Vajon Hamiltonnak a Red Bull lenne a logikus választás?

image

Időről, időre újra felütik a fejüket azok a pletykák, hogy a McLaren 2008-as világbajnoka, Lewis Hamilton a Red Bullal kötné össze hosszabb távon a karrierjét, de vajon jó lenne-e Hamiltonnak, ha a McLaren helyett az energiaitalosokat választanná? A kérdést Joe Saward segítségével boncolgatjuk.
Úgy tűnik, hogy a McLarentől a Red Bullhoz szerződni logikus lépés lenne Hamilton számára, a wokingiak ugyanis 2008 óta nem tudtak világbajnoki címet nyerni, sőt olyan autót sem tudtak adni az angol bajnoknak, amellyel reális esélye lett volna a bajnoki cím megszerzésére. Ezzel szemben a Red Bull Sebastian Vettellel megnyerte az elmúlt két világbajnoki szezont. A másik oldalt azonban, ha a McLaren nem is tudott bajnoki esélyes autót biztosítani Hamiltonnak, de 2009-et leszámítva mindig az élmezőnyben szerepeltek a wokingi masinák. 
A döntés tehát nem egyszerű Hamilton számára, közelítsük hát meg a kérdést pénzügyi oldalról. Lewis 2008-ban kötött öt éves szerződése 2012 végén jár le, ez alatt Hamilton a hírek szerint mintegy 140 millió dollárt tehet zsebre, az évenként emelkedő fizetése pedig az idei szezonban elérheti a 40 millió dollárt. Ez azt jelenti, hogy Hamilton a mezőny egyik legjobban fizetett pilótája, így az estleges anyagi szempontok nagy valószínűséggel nem fognak szerepet játszani majdani döntésében, hiszen a Red Bull szinte biztosra vehető, hogy nem fogja felüllicitálni a McLarent. Már csak azért sem, mert a Red Bullnál más rendszer van, ők egy viszonylag alacsony alapfizetés mellett teljesítmény arányosan jutalmazzák a pilótáikat. Sebastian Vettel például tavaly a 11 győzelméért 22 millió dollárt tehetett zsebre, egy folyamatosan növekvő alapfizetés mellett, amely még jövőre is „csak” 13,8 millió, 2014-ben pedig 16,5 millió dollár lesz, így Vettel még 2014-ben sem érné el Hamilton idei gázsiját, ha a 2011-es szezonhoz hasonlóan, akkor is sikerülne 11 futamot nyernie. 
A top pilótákat azonban nem elsősorban a fizetés érdekli, így a múltban is láthattunk már rá példát, hogy valaki kisebb összegért is hajlandó volt csapatot váltani egy győztes autó reményében. Hamiltont ezért valószínűleg maradni fog, ha úgy érzi, hogy a McLaren lesz az, aki a nyerő autót tud biztosítani a számára. A döntésben azonban még egy dolog szerepet játszhat. Ez a bizonyítási vágy. Hamilton teljes pályafutása a McLaren égisze alatt zajlott, a wokingiak támogatták a Formula-1-be vezető utón, és már hat éve van a csapatnál az F1-ben. Ezért előbb, vagy utóbb megjelenhet a vágy arra, hogy máshol is bizonyítsa a tehetségét. 
A tehetség bizonyítására pedig a Sebastian Vettellel felálló Red Bull ideális hely lehet. A Formula-1 rajongói pedig minden bizonnyal jól szórakoznának a Hamilton-Vettel csatán. A Red Bullnak ez marketing szempontból sem lenne utolsó, és egészen addig működhet a dolog, amíg a Red Bull 2010-hez és 2011-hez hasonló színvonalú autót tud adni a pilótáinak, de ha szenvedni fog a csapat, akkor a Hamilton-Vettel párviadal könnyen egy nevető harmadik kezére játszhatja a világbajnoki címet. Persze másoknak, így Bernie Ecclestone-nak is lehet olyan érdeke, hogy jobb, ha a legjobb pilótákat nem tesszük össze egy csapatba, mert bölcsebb dolog, ha több nagy csapatban csillogtatják a tudásukat. 
Ugyanakkor az előnyök mellett a Red Bullnak is veszélyt jelenthetne a Hamilton-Vettel páros. Az anyagi kérdések mellett nem biztos, hogy bölcs döntés lenne a minden bizonnyal biztosra vehető Hamilton-Vettel rivalizálással megbontani a csapat egységét, már csak annál is inkább, mert jelenleg a nyilvánvaló egyes számú német pilótájuknak köszönhetően a csapat boldogan fürdőzik a siker tengerében. Arra pedig, hogy milyen veszélyekkel is járhat két top pilóta összeültetése egy csapatban a múltban már nagyon sok példát láttunk, és nem is kell nagyon visszamenni az időben, hiszen 2007-ben a McLarennél sem működött a Fernando Alonso-Lewis Hamilton felállás. Arról nem is szólva, hogy Hamilton szerződtetésével a Red Bull utánpótlás nevelő programja is leértékelődne, hiszen annak pont az volt a célja, hogy olcsón termeljen ki új sztárokat a Red Bullnak, így ne kelljen drágán máshonnan „beszerezni” a tehetségeket. Sőt mélyebben belegondolva igazából mi értelme lenne annak, hogy Vettel mellé egy másik top pilótát szerződtessenek. Ha Vettel nyer, akkor azzal a Red Bull is nyer, de ha Vettel nem képes a Red Bullal győzni, akkor ott más sem igazán lesz képes rá, ezért ha a Red Bull jó, akkor Vettel és Hamilton csak egymástól venné el a pontokat, ha pedig nem jó, akkor Hamilton érkezésével sem kerülnének sokkal közelebb a bajnoki címhez. Hamilton kétségkívül remek pilóta, de a Red Bull szempontjából jelenleg nagyon jó helyen van ő a McLarenben, Jenson Button ugyanis komoly nyomást képes rá kifejteni, míg attól, amíg Fernando Alonso a Ferrarinál van, nem igen kell a Red Bullnak tartania, hogy a maranellóiak szerzik meg maguknak Hamiltont. 
Persze igazából minden attól függ majd, hogy a Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz mit is akar majd kihozni a Formula-1-es befektetéséből. A sport az elmúlt években nagyon jól szolgálta az ő érdekeit. A Red Bull globális profitja nagymértékben nőtt köszönhetően a sportnak, és a fejlődő ázsiai piacokon is nagyon jól áll a cég (bár tegyük hozzá gyorsan, hogy az ázsiai régiót nem ő, hanem a partnerei ellenőrzik). Ezért a Red Bull számára óriási hasznot jelentene egy ázsiai sztár, lehetőleg egy tájföldi pilóta. A Red Bull ezért is támogatja, az angol-tájföldi Alexander Albon-t, aki tavaly a gokart világbajnokságon a későbbi győztes holland Nick de Vries-el (akit egyébként a McLaren támogat) csatázott és idén már Albon a Formula-Renault bajnokságban fog versenyezni. Ideális esetben pedig Albon a Formula-Renault-on, a Formula-3-on és a GP2-ön túljutva készen áll majd az F1-re mire Vettel eléri a 30. évét és kezdene egy kicsit lelassulni. Addig is a Toro Rossónál idén bemutatkozó Daniel Ricciardo, vagy Jean-Eric Vergne (aki sokak szerint a Red Bull titkos esélyese) közül valaki alkalmas lehet arra, hogy pótolja a lassan valóban kiöregedő Mark Webbert. Ez pedig akár már 2013-ban megtörténhet, ha Webber a visszavonulást választja, vagy esetleg Felipe Massa egy újabb rossz szezont követően végkép elássa magát a Ferrarinál, akik pedig egy fiatal pilóta helyett inkább az Alonsóval jó barátságot ápoló ausztrál pilótát választanák. 
Mateschitz számára ez egyetlen probléma, hogy Vettel esetleges további győzelmi sorozata nem fog jó hatással lenni az F1 nézettségére, mint ahogyan a raliban Sebastien Loeb véget nem érő nyerő szériája sem tesz jót a reklámnak, így Michael Schumacher 10 évvel ezelőtti egyeduralma sem segítette a Formula-1 népszerűségének a növekedését. Az érdeklődés visszaesése pedig nagyon komoly mértékben csökkentheti a Red Bull „profitját”, így talán még is csak jó ötlet lenne mindent egy lapra feltenni a Red Bullnál, és tető aláhozni a Hamilton-Vettel álompárost?