Eltűnt az internetről, majd finomított változatban került vissza az a Sky-blogbejegyzés, amely szombat éjjel jelent meg a tévécsatorna honlapján a készülő Forma-1-es alapszerződés, a Concorde Egyezmény kiszivárgott részleteivel, jókora port kavarva.
Olvasható az automenedzser.hu-n.Az Autómenedzser már a megjelenés napján szemezgetett az anyagból, amely meghökkentő részleteket közölt főként a Ferrari és a Red Bull istállókkal kapcsolatban.
Mivel a blogger, Mark Kleinmann állítása szerint a két gárda pénzügyileg kiemelt státuszba kerül a sportág hierarchiáját 2013 és 2020 között szabályozó megállapodás értelmében, ráadásul résztulajdonosok is lehetnek a sportágban, a cikk érthetően nagy felhördülést váltott ki Melbourne-ben a riválisok között: a tévétársaság – amely az évadnyitó Ausztrál Nagydíjjal indította útjára a szakágnak szentelt új csatornáját – ezzel érvelve tüntette el átmenetileg a bennfentes dokumentumok alapján íródott anyagot.
Ahogyan arról szombat éjjel lapunk beszámolt: a blogger-szakíró – állítása szerint – betekintést nyert egy olyan dokumentumba, amely az új, 2013-tól 2020-ig érvényes megállapodás előkészítéséről szól és számos olyan dolgot tartalmaz, amely idén nagy vitákat generálhat a csapatok körében.
Egyrészt a dokumentum szerint a Forma-1 többségi tulajdonjogát birtokló CVC Capital Partners a háttérben olyan lépéseket tett, amelyek arra utalnak, hogy a vállalat a tulajdonrészének egy szeletét a közeljövőben a tőzsdére viszi.
Másrészt elképzelhető, hogy az új Concorde Egyezmény értelmében a Ferrari és a Red Bull – nem tudni pontosan, milyen mértékben – résztulajdonosai lesznek a sportágnak és egy-egy igazgatót is delegálhatnak a Delta Topco nevű cégbe, amelyen keresztül a CVC irányítja a Forma-1-es üzletágat.
Ha minden igaz, a vörösök a legrégebbi Forma-1-es istálló jogán kapnak tulajdonrészt és egy igazgatói státuszt, amit bennfentes források szerint a márka elnöke, Luca di Montezemolo tölthet be, míg a Red Bull azért juthat hasonló lehetőséghez, mivel az utóbbi években rengeteg pénzt invesztáltak a Forma-1-es üzletbe. Az energiaitalosokat állítólag a fővezér, Dietrich Mateschitz vagy a csapatot irányító Christian Horner képviselheti. A Sky forrása szerint a Ferrari és a Red Bull képviselői igazgatóként vállalatirányítási szempontból nem lesznek függetlenek.
A kiszivárgott információk szerint az új Concorde Egyezmény minden eddiginél részletesebben taglalja majd azt a formális folyamatot is, amely a vezérigazgató – jelenleg Bernie Ecclestone tölti be a posztot – kinevezéséről és visszahívásáról szól.
Ez akár arra is utalhatna, hogy a CVC tisztázni szeretné, hogyan szabadulhat meg a „porondmestertől” és hogyan nevezheti ki az utódját, ám egy bennfentes forrás szerint Ecclestone továbbra is maximális bizalmat élvez a Forma-1 legfőbb résztulajdonosainak részéről, de az irányítási folyamat pontosítása elengedhetetlen feltétele az állítólag tervezgetett tőzsdei bevezetésnek.
Cáfol a Ferrari és a Red Bull
Mindkét csapat, a Ferrari és a Red Bull is cáfolja azokat az állításokat, amelyek a letiltott Sky-cikkben jelentek meg. „Nem, jelen pillanatban nem” – mondta a vörösök részéről Stefano Domenicali, amikor az újságírók arról kérdezték, hogy a Ferrari valóban aláírta-e az új Concorde Egyezményt – „Csak annyit tudok mondani, hogy tárgyalunk és a tárgyalások a megfelelő mederben haladnak.
Más egyelőre nincs.” A Red Bull részéről Christian Horner cáfolta, hogy máris aláírták a Concorde Egyezményt, s a szakvezető kommentálta a Forma-1 tőzsdei bevezetéséről szóló teóriát is: „A tőzsdei bevezetés a résztulajdonosokon múlik. Ez nem a csapatok dolga. Ezzel Bernie-nek és a fő tulajdonos CVC-nek kell foglalkoznia” – mondta az energiaitalosok csapatfőnöke.
Bár a riválisok köztudottan nem nézik jó szemmel, hogy legrégibb istállóként a Ferrari pénzügyileg is mindig kedvezőbb feltételekre számíthat a Concorde Egyezmény szerint, ez várhatóan az új megállapodás értelmében is így marad, s az eddiginél komolyabb bevételre számíthat a Red Bull is.
Az egyezményben állítólag szerepel egy kitétel, amely szerint azok a csapatok, amelyek 2008 óta legalább kétszer megnyerték a konstruktőri vb-t, 35 millió dollár bónuszt kapnak, márpedig ennek a kritériumnak csak az energiaitalosok felelnek meg.
Vannak más bónuszok is: 10 millió dollár pluszpénzt kapnak azok a csapatok, amelyek a múltban vb-címet nyertek, s azóta is változatlan néven szerepelnek a Forma-1-ben, s 5 millió dollár jár azoknak a vb-címet nem nyerő gárdáknak is, akik 2000 óta szerepelnek a királykategóriában és nem változtattak nevet a jogtulajdonos jóváhagyása nélkül. Ha minden igaz, a csapatok között szétosztandó pénzösszeg a sportág teljes bevételének 47,5 százalékát teszi ki és minden eddiginél kedvezőbb a szakág résztvevőire nézve.
Úgy hírlik egyébként, hogy a Ferrari és a Red Bull a háttérben már elfogadta és aláírta az új Concorde Egyezményt: egyes források szerint ezt támasztja alá az is, hogy a két gárda tavaly decemberben kilépett a csapatok érdekvédelmi szövetségéből, a FOTA-ból, amelynek fontos céljai között szerepel a minél kedvezőbb üzleti feltételek kiharcolása is.
Fontos része az új Concorde Egyezmény tervezetének, hogy a megállapodás lehetővé tenné, hogy a kisebb csapatok nagyobb gárdák előző évi autóit vásárolják meg és versenyeztessék. Valószínűleg ez komoly vitákat szít majd: a Ferrari és a Red Bull – valószínűleg nem véletlenül – a napokban a nyilvánosság előtt is szorgalmazta ennek a lehetőségnek a bevezetését, számos csapat azonban nem tartja helyénvalónak az elképzelést.
Egy meg nem nevezett technikai igazgató a Sky-nak azzal érvelt Melbourne-ben: bizarr lenne, ha egy kisebb csapat egy előző évi, már kiforrottnak mondható autóval elverné azt az új, kiforratlan autóval induló gárdát, amelytől vásárolta a versenygépét…
A tárgyalások a Concorde Egyezményről már Melbourne-ben elkezdődtek, azonban bennfentes források rámutatnak: a kiszivárgott tervezet számos ponton változhat és jó esély van rá, hogy az egyezkedés hosszú hónapokon át is eltart. Abban biztosak a többségi tulajdonos CVC-nél, hogy ezúttal nem merül majd fel annak ötlete, hogy a csapatok zöme kiválik és konkurens versenyszériát indít.