F1
2016. január 27. szerda, 17:53
Szerző: Strommer Benjamin
A Mercedes F1-es motorfőnöke azt fejtegette, áttörhető-e az 1000 lóerő a V6-os hibrid turbómotorokkal. Egyes jóslatok szerint idén a V10-es korszak teljesítményét sikerül elérni.
Bár a V6-os erőforrások bevezetésük óta gyakran kritika tárgyai, és igaz, hogy az 1,6 literes, turbófeltöltésű motorok kicsik és halkak, azonban annál erősebbek is: a jóslatok szerint 2016-ban sikerül elérni a 900 lóerőt. A nyolchengeres korszakban 750 lóerő volt a csúcs, korábban, a gyakran magasztalt V10-esek idejében pedig a most célkeresztben levő 900 lóerő jelentette a maximumot.
„Ha a mai belső égésű motorokra tekintünk, a V6-os turbók körülbelül ugyanakkora erő leadására képesek, mint a V8-asok voltak” – jelentette ki Andy Cowell, a Mercedes motorfőnöke a motorsport.com-nak. Igen ám, csakhogy ez az elektromos rendszerek nélkül értendő. „A V8-as és a jelenlegi V6-os is hibrid rendszerrel együtt működött. Ha hozzáadjuk a KERS-t a V8-hoz és ERS-t a V6-hoz, azt kapjuk, hogy utóbbi 10 százalékkal erősebb előbbinél. Az ERS azonban a kör legnagyobb részében hozzáférhető, míg a KERS-t csak 6,6 másodpercig lehetett használni.”
Cowell aztán még előrébb lépett az időben, a 2005-ig használt V10-es konfigurációhoz. „Ha a korszak utolsó versenyeit nézzük, jelenleg több lóerővel rendelkezünk. De nem szabad elfelejteni az üzemanyag-átfolyást sem, ami 190 kilogramm volt óránként, ha precízek akarunk lenni, 194 kg. Jelenleg 100 kg engedélyezett. Az erő tehát megegyezik, de az üzemanyag-átfolyás mértéke feleakkora. Ez fenomenális változás hatékonyság terén” – dicsérte az aktuális motorokat a szakember, aki találóan így foglalta össze: „Az apró motorból szörnyen nagy erő tör elő.”
Az 1980-as évek turbókorszakában előfordult, hogy egy motor 1200 lóerőt adott le, Cowell azonban ezúttal a tartósság kérdését rántotta elő érvként. „Nem tudom, meddig bírták azok a motorok az 1,5 literes turbókorszakban. De nem hiszem, hogy bármikor is teljes gázon működtek volna.”
„A jelenlegi helyzetünkben négy erőforrást használhatunk versenyzőként egy szezonban, ezt a tényezőt is bele kell vennünk. A V10-es időszak végén is voltak korlátozások, meddig kell kitartaniuk – most pedig ott vannak a kényelmetlen rajtbüntetések. Azt hiszem, a jelenlegi a legerősebb motor, amit a Mercedes valaha előállított” – mondta a motorrészleg vezetője, akinek mondandójából úgy érződik, még messze van az 1000 lóerős álomhatár.