Motor
2016. augusztus 21. vasárnap, 14:57
Vizes, ám mégis folyamatosan száradó pályán került sor a királykategória Cseh Nagydíjára, ám a várakozásoknak megfelelően roppant változatosan is alakult. A győzelmet végül a keményebb esős gumikra szavazó Cal Crutchlow gyűjtötte be: a brit karrierje első sikerét aratta a MotoGP-ben. A dobogóra Valentino Rossi és Marc Marquez állhatott még.
A két kisebb kategóriával ellentétben a MotoGP futamára elállt az eső Brnóban, ám így is egyértelműen vizes pályán vágott neki a mezőny a 22 körös viadalnak. Az élről Marc Marquez startolhatott, s végül az első kanyarból elsőként is jött ki, mögé viszont a két Ducati zárkózott fel. Jorge Lorenzo szokás szerint elkezdett visszacsúszni, ám ezúttal Valentino Rossi sem kezdte jól a futamot: az első kört a top10-en kívül zárta a „Doktor” – az élmezőnyből egyedüliként ők tették fel a keményebb keverékű vizes abroncsot hátulra.
A második kör végén aztán helycsere történt az élen: Andrea Dovizioso ment el Marquez mellett, sőt nem sokkal később Andrea Iannone és Scott Redding is megelőzte a repsolost. A három ducatis között ezt követően is változott a sorrend: a spielbergi győztes Iannone vette át a vezetést, csapattársát pedig még Redding is lenyomta. Mögöttük Marquezt a vizes körülmények ellenére meglepően erősnek tűnő Suzukik és Hector Barbera kezdte el szorongatni, miközben a Yamahák továbbra sem találtak magukra, sőt Lorenzo már a pontszerzők közül is kicsúszott.
Marquezt aztán Barbera is megelőzte, ezzel pedig már az első négy helyen Ducati haladt, ám a legjobb tempót Cal Crutchlow motorozta ekkor, aki elöl és hátul is a keményebb keverékű esős abronccsal száguldott. A brit folyamatosan tört is előre a mezőnyben, miközben Dovizioso elszállt az élbolyból: az olasz – vélhetően műszaki hiba miatt – lesodródott a sóderágyba, majd pedig lassú tempóban visszaevickélt a bokszba, ahol a szerelők egy intermediate gumikkal felszerelt második motorral küldték vissza a pályára.
Valamivel túl a táv felén Crutchlow már Marquezt is legyűrte, így feljött negyediknek, s üldözőbe vette az előtte haladó Ducatikat. Barberát és Reddinget viszonylag gyorsan át is lépte, majd hét körrel a vége előtt a vezetést is átvette Iannonétől! Hátrébb is érdekesen alakultak a dolgok: Rossi szép felzárkózást bemutatva megelőzte Marquezt, míg Lorenzo az elsők között állt ki a bokszba – a spanyol címvédő slick gumikkal tért vissza a pályára! Egy körrel később aztán újra meg is látogatta a szerelőit, s visszatért ugyanazzal az esős gumival, mint amivel kiállt.
Rossi négy körrel a vége előtt Barberán és Iannonén is átrágta magát, s ezzel feljött a második pozícióba. Őket egyébként a második kiállásáról körhátrányban visszatérő Lorenzo is visszaelőzte – így legalább nem szólt bele az egymással vívott elképesztő csatájukba. A hármas csatából pedig Marquez tűnt kikerülni győztesként, miután Barberát és Iannonét is megelőzte, ráadásul őket a szintén elöl és hátul is keményebb esős gumikkal köröző Loris Baz is utolérte. A francia pillanatok alatt le is hagyta őket, s ezzel már a negyedik helyen haladt.
Crutchlow eközben senkitől sem zavartatva ért be a célba, s ezzel megszerezte pályafutása első győzelmét a MotoGP-ben – ezzel Barry Sheene óta az első brit lett, aki nyerni tudott a királykategóriában, ráadásul idén már a hatodik különböző győztest avattuk. A dobogóra Rossi és Marquez állt még fel, így kettejük között csak négy ponttal csökkent a különbség, ám az olasz feljött a tabella második helyére, miután Lorenzo csak 17. lett. A top3-at Baz, Barbera és Laverty követte, azaz három szatellit ducatis, míg az első tíz sorrendjét Petrucci, Iannone, Vinales és Rabat tette teljessé.
A futam végeredménye:
1. | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 47’44.290 |
2. | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | +7.298 |
3. | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | +9.587 |
4. | Loris BAZ | FRA | Avintia Racing | Ducati | +12.558 |
5. | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | +13.093 |
6. | Eugene LAVERTY | IRL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | +13.812 |
7. | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | +23.414 |
8. | Andrea IANNONE | ITA | Ducati Team | Ducati | +24.562 |
9. | Maverick VIÑALES | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | +24.581 |
10. | Tito RABAT | SPA | Estrella Galicia 0,0 Marc VDS | Honda | +37.131 |
11. | Yonny HERNANDEZ | COL | Pull & Bear Aspar Team | Ducati | +39.911 |
12. | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | +41.097 |
13. | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | +43.202 |
14. | Stefan BRADL | GER | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | +45.687 |
15. | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Yakhnich | Ducati | +1’02.201 |
16. | Alvaro BAUTISTA | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | +1’18.841 |
17. | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 1 kör |
Nem ért célba: | |||||
Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | ||
Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | ||
Aleix ESPARGARO | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki |