Túl nagy gyorsulás és túl sok probléma: 2018-ra halasztják az autók átlakítását?

Fotó: Moy / XPB Images

Fotó: Moy / XPB Images

A csapatok már az előző év végén megállapodtak abban, hogy két év múlva gyökeres megújulásnak kell jönnie a Forma–1-ben. Agresszívebb, nehezebben vezethető és gyorsabb autókkal akarják ugyanis ismét vonzóbbá tenni a sportágat. Ezzel kapcsolatban számos terv és elképzelés látott már napvilágot azóta, idén márciusban pedig a Red Bull és a McLaren is előállt egy saját jövőautó-koncepcióval, melyek közül előbbit végül a megújulás alapjául választották. A közlemúltban a neves szakíró, Giorgo Piola már grafikákat is közzétett a jövő autójáról a jelenleg napirendi ponton lévő változtatások alapján, melyből kiderült, a szárnyak mérete mellett változik az autók karosszériája, megnőnek a kerekek, s a padlólemezt, a diffúzort is igyekeznek úgy alakítani, hogy könnyebbé váljon az előzés.

Bizonyos részletek kapcsán azonban továbbra sem sikerült egyezségre jutniuk az érintetteknek, s a helyzetet tovább nehezíti a tény, hogy 2016. február 28-áig van csak idő arra, hogy egyszerű többséggel fogadjanak el szabályváltoztatásokat. Ezt követően már valamennyi csapat beleegyezésére van szükség, ami pedig – mint azt a múlt példái igazolták – csak a legritkább esetben van meg.

A csapatok mérnökei az eredeti tervek szerint július 21-én ültek volna újra össze a 2017-es újítások kapcsán, ám Jules Bianchi halála és temetése miatt az végül elmaradt. Új időpontként aztán augusztus 18-ában állapodtak meg, azonban egyes résztvevők egyre inkább tartanak attól, hogy túl kevés idejük marad, s ezáltal elhamarkodott döntéseket hoznak majd. „A legnehezebb feladatot az jelenti, hogy az új koncepciót egyfelől minden téren tökéletesítsük, közben pedig 2016 februárjának végéig a szabályokat is megalkossuk” – mutatott rá a problémára a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds. „2009-ben az előzési munkacsoportnak két éve volt javaslatokat tenni. A koncepciónkat pedig még a szélcsatornában is kipróbáltuk. A következő lövésnek találnia kell. Emiatt túl ambiciózusnak találom a 2017-es változtatást. Nagyon szűkös lesz az időnk” – nyilatkozta a brit, aki maga is részt vett a hat évvel ezelőtt bevezetett aerodinamikai szabályokat kialakító előzési munkacsoport munkájában.

Hogy az általa említett probléma mennyire égető, azt az is bizonyítja, hogy egyes csapatok máris szorgalmazták, a megújulást inkább halasszák 2018-ra. „Az eredeti ötlet mögött úgyis csak a Red Bull és a Ferrari áll. Ők azt akarják, hogy változzon valami, mert remélik, hogy ezzel hamarabb ledolgozhatják a különbséget köztük és a Mercedes között” – idézte az Auto Motor und Sport az egyik rivális csapat tagját. Majd hozzátették, a három privát csapat, a Sauber, a Force India és a Lotus mindeközben legszívesebben le is mondana a változásokról, mert azok csak újabb költségnövekedéshez vezetnének…

Máris túl gyorsak a 2017-re tervezett autók…

De nem csupán az idő jelent problémát a megújulás előkészítésének folyamatában. A mérnökök ugyanis minél jobban elmerülnek az új autók részleteiben, annál nyilvánvalóbbá válik számukra, mennyire nehéz egyszerre minden elvárásnak megfelelni. Komoly fejtörést jelent például számukra, miként könnyítsék meg az előzést úgy, hogy közben az autókat is gyorsabbá kell tenniük. A kettő tudniillik bizonyos tekintetben fordított arányosságban van egymással. És a Red Bull koncepcióján alapuló tervekről a szimulációk során bizony az derült ki, az ily módon megalkotott 2017-es autók gyorsabbak lennének, mint amit eredetileg terveztek. A pletykák szerint 4-5 másodperces különbségről van szó. „Mindenki tudja, hogy az előzés a gyorsabb autókkal csak még nehezebb” – mondta ezzel kapcsolatban Symonds.

A szakember emellett arra is rámutatott, hogy korántsem egyszerű célirányosan egy elérni kívánt hatást szem előtt tartva megalkotni egy autót – azaz oly módon változtatni meg az aerodinamikai szabályokat, hogy azzal biztosan könnyebbé váljon az előzés. Javaslatként fölmerült, hogy szélesebb, alacsonyabban fekvő hátsó szárnyakkal, valamint egy deltaalakot fölvevő első szárnnyal megszüntethetőek lennének azok a zavaros légáramlatok, melyek manapság nehézzé teszik egy másik autó követését. Csakhogy Symonds és mercedeses kollégája, Paddy Lowe attól tartanak, hogy az esetleges módosítás nem várt problémákat idéz majd elő. „Ezzel ezen a területen megoldjuk a problémát. De ki mondja meg nekünk, hogy nem lép-e fel valahol másutt egy újabb? Senki sem tudhatja előre, hogy a mérnökök milyen szárnyakat találnak majd ki az elkövetkező években” – mutatott rá a Williams szakembere.

 

Forrás: www.telesport.hu – RSS