Rádió: Mit mondhatnak, s mit nem?

F1

2015. augusztus 24. hétfő, 12:44

Szerző: Gellérfi Gergő; Fotó: DPPI

A rajtprocedúra szigorításának értelmében ismét pontosítani kellett a rádiózásra vonatkozó szabályt az F1-ben: most részletesen elmondjuk, mikor mit szabad közölni a pilótával, s mit nem.

A rajtra vonatkozó új szabályozás értelmében tovább bonyolódott a versenyszabályzat 20.1-es pontjának értelmezése, mely kimondja, hogy a versenyzőnek egyedül és segítség nélkül kell vezetnie a versenygépét. Az FIA már egy héttel a Belga Nagydíj előtt kiadott egy listát arról, hogy mikor mit szabad mondani a pilóták fülére, és mit nem, ám a futam előtt ezt pontosítani kellett – az Autosport nyomán közöljük a listát.

magyar_rajt_d

A rajt előtt a bokszból kivezető körön (a boksz elhagyásától az oda való visszaérkezésig vagy a rajtrácsra történő felállásig) a következő üzenetek hangozhatnak el:

1. A versenyzővel közölhetik, ha kritikus probléma (defekt, stb.) támad az autóval.

2. A versenyzővel közölhetik, ha kritikus probléma támad egy másik autóval.

3. A versenyzővel közölhetik, hogy térjen vissza a bokszba, hogy javítsák, vagy leállítsák az autót.

4. A versenyzővel közölhetnek minden sportbírói információt (sárga zászló, piros zászló, megszakított rajt, stb.)

5. A versenyzővel közölhetik, ha a pálya nedves, olajtól csúszik, vagy törmelék található rajta.

6. A versenyző figyelmét felhívhatják a maximális köridőre, feltéve, hogy egyértelműen fenyegeti a túllépés veszélye.

7. A versenyzőt nem kérhetik, hogy hajtson át a bokszutcán.

8. A versenyzőt nem kérhetik, hogy hajtson a rajtrács végére.

9. A versenyzővel nem beszélhetnek az egyensúly ellenőrzéséről.

10. A versenyzőt nem szólíthatják fel az autó leállítására.

11. A kör időtartama alatt nem lehet ellenőrizni a rádió működését.

Ezzel szemben a bokszutcában, a kivezető kör előtt vagy két kör közt szabadon beszélhet a csapat a versenyzővel. A rajtrácson ugyanez a helyzet, egészen a felvezető kör előtti egyperces jelzésig, onnantól kezdve viszont egészen a rajtig egyedül a saját maga vagy egy rivális autójával támadt problémát lehet jelezni a rádióban a pilóta felé.

Forrás: www.formula.hu – RSS