Új fékcsatornával érkezik Montrealba a Williams

image

Nem a legegyszerűbb hétvége vár a F1-es mezőnyre: a világbajnokság következő futamát, a Kanadai Nagydíjat Montreal egyik legszebb szigetén rendezik, amely a szezon egyik leggyorsabb, ugyanakkor technikás pályája.

Döntő fontosságú a megfelelő leszorító erő, a fékek hűtése és a gumik jó kiválasztása. A Williams több új alkatrésszel érkezik Kanadába, többek között a montreali pályára készített új fékcsatornával. A csapat sokat dolgozott az elmúlt napokban, és bíznak abban, hogy az időmérőn legalább az egyik autójuk bejut a Q3-ba, és a futamon harcban lesznek a pontszerző helyekért.

A száguldó cirkusz a pilóták által nagyon kedvelt montreali pályára egy év kihagyást követően tér vissza. A magyar HELL cég által szponzorált Williams korábban mindig jól szerepelt itt, és a körrekordot is mostani pilótájuk, Rubens Barrichello tartja. Talán éppen ezért bizakodó a brazil versenyző, aki szeretne gyarapítani a pontjai számát, míg Nico Hülkenberg, aki sosem versenyzett még itt, egy szimulátor segítségével ismerkedett a ringgel.

Sam Michael, a csapat technikai igazgatója elárulta, a montreali pálya sajátosságai miatt megint bevetnek új alkatrészeket, amiktől azt várják, hogy pontszerzéshez segítsék a versenyzőiket. „Nagyon vártuk már, hogy visszatérjünk Montrealba, hisz itt mindig izgalmas versenyeket vívtunk a múltban. A kanadai pálya azon kevés utcai pályák egyike, ahol inkább a hosszú egyenesek és a nagy sebességgel bevehető kanyarok dominálnak. Éppen ezért teljesen ellentéte mondjuk Monacónak. Az optimális teljesítmény elérése érdekében ismét az újonnan kifejlesztett szárnyakat vetjük be, aminek segítségével megtalálhatjuk mind a 15 kanyarhoz a helyes egyensúlyt és tapadást. A fékek szempontjából is nagyon nehéz versenyre számítok, és a jó szereplés érdekében bevetjük azokat az új fékcsatornákat, amiket direkt erre a pályára fejlesztettünk ki. Célunk, hogy legalább egy autónk bekerüljön a Q3-ba, és a futamot lehetőleg pontszerzőként mindkét autónk befejezze.”

Rubens Barrichello aztán igazán nem mondhatja el magáról, hogy nem ismeri a kanadai pályát. Eddig 16 kanadai futamon indult – háromszor volt 2., kétszer 3. – legutoljára pedig két éve a harmatgyenge Hondával a hetedik helyet érte el. Viszont az ő nevéhez fűződik a pályán valaha teljesített leggyorsabb kör, amit 2004-ben, egy Ferrarival futott. Talán éppen az előzmények miatt, de nagyon optimistán várja a brazil a kanadai hétvégét. „Ugyanúgy, mint a többiek, én is nagyon örülök annak, hogy visszatérünk Montrealba. Ha valakinek, hát nekem van itt tapasztalatom, hisz ez lesz a 17. futamom itt, és párszor már a dobogón is állhattam. Ez egy közúti pálya, ami keskeny és nem ad elég előzési lehetőséget, így teljesen más beállításokkal kell menni rajta, mint mondjuk Isztambulban. Lesz néhány új alkatrész az autónkon, a csapat nagyon keményen dolgozott az elmúlt napokban, hogy javuljon a teljesítményünk. Nagyon szeretek itt versenyezni, és most is nagyon optimistán várom az egész hétvégét.”

Nico Hülkenberg viszont pont az ellentéte csapattársának, ugyanis a fiatal német még sosem versenyzett a kanadai ringen. Nagyon várja már a futamot, és a minél jobb szereplés érdekében rengeteget gyakorolt szimulátoron, hogy ne csütörtökön kelljen megismernie a pályát. „Nagyon sok olyan verseny van a szezonban, ahol még sosem mentem, ám mindegyik közül talán a montreali futamot várom a legjobban.. Sokat hallottam, hogy milyen csodás város, ám úgy gondolom, ezen a hétvégén nem lesz sok időm nézelődni. Rengeteg a tennivalónk, hogy sokkal jobb eredményt érhessünk el, mint Törökországban.. Abszolút készen állok, rengeteg időt töltöttem a gyárban is, hogy a mérnökök és egy szimulátor segítségével megismerkedhessek a pályával. A pénteki napot is erre szánom majd, ám remélem, így sem fogok nagyon kikapni az élmezőnytől. A csapat most bevett pár új alkatrészt, hogy a kanadai pálya különleges kihívásainak megfeleljünk, és azt remélem, hogy ezek segítségével eredményesek lehetünk a vasárnapi versenyen.”

 

Mit kell tudni a Kanadai Nagydíjról

Az 1960-as években hatalmas rivalizálás folyt a francia és az angol nyelvű kanadaiak között, mivel az ország nagydíjának két helyszíne volt. A Mosport Park és a Mont-Tremblant felváltva adott otthont a versenyeknek egészen 1970-ig. Ekkor ugyanis a Mont-Tremblant pályát túl veszélyesnek ítélték, és a Kanadai Nagydíjnak ettől kezdve egyedül a Mosport Park adott otthont. 1977-ben Gilles Villeneuve sikerén felbuzdulva a kanadaiak rájöttek, hogy eljött annak az ideje, hogy a versenyt egy épített pályán vívják a pilóták, de az új pályát lehetetlen volt megépíteni, mivel az idő és a pénz is ellenük dolgozott. Végül egy roppant egyszerű és hatékony megoldást találtak. A Kanadai Nagydíjat 1978-ban az Ile Notre-Dame-on rendezték meg, vagyis azon a szigeten, ami az 1967-es világkiállítás helyszíne volt, és tele volt az akkori időszak futurisztikus épületeivel. A döntéssel mindenki egyetértett. A pálya korszerűsítésére 2 millió dollárt költöttek, ami természetesen megfelelt a Forma-1-es szabványoknak. Az első szezonban a hazaiak nagy örömére egy emlékezetes győzelmet aratott Gilles Villeneuve a Ferrari színében. A kanadai pilóta tragikus halálát követően 1982-ben a pálya nevét átkeresztelték az ő tiszteletére. Fia, Jacques soha nem tudott nyerni az apjáról elnevezett pályán, viszont a sport néhány kiemelkedő figurája, többek között Michael Schumacher hétszer nyert itt, amivel ő tartja a rekordot is.  Jean Alesi egyetlen kanadai győzelmét 1995-ben aratta, egy olyan Ferrarival, ami a 27-es számot viselte, ugyan azt a számot, amelyet Gilles Villeneuve is.

Az Ile Notre Dame szigetén, található pályán a pilótáknak egy kör alatt 4.361 km-t kell megtenniük, amit átlagosan 200 km/h sebességgel tesznek, a legnagyobb sebességük elérheti akár a 320km/h is.. Éppen ezért mindenki úgy készül erre a futamra, hogy a versenyt a motor teljesítménye és a váltók tartóssága fogja eldönteni.

A pálya leglassabb része a L’Epingle nevezetű hajtűkanyar, amit a pilóták második sebességi fokozatban vesznek be.  A sok egyenessel teli pálya egyik különlegessége a célegyenes előtti sikán mellett található Világbajnokok fala (Wall of Champions), aminek 1999-ben a három világbajnok, Damon Hill, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve is nekiütközött, és mindhárman feladni kényszerültek a versenyt. A pályán összesen 15 kanyar található – 13 komolyabb, kettő szinte csak görbület -, ami keményen igénybe veszi a fékeket, melyek hőmérséklete elérheti az 1000 ° C-t is verseny alatt. A csapatok ezért testre szabott fékberendezéseket hoznak, illetve olyan abroncsokat, amelyek kiállják a magas kopási szintet és hőmérsékletet. A sebességváltónak a 70 körös verseny alatt közel 3500 fel-leváltást kell kiállnia. Montreal tehát egy olyan pálya, ami gyakran számos áldozatot követel, de a rajongók lelkesedése mindennél többet jelent számunkra.

 

A montreali pálya és a verseny adatai

Neve: Circuit Gilles-Villeneuve

Körök száma: 70

Pálya hossza: 4,361 km

Verseny hossza: 305,270 km

Körrekord: 1:13.622 – Rubens Barrichello (2004)

2008 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:17.387 K. Räikkönen (Ferrari)

2008 pole pozíció: 1:17.886 L. Hamilton (McLaren)

2008 verseny győztese: R. Kubica – BMW Sauber

Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. június 11.): 16:00-17:30

A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. június 11.): 20:00-21:30

A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. június 12.): 16:00-17:00

Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. június 12.): 19:00

A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. június 13.): 18:00

 

A Williams eddigi szereplése

A brit istálló igencsak sikeres csapatnak számít a Kanadai nagydíj történetében. Hét futamgyőzelem fűződik a nevükhöz – Alan Jones (1979, 1980), Nigel Mansell (1986), Thierry Boutsen (1989), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996) és Ralf Schumacher (2001) -, nyolcszor szerezték meg az első rajtkockát, illetve hétszer futották meg a verseny leggyorsabb körét. A kisebbik Schumacher sikere óta mindössze az osztrák Alexander Wurz tudott dobogón végezni, igaz 2008-ban Nico Rosberg 5. helye az időmérőn, majd a pontszerzése a versenyen ismét előtérbe hozta Kanadában a Williams csapatát.

Az elmúlt öt versenyen elért eredmény

2004 – Juan Pablo Montoya: kizárták*; Ralf Schumacher: kizárták*

2005 – Mark Webber: 5.; Nick Heidfeld: kiesett

2006 – Mark Webber: 12.; Nico Rosberg: kiesett

2007 – Nico Rosberg: 10.; Alexander Wurz: 3.

2008 – Nico Rosberg: 10.; Kazuki Nakadzsima: kiesett

*a futam után a Williams és a Toyota csapatát is kizárták szabálytalan fék miatt

XLsport –
Forrás: B. Molnár László