F1
2016. március 24. csütörtök, 18:50
Szerző: Strommer Benjamin, Fotó: DPPI
Bevezették, kudarcot vallott, azonnal eltörölték, mégsem törölték el: itt tart dióhéjban a kiütéses kvalifikáció története, amelyet az F1-es döntéshozók mai határozata alapján csak a Bahreini Nagydíj után bírálnak felül.
Az új időmérős szisztéma körüli felhajtás megmutatja, miért tiltakoztak a Formula-1-es pilóták nyílt levélben a sportág működése ellen. A kiütéses kvalifikációt – 90 másodpercenként kipotyogó versenyzőkkel – alaposabb átgondolás nélkül vezették be hetekkel a szezonnyitó előtt. A szisztéma nem bizonyult működőképesnek, így az Ausztrál Nagydíj időmérése unalomba fulladt: ennek hatására a csapatok már vasárnap úgy döntöttek, azonnali hatállyal törlik a kiütéses lebonyolítást, és visszatérnek az elmúlt években jól ismert formátumhoz.
Ausztrália után azonban egyre több megjegyzést lehetett hallani, melyek arról szóltak, hogy az új rendszer megérdemel még egy esélyt, igaz, eleinte 2017-tel kapcsolatban beszéltek erről. Aztán felmerült, hogy egy keverék kvalifikációt láthatunk Bahreinben hosszabb etapokkal és a korábbi Q3-mal, mígnem az F1 Bizottság csütörtöki találkozóján – ahol arra számíthattunk, véglegesítik a régi formátum visszaállítását, esetleg a keverék megoldás mellé állnak – az új kvalifikáció megtartásáról nem döntöttek.
Bár hivatalos megerősítés egyelőre nem történt, a vezető Formula-1-es híroldalak mind beszámoltak a döntésről: a délután összeülő bizottság tagjai nem szavaztak valamennyien igennel, márpedig a változáshoz erre lett volna szükség. A Bahreini Nagydíjat követően ismét megvizsgálják a kvalifikációt. Bernie Ecclestone pontosan ezt a forgatókönyvet vázolta fel, mielőtt döntés született volna.
A motorsport.com információi szerint az új lebonyolítás törlését Ecclestone és az FIA-elnök Jean Todt hiúsította meg. A 26 tagú F1 Bizottság a csapatok, az FIA, a FOM, a versenyek promóterei, szponzorok és egyéb műszaki partnerek képviselőiből áll.