
Az M-F Motorsport 15 éves magyar tehetsége, Marton Gergely az elmúlt hétvégén is folytatta remek szereplését az Országos Nyílt Rallycross Bajnokság, valamint az FIA Közép-európai zónabajnokság Super National kategóriájában. Gergő saját géposztályában ismét a legjobbnak bizonyult, ami az abszolút értékelésben ezúttal a 9. helyre volt elég a 35 fős nemzetközi mezőnyben.
Greinbachban alaposan megtelt a depó az elmúlt hétvégén, hiszen az osztrák pályán egy időben rendezték meg az FIA Közép-európai zónabajnokság, továbbá a magyar, az osztrák és a cseh nyílt bajnokságok aktuális versenyét. Mindez azt is jelentette, hogy az autóversenyzőként első felnőtt idényét teljesítő Marton Gergely ismét belecsöppent a mélyvízbe, hiszen a Super National kategóriában 34, míg az a1600 köbcentiméter alatti géposztályban 9 mindenre elszánt magyar, osztrák, cseh, lengyel, illetve szlovák vetélytársával kellett felvennie a versenyt.
A feladat tehát nem volt egyszerű, Gergő mégis bizakodva várta az újabb megmérettetést, hiszen a magyar bajnokság éllovasaként érkezett az osztrák helyszínre, ahol tavaly a juniorok között emlékezetes győzelmet aratott a szezon utolsó futamán.
A mostani verseny viszont nem indult ilyen jól a fiatal versenyző számára. Az eddigi hétvégéken rendkívül megbízhatóan teljesítő Skoda Fabia Mk1-es ugyanis a reggeli időmérő edzésen kicsit megmakacsolta magát, elment a töltés, és lefulladt a motor a rajthelyen. Ennek eredményeképpen Gergő az első előfutamban a legutolsó helyre kapott besorolást, ami nem leányálom egy 35 fős, Közép-Európa legjobb rallycross versenyzőit felvonultató mezőnyben.
Gergő ennek ellenére nem esett kétségbe, sőt, próbált előnyt kovácsolni a hátrányból, és kihasználni, hogy az elvileg leglassabb versenyzőkkel mehet együtt. Így ha elmegy a rajtnál előre, akkor utána elvileg zavartalanul futhatja majd saját tempóját az élen. Így is tett, csakhogy a technika ördöge ismét közbeszólt, a 2. körben elszakadt a Skodában a GL-szem, a jobb első kerék önálló életre kelt, melynek végkifejleteként kiszakadt a féltengely.
A kezdés tehát megint rémálomszerűen alakult, pont úgy, mint legutóbb, Máriapócson. A csapat abban bízott, a folytatás is hasonló lesz! Most is mélyről kellene visszajönnie Gergőnek és a csapatnak, hiszen a három előfutamból minimum kettőn célba kell érni ahhoz, hogy értékelhető eredménnyel zárják a versenyt. Gergő most – önhibáján kívül – rögtön az első előfutamot dobta, így a másik kettőn már azzal a teherrel kellett rajthoz állnia, hogy nemcsak gyorsnak kell lennie, hogy felzárkózzon, de közben muszáj be is fejeznie mindkét futamot, különben garantáltan nulla ponttal távozna erről a hétvégéről, ami aláaknázhatná esélyeit a bajnoki versenyfutásban.
Ráadásul, az időbeosztás sem könnyítette meg a csapat helyzetét. Tudniillik, a greinbachi versenyt egy nap alatt rendezték, ami miatt elég szoros volt a program, nem volt sok idő az egyes előfutamok között. Az első előfutam után épp ezért nagyon jól jött Harsányi Zoltán csapatának önzetlen segítsége, akik a bajban egyből ott termettek honfitársaik sátrában, és segítettek időben újra menetkész állapotba hozni a Skodát a második előfutamra. Ezúton is köszönjük nekik a segítséget, számíthatnánk ránk ők is a jövőben, ezért is szeretjük többek között annyira a rallycrosst!
Szóval Gergő fel tudott állni a második előfutam rajtrácsára, és a Skoda is nagyon ki volt már éhezve egy problémamentes menésre, aminek egy sallangmentes rajt-cél győzelem, és egy abszolút 6. idő lett az eredménye. Ezt követően, a harmadik előfutamban is épségben célba hozta az autót Gergő, ezúttal az abszolút 8. helyet sikerült megcsípnie, így a három előfutam összesített eredményei alapján a B-döntő 4. rajtkockájába kapott besorolást. Ez összességében a 9. helyet jelentette a 35 fős mezőnyben.
Innen sajnos tovább már nem tudott előrelépni a fiatal magyar versenyző, aki a B-döntőben belekeveredett egy több versenyzőt érintő rajtbalesetbe, és ezután nem tudta folytatni a versenyt. Mint az autó szétszerelése után Fodor György csapatfőnök megállapította, nem az ütközés okozta Gergő kiesését, ugyanis már a rajtnál nem bírta a terhelést a hajtás. A váltó kihajtótengelye tört el, ezért a SPER működési tulajdonsága miatt csak az első gázelvételig haladt az autó.
Ez a 9. hely egyben azt is jelentette, hogy az 1600 köbcentiméter alatti géposztályban az M-F Motorsport fiatal reménysége újabb magyar bajnoki győzelmet szerzett, ami ezúttal FIA Közép-európai zónabajnoki, továbbá osztrák és cseh nyílt bajnoki győzelmet is jelentett egyben.
Az ő Skodájával nagyjából azonos erőt képviselő ellenfeleket tehát most is kivétel nélkül maga mögé utasította Gergő, ám az erősebb autók erőfölényével ezúttal csak részben tudott mit kezdeni. Ezért a mindig a maximumra törekvő versenyző felemás érzésekkel, de alapvetően azért vidám hangon értékelte a greinbachi versenyhétvége történéseit.
Marton Gergely: ,,Örülök nagyon az újabb 1,6-os győzelemnek. A magyar bajnokságban eddig is száz százalékos volt a mérlegem a saját géposztályomban, de nagyon jó érzés, hogy most az FIA Közép-európai zónabajnoki értékelésben is megnyertem az 1600 köbcentiméter alatti géposztály küzdelmeit a Super National kategóriában. Az év első zónabajnokiját az osztrák Markus Köberl nyerte, akkor én voltam a 2. mögötte, most fordult a kocka, én nyertem és ő lett 2., így két futam után pontazonossággal vezetjük a zónabajnokság összetettjét géposztályunkban. Ennek tehát örülök, ami miatt viszont picit csalódott vagyok, hogy abszolútban most nem sikerült olyan jó pozícióban végeznem, mint szerettem volna. Mindenképp szerettem volna bejutni az A-döntőbe, de mindent megpróbáltam, és ez most ide volt elég. Sajnálom, hogy ilyen nehezen indult a hétvége, ez kicsit úgy érzem, most rányomta a bélyegét a versenyünkre. Gratulálok Klausz Kristófnak (ő egy 1900 köbcentis, turbós BMW-vel versenyez, és a Super National kategórián belül a 4000 köbcentis géposztályba tartozik – a szerk.), aki bejutott az A-döntőbe, és ott a bravúros 4. helyen végzett, ügyes volt nagyon. Így ő most sokkal több pontot szerzett, mint én, hiszen nyílt a magyar bajnokság, és öt pontot tudott hozni rajtam a közénk ékelődő külföldi versenyzők miatt. Ez azért nem túl vészes, és bízom benne, hogy ennél már csak jobb versenyeim lesznek a folytatásban, mert akkor én ezt az eredményemet dobhatnám el az év végi mínuszolásnál. Nagy tragédia nem történt, a géposztályunkban megint a leggyorsabbak voltunk, és abszolútban is vezetjük még az összetettet. Ezzel együtt nem repesek az örömtől, mert mindig jobbra vágyok. Most fel kell kötni a gatyát, és lehetőleg már a Kakucsringen vissza kell vágni. Ennek tudatában készülök a bajnokság következő versenyére.”
Fodor György, csapatfőnök: ,,Alapvetően pozitívan értékelem ezt a hétvégét, ahogy lényegében az összes eddigit is. Ez a verseny sem telt el problémák nélkül, de úgy gondolom, hogy Gergő most is jól szerepelt a lehetőségeihez képest, és folyamatosan látom rajta a fejlődés jeleit. Sajnálom ezt a két apró technikai problémát, a következő versenyre ezeket mindenképpen orvosolni fogjuk, és remélhetőleg a Skoda is újra olyan megbízható lesz, mint az eddigi versenyeken volt. Mindenesetre jó látni, hogy ilyen jól kiegészítjük egymást csapatként, illetve Gergő és az autó is nagyon jó párost alkotnak. Együtt úgy tűnik, minden bajból kimásznak, most épp az első előfutam kisebb technikai problémája tette nehézzé számunkra ezt a hétvégét, de Gergő ezután nagyon érett módon hozta, amit kellett: két biztonságos célba érést, két jó időeredménnyel. A B-döntő kicsit balszerencsésen alakult, mivel a rajtnál eltört a váltó kihajtótengelye, így az első gázelvételkor megszűnt a hajtás. Mint tehát utólag kiderült, nem az utána történt rajtbaleset következtében vált harcképtelenné az autó, hanem már előtte, a rajtnál. Ez persze mellékes, a lényeg, hogy most a 9. helyen sikerült végezni ebben a nagyon erős autókkal teletűzdelt mezőnyben, és ebből a versenyből is sokat lehet tanulni. Örülünk neki, hogy Gergő továbbra is vezeti a magyar nyílt bajnokságot, a géposztályában pedig ismét nyert, de igyekszünk nem elfelejteni, hogy milyen célokkal vágtunk neki az idei évnek. Gergő egy nagyon fiatal és nagyon tehetséges versenyző, aki még mindig folyamatosan fejlődik. Ezt a folyamatos fejlődést szeretnénk fenntartani, és minél több tapasztalattal és tudással felvértezni Gergőt ebben az évben. 2013 elsősorban a tanulásról szól nekünk, a jó eredmények csak bónuszok, amiknek örülünk.”
A magyar bajnokság állása négy futam után – Super National, abszolút: 1. Marton Gergely (magyar, Skoda Fabia): 62 pont, 2. Csendes Zsolt (magyar, Opel Ascona): 49 pont, 3. Klausz Kristóf (magyar, BMW E30): 48 pont.
A magyar bajnokság állása négy futam után – Super National, 1600 ccm alatti géposztály: 1. Marton Gergely: 60 pont, 2. Ujházi László (magyar, Peugeot 205): 42 pont, 3. Markus Köberl (osztrák, Peugeot 206): 17 pont.
Az FIA Közép-Európai zónabajnokság állása két futam után – Super National, abszolút: 1. Jakub Bittman (cseh, Peugeot 206): 30 pont, 2. Karol Sedivy (szlovák, SEAT Ibiza): 22 pont, 3. Roman Castoral (cseh, Opel Astra): 20 pont, 4. Karel Vaclavik (cseh, VW Golf): 16 pont, 5. Klausz Kristóf: 13 pont, 6. Marton Gergely: 13 pont.
Az FIA Közép-Európai zónabajnokság állása két futam után – Super National, 1600 ccm alatti géposztály: 1. Marton Gergely: 37 pont, 1. Markus Köberl: 37 pont, 3. Thomas Mühlbacker (osztrák, Toyota Corolla): 30 pont.
Az osztrák nyílt bajnokság állása két futam után – Super National, abszolút: 1. Gerald Woldrich (osztrák, Mercedes): 40 pont, 2. Marton Gergely: 37 pont, 2. Markus Köberl: 37 pont.
A cseh nyílt bajnokság állása két futam után – Super National, abszolút: 1. Gerald Woldrich: 35 pont, 2. Mario Leonhardsberger (osztrák, Honda Civic): 32 pont, 3. Jakub Bittman: 30 pont, (…) 10. Marton Gergely: 13 pont.
A cseh nyílt bajnokság állása két futam után – Super National, 1600 ccm alatti géposztály: 1. Marton Gergely: 37 pont, 1. Markus Köberl: 37 pont, 3. Thomas Mühlbacker (osztrák, Toyota Corolla): 30 pont.