F1
2016. január 30. szombat, 18:52
Szerző: Berta Kitti; Fotó: DPPI
Rekordszámú büntetést osztottak ki a versenybírák a 2015-ös F1-es szezon során: évről évre növekszik a vizsgált esetek száma, és tavaly először több mint 100 esetben szankcionáltak.
A büntetések jelentős része természetesen a motoregységek sokszori cseréje miatt adódott, ebben is a McLaren versenyzői a rekorderek: Fernando Alonso és Jenson Button összesen 310 rajthelyes hátrasorolást zsebelt be 2015-ben – velük szemben a Red Bull pilótái 125-öt. A szankciók többsége a csapatok, illetve az autók számlájára írható, ezt az is jól mutatja, hogy a versenyzőket körülbelül ugyanannyiszor büntették, mint 2014-ben.
A stewardok dolga megsokszorozódott az utóbbi években, 2015-ben ugyanis például 2,5-szer több esetet kellett vizsgálniuk, mint a 2011-es szezonban. A pilótákat – nem meglepő módon – legtöbbször azért büntették, mert másokkal keveredtek incidensbe, vagyis ütköztek, vagy kiszorították ellenfelüket a pályáról. Emellett számos alkalommal történt sebesség-túllépés (a bokszban vagy a biztonsági autó mögött), pályaelhagyás vagy feltartás.
A rendszert néhányan jelentősen bírálják, olykor a túl szigorú döntések miatt, máskor pedig azért, hogy a korlátozó szabályrendszer nem engedi a versenyzők számára, hogy igazi csatákat vívjanak a pályán. Fernando Alonso szerint a rajongókat is elijesztik az ilyen regulák: „Nem látok ilyet a WEC-ben, a MotoGP-ben, és más kategóriákban sem, ahol sokkal több rajongó van, mint nálunk.”