F1
2016. szeptember 22. csütörtök, 16:54
Szerző: Bognár Viktor; Fotó: DPPI
A legtöbb F1-es istálló egyik legnagyobb félelme az, hogy valamelyik pilótájuk csúnya szavakat vesz a szájára, vagy ami még rosszabb, saját csapatával kapcsolatban tesz nem túl hízelgő megjegyzéseket.
Mindez az elüzletiesedett sport hozadéka, hiszen a szponzorok a tökéletesség szobraiként, igazi példaképként szeretnék láttatni azokat a versenyzőket, akik a matricáikat viselik magukon. És egyébként is, ha egy pilóta botrányt kavar maga körül, arra rögtön rászáll a világsajtó és a közönség, amiből semmi jó nem származik a csapatoknak.
Az idei szezon újonca, a Haas azonban abban a tekintetben is üde színfoltot jelent, hogy megtűri csapatában a negatív hanghordozást is, más szóval a vezetőség hagyja, hogy mindenki kimondja, ha valami nem tetszik neki.
Romain Grosjean számára pedig volt is jó sok nem tetsző dolog a Szingapúri Nagydíj hétvégéjén, amit közel 100 futamot számláló F1-es karrierje egyik legrosszabbjaként bélyegzett meg. A franciát az edzéseken műszaki gondok hátráltatták, aztán az időmérőn a falnak csapta autóját, majd pedig váltót is kellett cserélniük a futam előtt, amin végül el sem jutott a rajtig, mivel a fékpedállal felmerülő hibát a szerelők nem tudták időben helyrehozni. Grosjean több lehangoló nyilatkozatban hozta a világ tudomására csalódottságát, de a Haas csapatvezetője, Günther Steiner szerint nem lenne célravezető képzeletbeli szájkosarat tenni pilótájukra, akinek kritikái egyébként is jogosak.
„Ismerik, milyen vagyok: hagyom az embereket beszélni” – mondta a Motorsportnak. „Neki is megvan a véleménye, ami része a személyiségének. Könnyű lenne azt mondanom, hogy ’Romain, többé nem akarom, hogy ilyen dolgokat nyilatkozz.’ De akkor az emberek nem szórakoznának ilyen jól, ezt az élményt pedig nem akarom elvenni tőlük.” Steiner itt az újságírókra és a nézőkre célzott, hiszen egy bosszankodó versenyző mindig jobb szórakozást nyújt annál, amelyikről a sérthetetlenség sugárzik.
„Én nem ítélem el őt ezért. Ha úgy dönt, hogy ilyen lesz, részemről rendben van. Beszéltem vele a verseny után, és tényleg frusztrált és ingerült volt. Én is az lennék a helyében, és így is az vagyok. De túllépett rajta, és már készen áll a következő versenyre – elvégre ilyen esetben egy pilóta csak ezt teheti. Persze még ki kell elemeznünk, hogy mi csúszott félre, de ez már nem is az ő dolga, hiszen ő semmit nem csinált rosszul. Neki az a feladata, hogy felkészülten érkezzen Malajziába.”
A megdöbbentően erős szezonkezdés óta a Haasnál még mindig gyakran ütik fel a fejüket olyan műszaki hibák, amelyeket rutinosabb istállók talán képesek lennének megelőzni. Az amerikaiak formája kissé hanyatlásnak is indult, hiszen azt követően, hogy az idény első négy futamán háromszor is pontot szereztek, Grosjean csak egyszer, Ausztriában tudta magát beverekedni a legjobb tíz közé a leintésre.
„Noha nem kellene, de néha megtörténnek ilyen dolgok” – összegezte Steiner a csapat életét megkeserítő problémákat. „Tisztában vagyok vele, hogy jobb munkát kell végeznünk. De amikor félrecsúszik valami, akkor ezzel kell együtt élni.”