Országosan egyedülálló testnevelési felmérő rendszer Szolnokon

Országosan egyedülálló, a tanulók fizikai képességeinek egységes mérésére szolgáló testnevelési felmérő rendszert (TFR) vezettek be Szolnok általános és középiskoláiban – jelentette be Szalay Ferenc polgármester csütörtökön, a város Széchenyi körúti általános iskolájában tartott, gyakorlati bemutatóval színesített sajtótájékoztatón.

    Jelenleg a testnevelők több mérőmódszer közül választhatnak, a két legközismertebb a Hungarofit és az Eurofit módszer. A mostani szabályozásban azonban a felmérések eredményeinek beküldése a szakminisztériumba vagy más központi sportszerveknek nem kötelező, így nem biztosított az országos vagy helyi összehasonlíthatóság – mondta el az előzményekről a testnevelő tanári diplomával is rendelkező városvezető.

    Hosszú távon azonban az intézmény és fenntartója számára egyaránt fontos a felmérési eredmények összevetése, ezért született meg több éves munkafolyamat eredményeként az önkormányzat támogatásával a szolnoki módszer – húzta alá Szalay Ferenc.

    A TFR kiemelt céljai között szerepel a tanulók fizikai és sportképességeinek egységes mérése, és egy olyan városi adatbázis létrehozása, amely lehetőséget teremt a tanulónkénti, iskolánként valamint korcsoportonkénti összehasonlításra, fejlődési tendenciák megállapítására. Emellett hasznos lehet az utánpótlás-nevelés területén a kiemelkedő sportképességekkel rendelkező, tehetséges fiatalok felfedezéséhez, valamint a sportolás, az egészséges életmód fontosságának hangsúlyozásához.

    A mérési rendszerben – néhány kivételtől eltekintve – a 2. osztályosoktól a 12. osztályosokig minden szolnoki tanuló részt vesz, ez 25 oktatási intézmény 322 osztályának 10 ezer diákját jelenti. A felmérést évente kétszer, ősszel és tavasszal kell megejteni, ennek során mérik például az alapgyorsaságot, az állóképességet, a súlypontemelkedést, a labdával való bánást, és rögzítik a testmagasságot és a testsúlyt. A mérések pontos végrehajtásához a tanárok számára oktatófilm készült.

    Mivel a mérési próbákon a gyerekek saját teljesítményükről, sportbeli képességeikről fontos információkhoz jutnak, számukra egy kis füzet készült, amelybe egyéni eredményeiket beírhatják.

    A mérési adatokat az iskolák egy e célra központilag kidolgozott elektronikus táblázaton rögzítik, és a rögzített számokat már anonim módon, elektronikus úton továbbítják feldolgozásra egy központi szervernek. Ennek segítségével az adatokat összesítik, elemzik, majd a kapott eredményekről visszacsatolásként tájékoztatják az résztvevő iskolákat.