F1
2015. szeptember 15. kedd, 17:27
Szerző: Strommer Benjamin, Fotó: Ollé Iván
A motorsport.com értesülése szerint maga a pilóták szervezete kérte arra az FIA-t, hogy szigorítsák a pályaelhagyások ellenőrzését és büntetését az F1-ben és különböző szintű szériákban.
A pálya határainak tiszteletben nem tartása a Formula-1 szintjén újra a napirendre került a Belga Nagydíj után: egyesek úgy vélik, emiatt keletkeztek vágások a gumiabroncsokon, melyek a Pirelli vizsgálata szerint Sebastian Vettel defektjéhez vezettek. Az FIA Versenyzői Bizottságának e heti, párizsi találkozóján is felmerült a kérdés, a bizottság pedig – melynek tagjai közé tartozik Emerson Fittipaldi, Emanuele Pirro, Karun Chandhok és Tom Kristensen – egy akciótervet dolgozott ki.
A motorsport.com információi szerint a bizottsági tagok egy része az elrettentést helyezte volna előtérbe, például a rázókövek módosításával, arról azonban egyetértés született, hogy ilyen irányt nem jelölhetnek ki a pályák vezetőivel való konzultáció nélkül. Ezért a Versenyzői Bizottság arra kérte az FIA-t, hogy egyik képviselőjük részt vehessen a Pályák Bizottságának legközelebbi találkozóján.
A rövidebb távú megoldás azonban az lehet, hogy az eddiginél alaposabban és szigorúbban tartják ellenőrzés alatt a versenyzők pályaelhagyását. Ez azt veti fel, hogy a jelenleg alkalmazott elv – mely szerint a pályaelhagyást büntetik bizonyos kanyarokban, de máshol, ahol nem jelent tartós előnyt, nem – nem ideális. A Bizottság szerint egy univerzális szabályt kell meghozni, amely minden pályára és minden sorozatra egyöntetűen érvényes, a határok átlépését pedig megakadályozza.
A Versenyzői Bizottság meghatározott egy aggályt is: a pályaelhagyásra vonatkozó Formula-1-es szabályok összezavarják az alacsonyabb kategóriákban szereplő pilótákat, akik versenyzésről alkotott képét nagyban befolyásolja, ami az F1-ben történik. Ezért javasolták, hogy az FIA kötelező oktatást hozzon létre a gokartból érkező fiatal pilóták számára, amely a biztonságra vonatkozó felelősségükről és elvárásokról szól.