2016-ban jelentős mértékben átalakul a versenynaptár, hiszen az idény a megszokottnál később, csak április elején veszi majd kezdetét, ráadásul a logisztikai szempontokat is kiemelt fontosságúvá tették, ezért minden eddiginél sűrűbb lesz a program, mely számos oda-vissza hétvégét is tartalmaz. Éppen utóbbi jelentette ugyanakkor a legnagyobb problémát akkor, amikor a csapatok felszólaltak a szokásos augusztusi nyári szünet lerövidülése ellen – most azonban úgy tűnik, erre is van megoldás.
Az elmúlt években megszokottá vált, hogy a július végi Magyar Nagydíj után a mezőny négyhetes nyári pihenőre megy. Mindez a csapatok személyzete számára is kiemelten fontos időszak, hiszen az év során a december vége mellett gyakorlatilag ez az egyetlen lehetőségük a pihenésre. Csakhogy az új, kompakt versenynaptár szerint 2016-ban az eredeti tervek szerint ezen időszakban (melyben két hétre a gyárak is bezárnak) az eddigi három helyett már csak két szabad hétvége jutott volna nekik, ami miatt a résztvevők újabb változtatásokat sürgettek a naptárban.
A feltételes mód nem véletlen, Dieter Rencken, a Motorsport-Total munkatársa ugyanis megtudta, a csapatok legutóbbi egyeztetésük során ismét átszabták a programot, s helyet csináltak a kívánt nyári szünetnek. Mégpedig úgy, hogy a Belga Nagydíjat és az Olasz Nagydíjat egyaránt elcsúsztatták egy héttel későbbi időpontra, szeptember 4-ére és 11-ére.
Más kérdés, hogy mindezzel a további programot is megbolygatták: Szingapúr szeptember 18-áról 25-ére került át (a Maláj Nagydíj korábbi helyére), hogy legyen elég idő az utazásra, miközben a maláj futam a Japán Nagydíj eredeti dátumát kapta meg, október 9-ét. Mivel az október 23-ai austini hétvégét már nem kívánták elmozdítani, Szuzukának így egyetlen dátum maradt: október 2-a.
Mindez azt jelenti, hogy az F1 történetében először három egymást követő hétvégén is rendeznek majd futamot a Távol-Keleten. A csapatok számára mindez utazás szempontjából nem jelent különösebb változást: az egymást követő versenyeknél amúgy sem szoktak hazautazni (más kérdés, hogy majd’ egy hónapig nem utazhatnak haza), ráadásul Malajzia ezáltal elkerüli a novemberi időpontot, amely hónapban náluk megszokott a rossz időjárás.
Noha korábban volt szó arról, hogy decemberig tarthat az idény, miután mégsem Sepang kapja a szezonzárót, az év utolsó versenyét várhatóan a november 27-ei Abu-dzabi Nagydíj jelenti majd.
Az előzetes 2016-os versenynaptár és a lehetséges változások:
április 3. – Ausztrál Nagydíj (Albert Park)
április 10. – Kínai Nagydíj (Sanghaj)
április 24. – Bahreini Nagydíj (Szahír)
május 1. – Orosz Nagydíj (Szocsi)
május 15. – Spanyol Nagydíj (Barcelona)
május 29. – Monacói Nagydíj (Monte-Carlo)
június 12. – Kanadai Nagydíj (Montréal)
június 26. – Brit Nagydíj (Silverstone)
július 3. – Osztrák Nagydíj (Spielberg)
július 17. – Európa Nagydíj (Azerbajdzsán, Baku)
július 31. – Német Nagydíj (Hockenheim)
augusztus 7. – Magyar Nagydíj (Hungaroring)
szeptember 4. – Belga Nagydíj (Spa-Francorchamps) – korábbi időpont: augusztus 28.
szeptember 11. – Olasz Nagydíj (Monza) – korábbi időpont szeptember 4.
szeptember 25. – Szingapúri Nagydíj (Marina Bay) – korábbi időpont: szeptember 18.
október 2. – Japán Nagydíj (Szuzuka) – korábbi időpont: szeptember 9.
október 9. – Maláj Nagydíj (Sepang) – korábbi időpont: szeptember 25.
október 23. – USA Nagydíj (Austin)
október 30. – Mexikói Nagydíj (Mexikóváros)
november 13. – Brazil Nagydíj (Interlagos)
november 27. – Abu-dzabi Nagydíj (Jasz Marina)