Daniel Ricciardo idén rádöbbent, milyen helyzetben volt egy éve az általa akkor legyőzött Sebastian Vettel? A kettejük közti párhuzam persze kissé túlzó, hiszen a németnek négy világbajnoki cím után kellett nagyot csalódnia a Red Bull 2014-es váratlan gyengélkedése miatt, míg az ausztrálnak most „csupán” egy olyan év után, amely során először vezethetett igazán jó autót, s amely meghozta számára a hőn áhított első futamgyőzelmeket. Mégis, a volt társak tavalyi és idei helyzete között mutatkozik némi hasonlóság – már ami az előzetes várakozásokat és a motivációs problémákat illeti. És mindez teljesítményük időszakos hanyatlásán is tetten érhető volt: Vettel a múlt évben fél évig csak keresgélte régi önmagát, Ricciardón pedig Silverstone előtt lehetett úgy érezni, mintha elveszítette volna a fonalat, és kicsit talán a hitét is.
Az ausztrál most el is ismerte, ő a tavalyi sikerek után abban a hiszemben vágott neki 2015-nek, hogy a mostani szezonja még jobb lesz, s végre a bajnoki címért is harcba szállhat. Csakhogy a Renault gyakorlatilag mélyebbről indította évét, mint ahol az előzőt befejezte, s azonnal kiderült, hogy a Red Bull nem felel majd meg az ausztrál elvárásainak. A háromszoros futamgyőztes számára idő kellett, mire felismerte és elfogadta a helyzetet, s feldolgozta e csalódást.
„Őszintén szólva nem volt könnyű” – ismerte el az Autosportnak. „A tavalyi év lendületével vágtam neki a mostani szezonnak, és készen álltam arra, hogy a bajnoki címért harcoljak. Mentálisan erre készültem. Még pár verseny után is azt gondoltam, »nos, rendben, még odaérünk, még odaérünk.« Magyarország előttig viszont semmi sem lett jobb, így nekem át kellett állnom. Ez nem azt jelenti, hogy meg kellett változtatnom, amit a volán mögött csinálok, de a hozzáállásomat teljes egészében. Úgy is motiváltnak kellett lennem, hogy tudtam, legfeljebb a hatodik helyért küzdhetek, és ehhez összeszedettnek kellett maradnom. Még most is nagyon motiváltan versenyzek, de amikor a győzelmekért harcolhatsz, sokkal könnyebb motiváltnak lenned.”
Ricciardo a mélypontot Kanadában érte el, ahol elveszett ember benyomását keltette. Korábban beszélt arról, hogy ott döbbent rá először, idén már nem érheti el év elején kitűzött célját, s ott jelentette ki azt is, hogy erőforrásuk mellett autójuk sem elég jó. Szavait később csapata nem győzte magyarázni. „A legnehezebb, hogy hiányzik a lóerő. Ezt mindenki tudja, azonban valami az autóval, a karosszériával sem stimmel, amit én nem egészen értek. Emiatt nem érzem úgy jelenleg, hogy előrébb tudunk lépni. A csapatnak minden forrása megvan ehhez, de hiába hozzuk az újításokat ennyire gyakran, nem igazán hoznak semmit” – mondta elkeseredetten az F1i-nek Montrealban adott interjújában.
Majd elárulta, a helyzet mennyire megviseli őt. „Ez elég nehéz. Egyesek már azzal is elégedettek, hogy kapnak fizetést és azt mondhatják magukról, hogy F1-es versenyzők. Én azonban nem ilyen vagyok, és idén ki is derült, hogy mennyire nem. Igen, azért fizetnek, hogy versenyezzek, de örömmel fogadnám el a kisebb fizetést, ha nyerhetnék” – magyarázta. „Úgy érzem, föl kell kicsit emelnem a hangomat. Senki sem boldog a csapatnál, de nekem kevés sikerem volt még, és az F1-es karrierem nem tart örökké. Emiatt hangot kell adnom a véleményemnek, és változást kell sürgetnem.”
A változás aztán jött is: Silverstone-ra a csapat újratervezte első szárnyát és az autó első felének aerodinamikáját, Magyarországon tovább finomított újításain, s az idei kötelező szárnyszűkítés után kiszámíthatatlanná vált autójuk hirtelen működni kezdett, Ricciardo pedig újra ugyanazt érezte, mint egy éve. Meg is szerezte idei első dobogóját, s kicsit több szerencsével még a győzelemre is lett volna esélye.
Az ausztrál mindezek után ma már elismeri, némiképp úrrá lettek rajta az indulatok, amikor Kanada táján már-már csapata szemléletmódjának helyességét is megkérdőjelezte. „Több alkalommal is igen frusztrált voltam idén” – ismerte el. Majd kiemelte, valójában neki is változtatnia kellett. „Olykor kicsit túlságosan is érzelmessé tudok válni, így vissza kellett térnem az alapokhoz, és egyszerűen biztosítani, hogy mindent úgy csinálok, ahogyan kell. Egyszerűen arról van szó, hogy összeszedettnek kell lenned, és ha az autód csak arra jó, hogy hatodik légy vele, akkor el kell érned, hogy legalább hatodik legyél.”
Egy éve a hullámvölgybe kerülő Vettel is hasonló felismerésre jutott, s miközben 2014 második felére a Red Bull akkor is összeszedte magát, a németnek ezzel párhuzamosan sikerült levetkőznie korábbi kiábrándultságát (év elején maga ismerte be, hogy a sok változás miatt már az F1-et sem szerette annyira, mint korábban) – csapatváltásában aztán új motivációját is megtalálta, amely újbóli kivirágzásához vezetett. Hogy Ricciardo számára a magyarországi harmadik hely meghozhatja-e a hasonló fordulatot, egyelőre nem tudni. Egy viszont biztos: jelen állás szerint esetében az üdítő környezetváltozásra aligha van esély, így ha a Red Bull szinten akarja tartani új vezérének visszatért motivációját, a következő évre bizony el kell mozdulnia mostani helyzetéből…