Technikai igénybevétel
Források: FIA, Pirelli, Brembo, McLaren, saját mérések és becslések
* Közepesen megtankolt autóval, padlógázas kanyarok nélkül
Az Olasz Nagydíj hétvégéjére jobbára száraz idő és 23-24°C-os, kora őszi időjárás várható Monzában. Pénteken, ill. szombat délelőtt még erős felhősödés valószínű – amelyből legnagyobb eséllyel jelenleg szombat délelőtt valószínű csapadék – az időmérő és a verseny idejére azonban az előrejelzések szerint kisüt majd nap.
A vonalvezetés kritikus pontjai
Rettifilo-sikán (1-es és 2-es kanyar) – jó előzési lehetőség és különösen fontos kanyar
A versenynaptár egyik leghosszabb egyenesének végén elhelyezkedő első sikán féktávja a legkeményebb az egész versenynaptárban, és mint ilyen a DRS segítségével kiváló előzési pontként szolgál. A belőle való kigyorsítás szintén nagy jelentőséggel bír, miután ez vezet a pálya második hosszú padlógázas szakaszára. Mindezeken felül a kanyar még a rajtnál is főszerepet kap: jellemzően hatalmas torlódás helyszíne, ahol gyakoriak a kisebb-nagyobb ütközések. A rajtvonaltól idáig tartó távolságnál csak három pályán van messzebb az első fékezési pont.
Roggia-sikán (4-es és 5-ös kanyar) – jó előzési lehetőség
A padlógázas Curva Grandén át idevezető második hosszú egyenesben nincs DRS, mégis nagyon könnyű rajta előzési pozícióba kerülni – kiváltképp, ha a védekező fél az első sikánban kompromisszumos ívre kényszerül. Hosszú évek kőkemény igénybevétele alatt a Roggia aszfaltja különösen hepe-hupás a féktávon, ami kritikus elfékezésekhez vezethet.
Lesmo 2 (7-es kanyar) – különösen nehéz kanyar
A második Lesmo után még DRS-sel is csak akkor lehet pozíciót szerezni, ha a védekező fél hibázik a kanyarban. Ez utóbbi általában a túl korai gázadásból fakadóan szélesre vett kijárat képében jelentkezik, amelynél amint a jobb oldali kerekek is elhagyják az aszfaltcsíkot, máris egyenes út vezet a hepe-hupás és csúszós műfűre, rosszabb esetben pedig a kavicságy szélére.
Ascari-sikán (8-astól a 10-es kanyarig) – különösen nehéz kanyar
Az Ascari a gyorsabb fordulók közé tartozik, ahol a leszorítóerő hiánya már alaposan érezteti a hatását, leginkább a 9-es és a 10-es kanyarokba vezető gyors irányváltásoknál. A komplexum bejáratának egyik trükkje egyébként a belső kerékvető alapos meglovagolása.
Parabolica (11-es kanyar) – különösen fontos kanyar
A híres-hírhedt fordulóból – annak növekvő sugara miatt – az átlagosnál nehezebb precízen kigyorsítani, igaz egy tévedés a bukótér tavalyi leaszfaltozása óta már nem jár olyan komoly következményekkel, mint korábban – a pilótáknak több húzásuk is van, mielőtt a versenybírák haragja négy kerékkel történő pályaelhagyás miatt lesújtana rájuk. A kanyar jelentősége ezzel együtt mit sem csökkent: szoros csatákat továbbra is csak úgy lehet eldönteni a célegyenes végén, ha valaki igazán jól veszi be a Parabolicát…
Varga Csaba