A „komáromi vasember”, Szőnyi Ferenc a napokban átlépte az 5000. kilométert élete eddigi leghosszabb kerékpárversenyén, a TransCanada Ultra távján. A világhírű magyar ultratriatlonista május végén indult el a kanadai Whitehorse városából, célja pedig az, hogy 50 napon belül, teljes önellátásban tekerjen végig a kontinensnyi országon, egészen St. John’s-ig, Newfoundland szigetére. A táv meghaladja a 12 500 kilométert.
Ez a verseny különösen embert próbáló: eddig mindössze három ember teljesítette sikeresen, közülük a leggyorsabb is 51 nap alatt ért célba. Szőnyi célja nem kisebb, mint hogy megdöntse ezt a rekordot – 2025-ben egyedüliként vállalkozott erre a kihívásra.
A világhírű sportoló, aki 40 felett kezdett versenyezni
Szőnyi Ferenc nem mindennapi sportkarriert futott be: csak a 40-es évei elején kezdett versenyezni, mégpedig nem is kis távokon – rögtön egy dupla Ironman volt az első megmérettetése. Onnantól kezdve egyre extrémebb kihívásokat vállalt.
A negyevenes-ötvenes éveiben ért el kiemelkedő nemzetközi eredményeket:
- 20-szoros Ironman versenyen (76 km úszás, 3600 km bringa, 844 km futás) első és második hely,- ő a világon az egyetlen, aki kétszer teljesítette a 20-szoros ironmant (2010, 2019)
- 30 nap – 30 Ironman kihíváson is ezüstérmes lett (2013)
- 10-szeres ironman győzelem (2009)
- Hell Race győzelem (2018)
Bringára váltott – világszintű győzelmek után új kihívás
Térdsérülése után a futást elhagyta, és teljesen a kerékpárra helyezte a fókuszt.
- 2022-ben megnyerte a K2K – Race Across India versenyt, ahol 3900 km-t tett meg India északi és déli pontja között.
- 2023-ban 12 év kihagyás után harmadszor is teljesítette a Race Across America (RAAM) versenyt, 4800 km-en. Ez volt addigi leghosszabb versenye – most viszont több mint két és félszer hosszabb távot vállalt be.
Ráadásul a RAAM-mal ellentétben, ahol teljes csapat támogatta, a TransCanada Ultra teljesen önellátó verseny: Szőnyi mindenről maga gondoskodik – navigáció, logisztika, szerviz, ellátás, szállás, biztonság.
Vadvilág, hideg, távlatok – a túlélés is része a kihívásnak
Az első 3000 km-en kötelező volt medvesprayt magánál tartania, mivel Kanada északi régióiban gyakoriak a medvék, farkasok. Szőnyi több alkalommal is személyesen találkozott és fotózott is ilyen állatokat.
200 km is eltelhet két település között, így az első szakaszokon minden gramm számított: civil ruha, hálózsák, felesleges eszközök nélkül tekert.
Ez a minimalizált felszerelés önmagában is komoly megterhelés – hiszen napi 10 000 kalóriát és legalább 8–10 liter vizet kell pótolni.
A verseny első, Sziklás hegyeséget átszelő szakaszain rendszeresen hegyi patakból ivott, mert nem volt más forrás, és megoldás a napi liter folyadék pótlására- és szállítására. A hideg víz és hajnali indulások miatt légcsőgyulladás is nehezítette az első szakaszokat, ahogy emésztési problémákkal is megküzdött, mire beállt a szervezete a hosszútávú bringázásra. Most a verseny második részén sík területen halad, itt a kamionok mellett haladva az erős szél nehezíti folyamatosan mindennapjait.
A kerékpár: Kellys Soot 50 – kifejezetten erre építve
A versenyre használt bringát a Kellys biztosította számára, ez egy speciálisan kialakított Kellys Soot 50, ami gravel alapokra épített, országúti versenyre optimalizált gép. A következő átalakításokat végezték rajta a hosszútávhoz:
- DT Swiss agydinamó beépítése,
- A dinamóhoz csatlakozó világítás és USB-töltés, így menet közben tölthető a powerbank és a GPS is,
- Könyöklő a kényelmesebb testtartásért,
- Extra kormánybandázs a rezgések csillapítására,
- Prémium minőségű gumik a defektek elkerülésére,
- Vízálló, strapabíró táskák a megbízható tárolásért.
Az 5000. kilométernél tart
Szőnyi jelenleg az 5000. kilométernél jár, az Öt tó vidéke felé halad. Napi 250–440 kilométer közötti távokat teljesít – hol hajnali 3-as indulással, hol éjszakai megérkezéssel, mindezt szélben, esőben, néha napsütésben.
A szembeszél és az eső állandó ellenfelek, és bár a kanadai préri már közelebb hozza a civilizációt, a napi szintű logisztika – étel, szállás, navigáció, műszaki problémák – mind egyedül hárulnak rá.
A verseny jelenlegi szakaszán például a hátsó lámpa kezdett el rendetlenkedni, miközben a navigációs készülékét is le kellett cserélni – és közben természetesen a bringát és a testet is karban kell tartani.
Szőnyi Ferenc a Szőnyi Ferenc versenynapló Facebook-oldalon naponta osztja meg élményeit. Kitartása, ereje és elhivatottsága inspiráló – nemcsak sportolóként, hanem emberként is példakép.
Célja: átszelni Kanadát, legyőzni a rekordot – és megmutatni, hogy 60 fölött sincs lehetetlen.
Magyar Kerékpáros Szövetség