Retro
2016. augusztus 18. csütörtök, 20:30
Nem sokáig örülhetett Andrea de Cesaris annak, hogy megúszta élete legnagyobb bukását: a bokszba visszatérve az a hír fogadta, hogy kirúgták csapatától. Lauda ezen a hétvégén jelentette be visszavonulását, majd a futamon az első helyről esett ki.
Visszatekintő rovatunkban újra egy, a klasszikus Österreichringen megrendezett versenyt elevenítünk fel, mégpedig az 1985-ös Osztrák Nagydíjat. Akárcsak az egy évvel későbbi, ez is baleset miatt maradt emlékezetes – míg azt két rajtnál történt tömegbaleset, ezt egyetlen pilóta óriási bukása miatt szokták emlegetni.
A bajnokság 10. fordulóját jelentő, jubileumi 25. Osztrák GP különlegessége, hogy miután Martin Brundle a Ford-szívómotoros Tyrrell-lel nem tudott kvalifikálni (csapattársa, Stefan Bellof már a Renault erőforrását használta), ez volt az első nagydíj a Formula-1 történetében, melynek rajtrácsán csak turbómotoros autók álltak. 21 ugyanilyen nagydíj következett, amíg a DFV motor 1987-ben újra fel nem tűnt.
A háromszoros világbajnok Niki Lauda szombat reggel jelentette be, hogy az idény végén visszavonul a Formula-1-től. Az előző évben még világbajnokságot nyerő osztrák pilótának utolsó szezonjában nem ment jól, eddig nem állt dobogóra, és hazájában elért harmadik rajthelye legjobb kvalifikációját jelentette – míg csapattársa, a világbajnokságért harcoló Alain Prost pole-pozíciót szerzett Laudánál 0,760 másodperccel jobb körrel. A McLarenek közé Nigel Mansell ékelődött be, mögöttük pedig a másik Williamsszel Keke Rosberg következett.
Lauda még jobban feltüzelte rajongóit, miután a rajtnál átvette a vezetést – remek indulása azonban semmisnek minősült, mikor piros zászlók kerültek elő egy több versenyzőt érintő baleset miatt, melyet Mansell lassú startja és a lefulladó Teo Fabi idézett elő. Michele Alboreto, Elio de Angelis, Gerhard Berger és Fabi autója sérült meg. Lauda pechje a világbajnokságot vezető Alboreto szerencséje volt, aki, mivel a nyitókör eredménye nem számított, átülhetett a Ferrari tartalékautójába, és ott lehetett az új rajtnál.
Prost, aki műszaki hiba miatt szintén autót váltott, ezúttal megőrizte vezetését Rosberg előtt. A Williams-pilóta (aki bejelentette, hogy ő fogja elfoglalni Lauda helyét jövőre) aztán motorhiba miatt kiesett, így Lauda megörökölte a második pozíciót, és Nelson Piquet (akit Rosberg utódjaként neveztek meg a Williamsnél az átigazolási hírekkel teli hétvégén) az utolsó dobogós helyet.
A verseny legemlékezetesebb pillanata, Andrea de Cesaris drámai balesete a 13. körben történt, mikor az olasz Ligier-je nagysebességgel kicsúszott a pályára, a domboldalon megpattant, és számos megpörgés során darabokra hullt. A roncs végül fejjel felfelé állapodott meg, a versenyző pedig csodával határos módon azonnal, épségben kiszállt belőle. A nagy balesetei miatt „de Crasheris” becenévvel illetett olasz öröme nem sokáig tartott, az anyagi károkat megelégelő Guy Ligier csapatfőnök kirúgta az istállótól. „Nem engedhetem meg tovább, hogy ezt az embert alkalmazzam” – mondta Ligier. A sors iróniája, hogy de Cesaris nem tehetett a szaltóról, (állítása szerint) műszaki hiba történt. A 214 versenyen részt vett pilóta pályája mindazonáltal még sokáig tartott, 1994-ben is a mezőnyben volt.
A verseny későbbi részében Prost kiállásra kényszerült, és a második pozícióba esett vissza. Úgy tűnt, Lauda győzelemmel búcsúzhat hazai közönségétől, de a 40. körben turbóhiba miatt fel kellett adnia. Prost pályafutása 20. győzelmét szerezte meg az augusztus 18-i napon, és a harmadikként beérő Alboretóval holtversenyben a bajnokság élére ugrott. Piquet és Mansell is műszaki hibák miatt bukta a dobogót, így lett a második Ayrton Senna, aki szokásos erős kvalifikációs teljesítményével szemben ezúttal csak a 14. pozícióból startolt.