Sam Michael: Mindenképpen pontokat kell szereznünk Szuzukában

image

A hétvégén a Forma-1-es versenyzők egyik, ha nem a legkedvencebb futama következik Szuzukában. A Williams a 90-es évek közepén uralta a Japán Nagydíjat, és a brit istállónak minden esélye megvan idén is arra, hogy a távol-keleti ringen is folytassa jó szereplését. Sam Michael, a csapat technikai igazgatója elmondta, már nem terveznek az autóikon újabb fejlesztéseket, ám mindenképpen bízik abban, hogy Japánban is sikerül mindkét pilótának a legjobb tíz között végeznie.

Korábban nagyon sokszor előfordult, hogy Japánban dőlt el a világbajnoki cím, így mindig látványos, izgalmas futamot láthattak a nézők. Igaz, az esetek többségében az utolsó versenyre került itt sor. Idén erre nincs esély, hisz egyrészt még a szuzukai nagydíjat követően is lesz három futam, másrészt még öten küzdenek a végső győzelemért. A Williams pilótái ugyan a vb-címért egyelőre nem, de többek között a magyar HELL Energy támogatásával a középmezőny legjobb csapata címért még harcban vannak. Mivel Szuzuka az egyik legnagyobb átlagsebességű pálya a helyszínek közül, mindenképpen biztató lehet a Williams számára, hogy Monzában mind Nico Hülkenberg, mind pedig Rubens Barrichello pontszerzőként zárt.

Sam Michael, a csapat technikai igazgatója szerint erre most is megvan minden esély, dacára annak, hogy 2010-ben már több újítást nem dobnak be a szezon hátralévő részében. „A szuzukai egy fantasztikus, nagy leszorítóerőt igénylő, nyolcas elrendezésű pálya. Minden megtalálható itt, ami csak egy pilóta számára kihívás lehet, de a csúcsot a gyors kanyarok jelentik, ahol a nagy sebesség mellett a pilóták képességei döntő tényezők lesznek. Több újítást már nem tervezünk idén, így mindkét FW32-es végleges alkatrészekkel veszi fel a küzdelmet Szuzukában, és ugyanezzel az autókkal futunk a hátralévő versenyeken. Az elmúlt versenyeken mutatott formánk alapján egyértelmű célunk, hogy mindkét versenyzőnk pontszerzőként zárja a futamot.”

A Williams számára úgy tűnik, eljött a nagy lehetőség, hisz Japánban – folytatva az utóbbi futamokon látott jó szereplést – utolérhetik, sőt le is előzhetik a Force India gárdáját a konstruktőrök világbajnokságában a 6. helyért vívott nagy küzdelemben. Utóbbira most nagy lehetősége van a HELL Energy által is szponzorált brit alakulatnak, ugyanis az indiai alakulat előnye már csak 4 pont. Igaz, a szuzukai ringhez hasonlatos gyors pályákon idén mindkét istálló jól szerepelt eddig.

A csapat egyelőre nem reagál azokra a sajtóhírekre, melyek a jövő évi pilótakettősre vonatkoznak. A futamokra koncentrálnak, hisz a konstruktőrök között mindenképpen szeretnék a hatodik helyet megszerezni, illetve céljuk, hogy Rubens Barrichello egyéniben a legjobb tíz között végezzen. A 2011-es csapat felállást időben közölni fogják egy hivatalos közlemény formájában.

Amit a Japán Nagydíjról tudni kell
A pálya neve: Suzuka International Racetrack
Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. október 8.): 3:00-4:30
A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. október 8.): 7:00-8:30
A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. október 9.): 4:00-5:00
Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. október 9.): 7:00
A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. október 10.): 8:00
Körök száma: 53
Pálya hossza: 5,807 km
Verseny hossza: 307,471 km
Körrekord: 1:31.540 – Kimi Räikkönen (2005)
2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:32.569 – Mark Webber (Red Bull)
2009 pole pozíció: 1:32.160 – Sebastian Vettel (Red Bull)
2009 verseny győztese: Sebastian Vettel (Red Bull)

Szuzuka történte
A szuzukai versenypálya a szezon egyik legnagyobb műszaki kihívását jelenti a csapatok számára. A siker az autó egyensúlyában rejlik. A több mint 5 kilométeres ring 16 kanyarkombinációból áll. A pálya eleje lassú kanyarokkal kezdődik, majd a Spoon kanyartól kezdve nagy tempóban haladnak a pilóták. A különböző sebességű kanyarok miatt meg kell találni a helyes aerodinamikai beállítást, de az autó stabilitása is elengedhetetlen ahhoz hogy a pilóták megfelelő eredményt érjenek el. Szuzuka az első öt leggyorsabb pálya közé tartozik az idei versenynaptárban. Az autó folyamatosan magas fordulatszámon pörög. Az átlagsebesség itt az egyik legnagyobb, tehát a motor erejétől is nagyon sok függ. A pálya egyedülálló 8-as elrendezésű alakja miatt a gumiabroncsok rengeteg kihívás előtt állnak. Szuzukában az időjárás rendkívül kiszámíthatatlan, ami komoly problémákat okozhatnak a csapatoknak.

A ringet 1962-ben építették a Honda tesztpályájának. Tervezője a holland John Hugenholz volt. A pálya mellé vidámparkot is építettek Motopia Park néven a Honda gyár dolgozóinak és családtagjaik számra. A pilóták kedvenc kanyarjai a nagy sebességű 130R és a Spoon. A pálya leggyorsabb pontja ugyanakkor a tizenötös kanyar után található egyenesben van, ahol a versenyzők közel 310 km/h sebességet érhetnek el.

A Japán Nagydíjat 1976 óta rendezik meg a Forma–1-ben. Az első két nagydíjat Fudzsiban rendezték meg, majd több éves szünet után, 1987-ben látogatott el ismét a száguldó cirkusz a felkelő nap országában. 1987-től 2006-ig megszakítás nélkül Szuzukában száguldoztak a pilóták, míg 2007-ben és 2008-ban azonban a Toyota tulajdonában lévő Fudzsiban. Egy korábbi megállapodásnak köszönhetően a két versenyhelyszín felváltva rendezte volna az ország versenyét, ám anyagi problémák miatt Fudzsi nem tudta vállalni a futam megrendezését.

A Japán Nagydíjon többször dőlt el a világbajnoki cím, eddig összesen tíz alkalommal. A legismertebb az 1989-es és 1990-es futam, amikor a két rivális Ayrton Senna és Alain Prost mindkétszer összeütközött.

Sajnos, már eltűnt Damon Hill…
A Williams eddig nem szerepelt rosszul Japánban. A brit istálló aranyévei alatt – 1990-es évek közepe – szinte verhetetlen volt itt. Az első sikert Riccardo Patrese érte el még 1992-ben, amikor Nigel Mansell a Hungaroringen már megnyerte a világbajnokságot. A következő két győzelem egyaránt Damon Hill nevéhez fűződik, a brit világbajnok 1994-ben és 1996-ban sem talált itt legyőzőre. Ezen kívül négyszer indulhattak a pole pozícióból, míg nyolcszor futották meg a verseny leggyorsabb körét. Az utolsó dobogós helyezést 2004-ben érte el a brit alakulat Ralf Schumacher révén, aki mind az időmérőn, mind pedig a futamon második lett a bátyja, Michael mögött.

Az elmúlt öt év williamses helyezései
2005 – Mark Webber: 4.; Antonio Pizzonia: helyezetlen
2006 – Mark Webber: helyezetlen; Nico Rosberg: 10.
2007* – Nico Rosberg: helyezetlen; Alexander Wurz: helyezetlen
2008* – Nico Rosberg: 11.; Kazuki Nakadzsima: 15.
2009 – Nico Rosberg: 5.; Kazuki Nakadzsima: 15.
* – A futamot a Fuji Speedwayen rendezték

Williams-hírlevél, B. Molnár László