F1
2016. január 1. péntek, 18:46
Bár alapvető szabálymódosításokról nem beszélhetünk, idén is több dolog változik az F1-ben: új csapat csatlakozik a mezőnyhöz, új helyszín került be a naptárba és többféle gumit kínál a Pirelli.
Azzal, hogy elkezdődött egy új naptári év, hivatalosan is magunk mögött hagyhatjuk a 2015-ös szezont, és most már teljes mértékben az előttünk álló idényre koncentrálhatunk. Bár még bő másfél hónap hátra van az ausztráliai nyitányig, hét pontban összegyűjtöttük, milyen fontosabb változásokat láthatunk idén a Formula-1-ben. Bár az átfogó szabálymódosításokat 2017-re tervezik, az alábbi listából kiderül, hogy bőven találhatunk érdekességeket a 2016-os évaddal kapcsolatban.
Új csapat csatlakozik a mezőnyhöz
A nagy 2010-es eresztés óta – akkor szállt be a Formula-1-be a Marussia, a Lotus (később Caterham) és a HRT, amelyből jelenleg már csak a legelső van jelen az indulók között – először fordul elő, hogy új istállót üdvözölhetünk a rajtrácson a Haas képében. Ráadásul az amerikai istállóban megvan a potenciál – részben a Ferrarival való együttműködés révén is –, hogy ne csak a sor végén kullogjanak. Kíváncsian várjuk, hogyan sikerül a debütálásuk az F1-ben.
Gyári szinten visszatér a Renault
Hosszas huzavona előzte meg a bejelentést, miszerint a Renault felvásárolja a Lotust, ezzel pedig a francia cég gyárilag visszatér a Formula-1-be. Igazából úgy is fogalmazhatnánk, hogy visszatér Enstone-ba, hiszen néhány évvel ezelőttig ugyanez az alakulat még szintén gyári Renault-csapatként indult, s nyert két vb-címet is Fernando Alonsóval 2005-ben és 2006-ban. Anyagilag mindenképp stabilitást hozhat a gárda számára a váltás, az viszont kérdés, hogy a Mercedes-erőforrások elvesztése mit jelent majd a versenyképesség terén.
Bemutatkozó és visszatérő versenyzők
A mezőny jelenlegi összetétele alapján (a Manor még nem jelentette be a versenyzőit) egy újoncot köszönthetünk jövőre a száguldó cirkuszban: a 2014-es GP2-es bajnok Jolyon Palmer a gyári Renault-vá alakuló istállónál kapott lehetőséget Pastor Maldonado oldalán, a Haashoz távozó Romain Grosjean helyén. Ezzel egyébként az összes átigazolást lefedtük, hiszen a Mercedes, a Ferrari, a Williams, a Red Bull, a Toro Rosso, a Sauber, a Force India és a McLaren is változatlan felállással vág majd neki a 2016-os évnek. Grosjean csapattársa pedig a mexikói Esteban Gutierrez lesz az amerikai istállónál, aki egy, a Ferrarinál tesztpilótaként eltöltött szezon után tér vissza a versenyzéshez.
Változó motorszállítók
Több csapat is más motorpartnerrel kezdi meg a mostani évet, mint az előzőt. A Lotus magától értetődő módon a Mercedes helyett a Renault erőforrásaival megy majd, ahogy tulajdonképpen a Red Bull is marad a franciáknál, az energiaitalosok nagycsapata azonban TAG-Heuer név alatt fogja használni a hajtásláncot. A Toro Rosso ellenben külön utakon jár majd, hiszen ők a Ferrari 2015-ös specifikációjú motorját kapják meg. A maranellóiak ezzel egyidejűleg azonban elvesztik a Manort, a kiscsapat ugyanis immár a Mercedes erőforrásait fogja használni, amelytől komoly előrelépést vár a vezetőség és a közvélemény is.
Új és visszatérő helyszínek
Minden eddiginél több, szám szerint 21 fordulóból áll majd a 2016-os világbajnoki szezon. A tavalyi helyszínekhez csatlakozik új belépőként az azeri Baku, ahol az Európa Nagydíjat fogják rendezni, méghozzá komoly vitákat kiváltó módon épp a Le Mans-i 24 órás hétvégéjén. Ennél sokkal kevésbé megosztó és feltétlenül örömteli hír, hogy a 2015-ös kimaradás után idén ismét visszatér a Német Nagydíj, amelynek Hockenheim ad majd otthont egy héttel a hungaroringi viadal után (így a magyar verseny ezúttal nem a nyári szünetet megelőző utolsó állomás lesz).
Ultralágy keverék és új gumiszabály
A Pirelli sem marad tétlen az újdonságok terén. Az F1 hivatalos gumiszállítója idén bevezet egy új keveréket, amely az ultralágy nevet fogja viselni (értelemszerűen ez lesz a legpuhább összetétel), és amelyet lila sávval különböztetnek majd meg. Másik fontos változtatás, hogy egy-egy versenyhétvége folyamán immár három típusból választhatnak majd a versenyzők: a szabály persze ennél jóval bonyolultabb, nem is mennénk bele a részleteibe, akit érdekelnek, az ide kattintva elolvashatja, pontosan hogyan is kell elképzelni az új regulákat.
Virtuális safety car már az edzéseken is
2015-ben sikerrel debütált a főként Jules Bianchi balesetére reagálva bevezetett virtuális biztonsági autóra vonatkozó szabály, amelyet azonban egyelőre csak a versenyeken láttunk alkalmazni. Az idei évadtól ez megváltozik: mostantól az edzéseken is „beküldhetik” a virtuális safety cart – a szabályalkotók azt várják ettől a módosítástól, hogy jóval kevesebb alkalommal kell piros zászlóval megszakítani a tréningeket.