Szíjjék kalandjai San Marinóban

Szíjjék kalandjai San Marinóban

Az idén sajnos az IRC mezőnye nem látogatott el hazánkba, így egy öt versenyzőpárosból álló hazai csapat kerekedett fel, hogy megméresse magát a külföldi vetélytársak között, San Marinóban. Köztük a Szijj Zsolt, Nyírfás Julcsi kettős számára is teljesült a régen vágyott terv, és végre eljutottak a 40. születésnapját ünneplő futamra. Az ottani élményekről Szíjj Zsolt számolt be:

„Régi álmom volt, hogy kijussak a San Marino Rally-ra és ez idén a támogatóinknak köszönhetően végre meg is valósulhatott. Hosszú, munkás előkészületek után vágtunk neki a versenynek és a pályabejárás során az is kiderült, hogy ez a verseny autótónak és versenyzőnek is nagy próbatétel. Szerdán egész nap, megállás nélkül jártuk a pályákat, hogy az engedélyezett kétszeri áthaladást tudjuk teljesíteni mindegyik gyorsasági szakaszon. Csütörtökön az adminisztratív és a technikai átvételek rendben, gyorsan és problémamentesen zajlottak. Sajnos ez nem mondható el a Shakedown-ról, ott ugyanis az első körben eltörött a féltengely és ez egy kis időveszteséggel járt. Mire sikerült orvosolni a problémát már egy kisebb tömeg gyűlt össze a szakasznál, hiszen minden versenyző szerette volna ,,belőni” az autóját a tesztpályán a versenyre. Nekünk ez a második körre olyan jól sikerült, hogy egy szenzációs időt mentünk. A lendület azonban túl nagy volt és a 3. körben a szűk úton amikor megúszott az az autó már nem tudtunk kikerülni egy fát és az autó bal hátsó felével sikerült eltalálnunk. A fa keresztbeforgatott bennünket és kisebb karosszériasérüléseket okozva kiszakította a bal hátsó futóművet. Ez a sajnálatos baleset egy pillanatra kétségessé tette a verseny folytatását, de a rendezők nagyon rugalmasan álltak a dologhoz. Megkaptuk az engedélyt, hogy a két és fél óra múlva kezdődő esti rajtceremónián gyalog sétáljunk át a dobogón, így péntek reggelig lenne időnk az autó rendbetételére. Ezt megköszöntük és miután az autót visszavittük a szervizparkba, neki is estek a fiúk, hogy megtegyenek mindent, amit lehet. Itt szeretnék köszönetet mondani nem csak a saját csapatunknak, hanem a többi magyar versenyzőnek és szerelőiknek, hogy segítettek és önfeláldozó munkájuknak köszönhetően másfél óra alatt újrainstallálták (REBOOT-olták) az versenyautót. Ezen még a San Marinó-iak is meglepődtek, amikor mondtuk, hogy ugyan görbe hátsó ajtóval, de technikailag tökéletes autóval ott tudunk lenni a rajtceremónián. Ezt követően azért a technikai ellenőrök egy alapos vizsgálat után engedélyezték, hogy folytassuk a versenyt, amit jóformán még el sem kezdtünk. A rajtceremónia a történelmi várfalak tövében zajlott a hegy tetején, ami igazán gyönyörű környezetet biztosított a rendezvény megnyitójának.

A kalandos előjáték után, péntek reggel elkezdődött a verseny. Sajnos az első gyorsasági szakasz elmaradt, mert valaki keresztbefordult és nem tudták levinni a pályáról. A második gyorsasági már rendben zajlott, de sajnos kiderült, hogy sokkal gyorsabbak vagyunk, mint az előttünk rajtoló olasz páros, és ha a hatalmas portól láttunk volna, akkor meg is tudtuk volna előzni. Így inkább a biztonságot tartottuk szem előtt és be is értük a célba. Ez a harmadik gyorson újra megismétlődött és csak az ezt követő szakaszon tudtunk igazán jót autózni, amikor is  az olaszok kikéstek a rajtból és végre nem a porukban kellett autózni. Az első napi szakaszokat nagyon kedveltük, hiszen azok valamivel jobb minőségűek, ugyanakkor hosszú, technikás pályák voltak. Nagyon élveztük ezt a napot, még úgy is, hogy az utónk a baleset után korántsem volt 100%-os. Az esti, utolsó gyorsaságit igazán nagyon élveztük, hiszen sötétben, murva gumival kellett egy városi, aszfaltos szakaszt teljesíteni. Mi, amennyire csak lehetett, kiélveztük ezeket a körülményeket és a közönségnek autózva  mentünk. Ennek aztán meg is lett az eredménye, olasz barátaim mesélték, hogy egy-egy kanyarban a látványos fordulónkat követően kíváncsian lapozgatták a műsorfüzetet és erősen dolgoztak azon, hogy kimondják, vagy legalább kiolvassák a nevemet. Még szerencse, hogy a Juliannával jobban boldogultak!

A porban autózásnak az lett a hátránya, hogy nem tudtunk odaférkőzni, ahova terveztük. Még az sem lett volna baj, hogy a negyedik helyen álltunk a kategóriánkban, az viszont igen, hogy több kétkerekes autó is elénk került, akiket a második napon végig üldöztünk és szintén a porukban kellett autóznunk.  Igazán nagyon szép környezetben, technikás pályákon és nagyon jó időben zajlott a verseny. Ennek azonban az volt a hátulütője, hogy alig mozgott a levegő és szél hiányában a felkavart por megállt a pályákon. Csak a mezőny eleje rajtolhatott kettő percre, de ha talán egy gyorsabb versenyző mögött mehettünk volna, akkor nem jelentett volna ekkora problémát, viszont az említett körülmények sokszor megviccelt bennünket és ez visszavett a teljesítményünkből. A kalandtúra azonban ezzel még nem ért véget, hiszen a hatodik gyorsaságin elment a kuplungunk és az utána következő két szakaszt is rossz kuplunggal kellett teljesítenünk. Verseny közben ez sok hátrányt ugyan nem okozott, de a rajt kicsit nehézkes volt és sok időveszteséggel járt. Akkor is nagyon kellett figyelni, amikor utolértük az előttünk haladót. Tudtuk, hogy ott nem lehet egy kis hibát sem véteni, mert ha megáll az autó, akkor már nem tudjuk újra versenybe hozni kuplung nélkül. Szerencsére ez a probléma is megoldódott, és a szervizből négy új gumival jöttünk ki, hogy a verseny végére betett gyorsasági szakaszt szerviz és minden nemű segítség nélkül teljesíthessük. Persze, ez így túl szép lett volna, a hátralévő táv első szakaszán máris gondunk támadt: szétugrott a fékünk és gyakorlatilag kézifékkel kellett teljesítenünk egy olyan pályát, ami végig lejtett, ráadásul tele volt hajtűkanyarokkal és technikás részekkel. Már nagyon vártuk a végét és megkönnyebbültünk, amikor sikerült beérni, csak ne veszítettünk volna olyan sokat! Szerintünk több perc hátrányt is összeszedtünk ezen az egy szakaszon. A féket sikerült gyorskötözőkkel „megjavítani”, vagy mondhatnám összetákolni és bíztunk benne, hogy ez a rögzítés kitart a hátralévő négy gyorson. Persze versenyezni mentünk és nem adtuk fel, csak az nehezítette a dolgunkat, hogy három percet kikéstünk és megint sikerült egy olyan versenyző mögé visszacsúszni, akit még a hat kilométeres, rövid gyorson is utolértünk, és ismét nem láttunk tőle semmit. Ilyen kalandos és akció dús verseny után tényleg nagyon örültünk, amikor áthaladtunk az utolsó szakasz célján, és mi lepődtünk meg a legjobban, hogy kategóriánk harmadik, az abszolút értékelésben pedig a 15. helyen értünk célba!

Összességében tényleg nagyon jó, szakmailag értékes, tanulságos versenyen vettünk részt. Szeretjük a jó minőségű, hosszú gyorsasági szakaszokkal spékelt, technikás versenyeket. Ez az igazi rali és talán pont a nehézségek miatt mondhatjuk, hogy elégedettek vagyunk a teljesítményünkkel és nagyon élveztük a versenyt.  A rendezők jövőre is visszavárnak, mi pedig dolgozni fogunk rajta, hogy újra itt lehessünk és bízunk benne, hogy akkor még jobb eredménnyel térhetünk majd haza!

Köszönet a támogatóknak, barátoknak és családtagoknak, akik mellettünk voltak és segítettek bennünket! Szeretnék köszönetet mondani Julcsinak a profi munkáért, ,,BZ”-nek, áldozatos csapatvezető munkájáért, és azért, hogy minden nehézséget levett a vállunkról! Saját szervizeseink, Levi és Zsolti mellett köszönöm a többi magyar páros csapatának is: Attinak, Jocinak, Mikinek, hogy segítettek megoldani a váratlanul felmerült problémáinkat!

 

Az öt magyar induló közül Szabó Gergő az abszolút hatodik, R2-ben második helyen futott be, míg Bujdos Miklós a kategória második, abszolútban pedig a kilencedik helyen végzett. Puskádi  János és Szabó Zoltán nem ért célba.

VeGEREDMeNY (1-10):

1 Giandomenico Basso (ITA)/Mitia Dotta (ITA) M-Sport Ford Fiesta RRC 2;35:56.6

2 Andreas Mikkelsen (NOR)/Ola Fl?ene (NOR) ŠKODA Fabia S2000 +2.8

3 Umberto Scandola (ITA)/Guido D’Amore (ITA) ŠKODA Fabia S2000 +1:41.6

4 Sepp Wiegand (GER)/Timo Gottschalk (GER) ŠKODA Fabia S2000 +2:06.2

5 Jarkko Nikara (FIN)/Jarkko Kalliolepo (FIN) Subaru Impreza R4 STI +6:12.2

6 Szabó Gergely (HUN)/Borbély Károly (HUN) Ralliart Lancer Evolution X +10:15.6

7 Marco Tempestini (ROM)/Dorin Pulpea (ROM) Subaru Impreza R4 STI +13:22.6

8 Gabriele Noberasco (ITA)/Daniele Michi (ITA) Ralliart Lancer Evolution IX +13:47.9

9 Bujdos Miklós (HUN)/ Benkő András (HUN) Ralliart Lancer Evolution IX +14:03.0

10 Paolo Diana (ITA)/Andrea Mini (ITA) Renault Clio R3 +15:56.7

 

 

 

A cikk folytatódik..! kattintson ide!