F1
2016. július 26. kedd, 13:01
Egy érdekes problémát vetett fel a McLaren belga tehetsége: egy autóverseny vagy csak a nézőknek, vagy csak a versenyzőknek lehet élvezetes, olyan megoldást aligha található, amivel mindkét fél jól jár.
A kérdés azóta foglalkoztatja az autósportok szerelmeseit, amióta a Pirelli megérkezett az F1-be a gyorsan kopó, ezzel bokszkiállásokat és eltérő stratégiákat ösztönző gumijaival. Nézzünk sok előzést az eltérő gumiknak köszönhetően, miközben a versenyzők a folytonos spórolásra panaszkodnak, vagy adjunk szétnyűhetetlen technikát a pilóták kezébe, akik remekül érzik majd magukat száguldás közben, csak éppen a nézők egy szál előzést sem látnak?
A McLaren és a Honda által idénre a Super Formulába küldött Stoffel Vandoorne úgy érzi, mindkét oldalt volt szerencséje megismerni. Elmondása szerint Japánban ő élvezi az autó vezetését, de mivel mindenki kipréselheti a maximumot a technikából, a versenyek képe elég monoton.
„Őszintén szólva a Super Formula versenyei nem annyira izgalmasak. Az első futamomon, Suzukában például jó rajtot fogtam és feljöttem a harmadik helyre, de aztán hiába üldöztem keményen 50 körön keresztül a második helyezettet, semmit nem tudtam tenni ellene. Jó érzés, hogy minden körben igazán odatehetjük magunkat, de a verseny képe ettől nem lesz jobb. Nagyon nehéz az előzés, mivel a gumik rendkívül tartósak” – nyilatkozta az állandó F1-es ülésre vágyó belga a Magyar Nagydíj hétvégéjén.
„Ezzel szemben a Formula-1-ben olykor akár körönkénti három másodperces különbségek is kialakulhatnak, amikor valaki új gumikon halad, más pedig használtakon küszködik. Ilyenkor persze könnyebb előzni. A Super Formula autóit remek érzés vezetni, különösen az időmérőkön, amikor nagyszerű a tapadás, de a versenyzés már nem olyan élvezetes.”
Az autóban ülve viszont éppen a határok feszegetése miatt Vandoorne annak ellenére is gyorsabbnak érzi a japán sorozat versenyautóit, hogy idén Suzukában például öt másodperccel gyengébb volt a Super Formula leggyorsabb köre, mint tavaly a Formula-1-é.
„Nagyon gyors, a sebesség tényleg hatalmasnak érződik. Érdekes lenne egy Super Formula-autót átvinni Európába, és kipróbálni az F1 által is használt pályákon. Jelenleg azonban legfeljebb a suzukai adatokat vethetjük össze, amelyek szerintem nagyon közel vannak egymáshoz” – értékelte.
„Bizonyos tekintetben ezek az autók még kicsit gyorsabbnak is érződnek. Könnyűek, a gumik pedig az időmérőkörön nagyon jól kitartanak. Már-már úgy tűnik, mintha túl alacsony lenne a motorerőnk a leszorítóerő szintjéhez képest. A csúcssebességek azonban nem túl magasak, Suzukában én 280 km/órát értem el. Nagyobb teljesítménnyel a versenyek valószínűleg még jobbak lennének.”