Peugeot 208 T16 Pikes Peak: kilónként egy lóerővel tör a fellegekbe!

Peugeot 208 T16 Pikes Peak: kilónként egy lóerővel tör a fellegekbe!

875 kilóra jutó 875 lóerő, összkerékhajtás, rendkívül alacsony légellenállás… Semmi kétség: a Peugeot Sport nem spórolt a számokkal annak érdekében, hogy egy félelmetes torpedóval vértezhesse fel Sébastien Loeböt. Az elmúlt évtized koronázatlan rali királya ennek az egyedi versenygépnek a kormányánál vág neki a Pikes Peak-nek június 30-án, hogy a < > patinás címet is elnyerje a felhők felett!

A tetőmagasság, a karosszéria formája, a lökettérfogat, a motor beépítése… Az autósportra szakosodott mérnökök egész pályafutásuk során kénytelenek ügyesen bűvészkedni a szabályzatban előírt megkötésekkel. Igazi szenvedély ez, az biztos, de mennyire frusztráló! Mint amikor egy versenylovat fogatba kötnek…

A lelke mélyén minden mérnököt egyetlen vágy hajt: a pokol tüzére hajítani a korlátokat, és végre megtervezni az álom versenyautót! Azt az autót, amely nem a kompromisszumokból született, és a maximális teljesítmény kisajtolásának keresését testesíti meg. Vagyis egészen egyszerűen azt az autót, amely a mérnöki vágyakban mindig ott van, és elrejtőzve, ugrásra készen áll.

Egyetlen verseny van a világon, amelyik lehetővé teszi, hogy ezt az alvó fenevadat végre szabadon engedjék: a Pikes Peak! Elég csak kiejteni a verseny nevét és a legendás < > kategóriáét, és azonnal felragyog a tervezők szeme: < > – erősíti meg Jean-Christophe Pallier, aki a 208 T16 projektfelelőse a Peugeot Sportnál. Nagy élvezettel alkottuk meg ezt az autót, csupán egyetlen dolog szorított bennünket: az idő! >>.

A szédületes magasságokba vezető Pikes Peak egy, a világon egyedül itt jelentkező műszaki kihívás elé állítja a tervezőket, ez pedig a motorok folyamatos és maximális oxigénellátásának a megoldása. < > – avat be a részletekbe Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója. Ez az érték sok mindent elárul erről a rendkívüli versenyről, amely 2865 méteren indul, és 4301 méteren fejeződik be! A motorok egy része már a majd háromezer méteres rajt magasságában eleve 30%-kal kisebb teljesítményt ad le. Be kell hát vetni minden technikai eszközt, hogy ez a veszteség ne okozzon hátrányt. Az nem lehet, hogy Sébastien Loeb a teljesítmény hiánya miatt veszítsen! A Peugeot Sport most ismét biztosra megy, a maximális teljesítmény eléréséhez egy 875 lóerős motort épített.

Az elgondolás egyszerű: a Le Mans-i versenyekből átvett V6-os biturbós motorral felszerelt 208 T16 erősebb lesz, mint egy F1-es versenygép! Talán mondani se kell, ez lesz a legerősebb versenyautó, amelyet a sokszoros ralibajnok valaha is vezetett.

Extrém izgalmak a láthatáron… annál is inkább, mert a Pikes Peak legfeljebb a szakadékot kínálja bukótérként.

A Peugeot Sport szándéka szerint Sébastien Loeb egy végletekig könnyített autóval indul a győzelemért. < <Éppen 875 kilóra jöttünk ki>> – avat be Jean-Christophe Pallier – < > Az autó maximális teljesítménye érdekében nagy hangsúlyt fektettek a tömegelosztásra a térvázas tartószerkezetben, így a motor középre, a hátsó tengely elé került, akárcsak a nyolcvanas évek híres B-csoportbeli versenyautóiban, vagy a hosszú távú versenyekre fejlesztett autókban.

A 208 T16 további rokonságot mutat a Le Mains-i 24 órás verseny bajnokával, a 908-al. Tavaly óta a Pikes Peak útvonala végig aszfaltozott, ennek köszönhetően a Peugeot Sport mérnökei gyakorlatilag egy új Le Mans-i versenyautót építettek, számos szerkezeti elemet kölcsönözve ebből az autóból: a futóművet, a fékeket, egyes aerodinamikai megoldásokat, például a motor hűtésére szolgáló szellőző rendszert, vagy a látványos, kétméteres hátsó szárnyat, amely az első 908 HDi FAP-ból származik. Bocsánat, nem volt kisebb készleten!

Akárcsak a Le Mans-ra kifejlesztett versenygépek esetén, itt is kiemelt szempont volt a légellenállás leszorítása: < <Úgy gondoljuk, hogy ez különböztet meg bennünket a versenytársaktól>> – szögezi le Jean-Christophe Pallier. < >. A rendkívül látványos első légterelő brutális látványt kölcsönöz a 208 T16 torpedónak, ugyanakkor félelmetesen hatékony a légellenállás csökkentése érdekében. Az autó aerodinamikája, szinte láthatatlanul, a maximális teljesítmény elérésének közel ötven százalékáért felel!

A Peugeot 208 T16 összkerékhajtású kerekeire kivételes tapadást biztosító, speciális Michelin abroncsokat raknak, így az autó már most verhetetlen vetélytársként jelenik meg a versenytársak előtt. Minden idők legeredményesebb rali pilótája, Sébastien Loeb minden idők egyik legextrémebb versenygépével vághat neki június 30-án annak a 18 tűkanyarral és 156 kanyarral tűzdelt pályának, amely most még elválasztja a csillagoktól és a Pikes Peak győzelmi lengendájától.

 

 

MOTOR

Típus

V6 biturbo

Lökettérfogat

3,2 l

Szelepek száma

24

Beépítés

középen, a hátsó tengely előtt

Hengerek száma

6, 60°-os V-elrendezés

Teljesítmény

875 LE

Nyomaték

900 Nm

Max fordulatszám

7800/perc

Csúcssebesség

240 km/óra

Gyorsulás

0-ról 100 km/órára

1,18 sec

0-ról 200 km/órára

4,8 sec

0-ról 240 km/órára

7 sec

ERŐÁTVITEL

Meghajtás

Négykerékhajtás

Sebességváltó

Hosszanti, hatfokozatú szekvenciális, a kormányról működtethető

KAROSSZÉRIA

A szerkezete és anyagai

Acél térváz

Karosszéria

Szénszálas

FUTÓMŰ / FÉKEK / KORMÁNYMŰ

Felfüggesztés

4 ponton csatolt, kettős háromszög lengőkarok

Rugózás

Torziós rudak

Lengéscsillapítók

Gáztöltésű

Stabilizátor

Elöl és hátul

Kormányzás

Közvetlen, hidraulikus rásegítéssel

Fékek

Kettős hidraulikus fékkör, alumínium monoblokk féknyergek

Tárcsák

Szénszálas, hűtött elöl-hátul

 

Elsők: 380 mm /  Hátsók: 355 mm

Kerekek

18×13 / Speciális, magnéziumból készült, a Forma-1-ből átvett megoldás

Gumik

Michelin 31/71/18

MÉRETEK

Hosszúság

4500 mm

Szélesség

2000 mm

Első túlnyúlás

1690 mm

Hátsó túlnyúlás

1690 mm

Tengelytáv

2695 mm

Szárny

2000 mm

Üzemanyagtartály térfogata

40 l

Tömege

875 kg

Műszaki adatok – 208 T16 Pikes Peak

 

A cikk folytatódik..! kattintson ide!