F1
2015. július 16. csütörtök, 19:15
Az F1 hivatásos pályatervezője, Hermann Tilke elutasítja azokat a vádakat, melyek őt okolják a sportág unalmassá tétele miatt – az idei naptárat majdnem félig ő „birtokolja”.
Persze a birtoklás nem szó szerint értendő, mindössze arról van szó, hogy az idei versenynaptár 19 versenye közül kilenc is magán viseli Hermann Tilke keze nyomát. Amíg Malajziában, Bahreinben, Sanghajban, Szingapúrban, Oroszországban, az USA-ban és Abu Dhabiban a semmiből épített fel egy versenypályát, a spielbergi és a mexikóvárosi aszfaltcsíkok esetében csak az átalakítást felügyelte.
Ezek mellett az elmúlt években négy pálya is kegyvesztett lett, melyek szintén a német mérnök fejéből pattantak ki – Isztambul, Valencia, a koreai Yeongam és az indiai Greater Noida – jelenleg pedig a bakui előkészületek felett bábáskodik. Amíg a csapatok és a pilóták élvezetesnek tartják az úgynevezett „tilkedomokat”, a rajongók közül legtöbben ezeket a pályákat okolják azért, amiért a Forma-1 unalmassá vált. Tilke azonban visszautasítja ezeket a vádakat, és azt mondja, hogy ezért inkább az autókat érintő szabályok a felelősek.
„Nekünk is megvan a magunk feladata, és a szabályalkotóknak is, hogy lehetővé tegyük az előzéselet” – mondta Tilke a Sport Business Dailynek. „Olyan kanyarokat próbálunk alkotni, ahol könnyebb az előzés. Erre a legjobb mód egy hosszú egyenes, a végén egy éles kanyarral és hosszú féktávval. Persze, ha a szabályok lehetetlenné teszik, hogy az autók közel haladjanak egymáshoz, nyilván nehéz az előzés. Ez mindig problémát jelent, de azon vagyunk, hogy ne így legyen. Szintén el akarjuk érni, hogy a pilóták hibázzanak, de annyira jók, hogy sosem fognak. Az első kanyarkombináció is fontos, ahol egy pilóta megpróbál elszakadni üldözőitől. Az a célunk, hogy a mezőny együtt maradjon. Néhány kritika egyszerűen nem igaz, vegyük például Bahreint. Tavaly ott volt az egyik legizgalmasabb verseny valaha, mindenütt csak előzéseket láttunk.”
Bár Tilke a kritikák majdhogynem első számú célpontja, azt ő sem szeretné, a ha Forma-1 hátat fordítana a klasszikus európai pályáknak. „Először is egy világbajnokságról van szó, melynek a Föld minden sarkába el kell jutnia. De a hagyományos európai versenyeknek sem szabad eltűnniük – személyesen sajnálom, hogy Németország kiesett, és hogy Olaszország is problémákkal küszködik. Szeretem az olyan tradicionális helyszíneket, mint Spa, Monza, Hockenheim, Nürburgring, vagy Silverstone. Rajongóként mondom, hogy azt szeretném, ha 50 évnél is tovább maradnának a naptárban.”