolgozóktól is, hiszen csak boldog, nyugodt szakemberek tudják felkészíteni a jövő nemzedékét egy boldogabb életre. Ezt felismerve indította el a Jobb Veled a Világ Alapítvány a Boldogságóra programját, mely a pozitív pszichológia kutatásaira épül és melynek keretében az oktatási-nevelési intézmények most Boldog Iskolákká válhatnak.
Amerikai kutatások szerint a boldog gyerekek önbizalma erős, képesek pozitívan gondolkodni, egészségesek, hisznek magukban, mernek a felnőttektől segítséget kérni, kreatívak és könnyebben megtalálják a kiutat az őket megérintő problémákból. A jövő kiegyensúlyozott, sikeres és elégedett generációja most fejlődik, így a gyakorlatias, kellemes és tartalmas élet elsajátításához szükséges játékos fizikai tevékenységek, pozitív szülői és nevelői megerősítés, az örömteli elfoglaltságokra való szoktatás nem várathat magára. Ezt célozza a Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogság Intézetének Boldogságóra programja is, melyhez eddig több, mint 1300 pedagógus csatlakozott, és amelynek fővédnöke Prof. Dr. Bagdy Emőke.
„A foglalkozások célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem hogy vezérfonalat adjon a gyerekeknek arra, hogy könnyebben birkózzanak meg a problémákkal, könnyebben vegyék a kihívásokat, valamint a testi-lelki egészségmegőrzés tanulmányozására adjon lehetőséget. Mindezt nagyon szigorú, empirikus kutatásokkal támasztjuk alá. Vagyis az órák lényege a személyiségfejlesztés, a pozitív életszemléletre való képesség elsajátítása” – avatott be a részletekbe Bagdi Bella, az alapítvány elnöke, aki a minap a Pest megyei tankerületek vezetőinek és iskolaigazgatóknak tartott előadást a kezdeményezésükről.
A Boldogságórán való részvétel lehetősége a jövőben még több gyermekhez eljuthat, hiszen az oktatási-nevelési intézmények február 25-től pályázhatnak a Boldog Iskola cím elnyeréséért. Azokat az iskolákat, akik havonta egy boldogságórát megtartanak legalább egy csoporttal, és beépítik a programot a munkatervükbe, Boldog Iskola díjjal tünteti ki az alapítvány Boldogság Intézete. A díj nyertesei megkapják ajándékba a Boldogságóra szakkönyveket, melyeket alsós, felsős és középiskolás korosztályoknak kidolgoztak ki.
“A szeptembertől júniusig tartó program 10 foglalkozásból áll, melyek során boldogságkutató pszichológusok által javasolt boldogságfokozó technikákat tanítunk meg a gyerekeknek, mint pld. az optimizmus, célok elérése, megküzdési stratégiák, testmozgás. A gyerekek megtanulják az elméleti hátteret és a programban kidolgozott gyakorlatok segítségével tapasztalati tudást szerezhetnek.” – magyarázta Harsányi Beáta pedagógus, aki két éve tart Boldogságórákat alsós gyermekeknek. “Döbbenetes volt a változás, amin átmentek egy év alatt. A végére ki merték mondani, hogy ‘Most ne szólj hozzám, mert rossz kedvem van és nem szeretnélek megbántani’. Ha valaki sírt, odamentek hozzá és megkérdezték mi a baj, hogyan tudnak segíteni. Megtanulták, ha összevesznek valakivel, nem elég bocsánatot kérni, sokkal fontosabb megelőzni, hogy megbántsák a másikat” – mesélte tapasztalatait a tanító, aki szerint hosszútávon felmenő rendszerben lenne érdemes folytatni a Boldogságórákat, és nagyon örül, hogy most már elérhető pedagógusok számára egy 30 órás akkreditált Boldogságóra képzés is.
A Boldog Iskola pályázat célja, hogy minél több oktatási intézmény bevezesse a Boldogságórákat, ezzel is elősegítve egy boldogabb generáció felnövekvését.
Az iskolák a boldogiskola.hu linken jelentkezhetnek, és azok akik egy éven át minden hónapban egyszer fotó dokumentációval igazolják a Boldogságórák megtartását, elnyerhetik az Örökös Boldog Iskola címet.
A program kiemelt küldetése, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjon ötleteket és módszertani segítséget a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az iskolás korosztály számára.