Vad csajok Magyarországról II.: Kovács Nikolett

image

Ha a kedves olvasó azt hinné, hogy sorozatunk harcos amazonokat készül bemutatni, nagyot téved. Az angol „wild” (vad) kifejezés esetünkben egy mozaikszót takar. A WILD-program (Nemzetközi Női Sportvezető-továbbképzési program) keretében hat magyar hölgy – Dr. Farkas Anna Ilona (TF), Faragó Beatrix (Magyar Ökölvívó Szövetség, TF), Kendi Ágnes Hanna (Magyar Kick-box szövetség), Kovács Katalin (TF Sportjáték tanszék), Kovács Nikolett (No1 Mini és Motoros Team), Nagyné Varga Katalin (Magyar Kosárlabda Szövetség) – kapott lehetőséget arra, hogy részt vehessen az ENGSO (Európai Nem-kormányzati Sportszervezet) által kezdeményezett képzésben.

Magyarországon kívül további hét EU-s tagállam – Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország, Svédország – sportszervezeteinek közös kezdeményezéséről van szó, melynek célja, hogy elősegítse a nők vezető pozícióba kerülésének esélyét a sportban, valamint fejlessze a döntéshozó pozíciókat betöltő női vezetők kompetenciáját, magabiztosságát.

Az xlsport.hu üdvözli az uniós kezdeményezést, szerkesztőségünk szerint éppen ideje, hogy a szebbik nem képviselőiniki_009.jpg is helyet kapjanak a hazai sportvezetésben. A hölgyek képesség, képzettség terén semmivel sem maradnak el férfitársaiktól, a magyar sport szakági irányításában mégis alig találunk néhányat közülük. Szerkesztőségünk – a Nemzeti Sportszövetség Sajtószolgálatának híreit is felhasználva – folyamatosan figyelemmel követi és beszámol a WILD-program történéseiről. Bemutatjuk a képzésben részt vevő hat magyar hölgyet, sorozatunkat a szélvészgyors motorossal, Kovács Nikolettel folytatjuk.

A 27 éves csinos hölgy apró gyermekkora óta a motorsport szerelmese, babázás helyett az aszfalton tanította móresre fiú vetélytársait. Fanatizmusára jellemző, hogy 2000-ben elszenvedett súlyos gerincsérülése után is visszaült a motorra, s nyolc esztendővel később – a rendelkezésre álló, vetélytársaihoz képest szűkös anyagi lehetőségeivel jól sáfárkodva – Európa-bajnoki bronzérmet szerzett a hölgyek mezőnyében. A közgazdász-újságíró évről évre bizonyítja, hogyan lehet kevesebb támogatással is világraszóló eredményeket elérni. Nem szegi kedvét, hogy folyamatosan szembe kell néznie a szponzorkeresés nehézségeivel, meggyőződése, megfelelő technikai háttérrel egy női motoros is felveheti a versenyt a férfiakkal. A török világbajnoki futamon már belekóstolhatott a gyorsasági motorsport csúcskategóriájának benzingőzös levegőjébe, reményei szerint nem ez volt az utolsó szereplése.

– Hogyan szereztél tudomást a WILD-programról?

niki_001.jpg– A Nemzeti Sportszövetség értesítette a szakági szövetséget, gyakorlatilag az utolsó pillanatban jutott el hozzánk az információ – mondta Kovács Nikolett. – Anyukámra gondoltak, de az ő egészségi állapota nem teszi lehetővé, hogy egy ilyen programban részt tudjon venni. Így logikus volt, hogy én jelentkezem. Nálam a sportvezetői gyakorlat nem egy beírt titulus, anyuval nagyon régóta mindent együtt csinálunk. Kitöltöttem a szükséges nyomtatványokat, elmentem az elbeszélgetésre, majd vártam azt a bizonyos hívást, ami nagy örömömre meg is érkezett. Ezúton is szeretném megköszönni Szántó Évának, hogy bizalmat szavazott nekem.

– Agilitásodat, tudatosságodat ismerve, nem volt meglepetés számomra, hogy a nevedet a kiválasztott hat magyar hölgy között olvastam.

– Én annyiból meglepődtem, hogy nem tudtam az egészről, a jelentkezési határidő előtt két nappal, teljesen véletlenül jutott el hozzánk az információ. Amikor értesültem a programról, csak reménykedtem, hogy beválasztanak, már csak azért is, mert a technikai sportokban kevés női képviselő van. niki_007.jpg

– Nagy tétben lefogadnám, hogy a résztvevő nyolc ország hölgyei között rajtad kívül nem képviseli más az autó-motor sportot.

– Igen, valószínűleg így van. Ha visszaidézem a brüsszeli nyitóeseményt, amikor mindenki elmondta magáról, mivel foglalkozik, nem emlékszem, hogy lett volna más, aki technikai sportok világából jött.

– Egy korábbi beszélgetésünk alkalmával felvetettem, hogy a világbajnok Talmácsi Gábor mellett képességeid, eredményeid alapján a magyar motorsport egyik reprezentánsa is lehetnél, média- és reklámszempontból ki lehetne használni, hogy egy hölgy felveszi a versenyt a férfiakkal. Akkor kijelentetted, ez irányban falakba ütközöl, változott-e azóta a helyzet?

– Sajnos nem, én lennék a legboldogabb, ha azt mondhatnám, hogy minden más lett. Azóta a nyakunkba borult egy gazdasági válság is, ez most egy újabb (vélt vagy valós) kifogás lehet a szponzorok részéről. Remélem, hogy a WILD-programban megszerzett új ismereteket a jövőbeni tárgyalások alkalmával kamatoztatni tudom. Legutóbb, Visegrádon kommunikációs tréningen vettünk részt, ahol ezt a területet is érintettük. A programból többen is vagyunk, akik jelen vannak a szponzorációt érintő tárgyalásokon, ezért reméljük, hogy ezzel a témával részletesebben is foglalkozunk majd.

bettiek_brusselben.JPGÚjságíróként rendszeresen publikálsz, írtál egy remek könyvet a gyorsasági motorozás ikonjáról, Valentino Rossiról, évek óta tárgyalsz a támogatóiddal, tud újat nyújtani neked ez az EU-s képzés?

– Hogyne! Ha mindent jól csinálnék, akkor évek óta résztvevője lennék a vb-futamoknak, komoly szponzori pénzek állnának rendelkezésemre. Biztos, hogy az én oldalamon is vannak hiányosságok, bár azt hozzátenném, hogy egy sportolónak magát menedzselni a legnehezebb. Hamar kialakulhat egy csőlátás, régóta mondom, hogy szükségem lenne egy külső emberre, aki a kezébe venné a dolgokat. Nehéz túllépni a korlátaimon, lehet, észre sem veszem a problémákat. A már említett visegrádi összejövetelen a hiányosságaimat illetően nagyon sok dologgal szembesültem. Ha ezeken változtatni tudok, akkor, ha már nem is a saját karrieremben, de az utánpótlás menedzselése terén nagy hasznát vehetem a program során tanultaknak.

– 2008-ban bravúros teljesítménnyel Európa-bajnoki bronzérmet szereztél a hölgyek versengésében, a magyar lányokra manapság is több mint ötven másodpercet versz, de a honi férfimezőnyben is megállod a helyed. Az Alpok-Adria Bajnokság rendszeres résztvevője vagy, milyen irányba tart most a karriered?niki_004.jpg

– Nehéz kérdés. Ilyenkor mindig a pénzhez lyukadunk ki. Kérdezik tőlem, mennyire lenne szükségem, erre visszakérdezek, milyen bajnokságról, hány futamról beszélünk? Ha meg is határozzuk a célt, akkor is nehéz összeget mondani, hiszen a motorsportban világ összes pénzét el lehetne költeni. Esetemben a rendelkezésemre álló anyagi keret határozza meg, hogy milyen feltételekkel tudok versenyezni. Az általad felsorolt eredményeket standard motorral értem el, a minimális technikai változásokat a szponzoraimnak köszönhetem, de például a futóművem olyan, mint az utcai motoroké. Hogy merre megy tovább a karrierem? Olyan irányba, amit az anyagi lehetőségeim megengednek. A céljaimat továbbra sem adom fel, Moto2 vagy a Supersport kategóriában szeretnék teljes világbajnoksági szezont futni, aztán majd meglátjuk, mit enged az élet. A célkitűzés továbbra sem változott, azaz a nemzetközi porondon szeretném minél többször megmérettetni magam. Hiszem, hogy ennek van realitása, az már egy másik kérdés, hogy a pénzügyi hátteret sikerül-e megteremteni hozzá.

Kovács Nikolett a következő szponzorok segítségének köszönhetően vehet részt a versenyeken: Yamaha City, Bódis Exhaust System, Danger Bikes, For Beck, Fitness Factory, GAS, Hajas Szalonok, L’oreal, Pannónia-ring, Ciao Mario Étterem, Digitális Nyomda Kft., MyActionCam