Williams: pontszerzésig repülnének az új hátsó szárnyakkal Valenciában

image

Nagy dobásra készül a Williams a hétvégi Európa nagydíjon. A Valenciában bevetett új alkatrészeknek köszönhetően az időmérőn a Q3-ba, míg a vasárnapi futamon a pontszerzők közé szeretne bekerülni a brit istálló.

Van is alapjuk a bizakodásra, hisz tavaly Rubens Barrichello nyert itt, míg Nico Hülkenberg a GP2 sprintszámában bizonyult a legjobbnak.

Noha eddig nem nagyon villogott a HELL által szponzorált Williams csapat az idei világbajnokságon – egyéniben Rubens Barrichello a 12. hét, míg Nico Hülkenberg a 17. egy ponttal, a konstruktőrök között pedig 8 egységgel a hetedik -, a hétvégi Európa Nagydíjon mégis több pont megszerzésében reménykednek. Talán nem véletlen a bizakodás, hisz az autók erősnek bizonyultak legutóbb Montrealban – mindkét pilóta balesete és egy nem tervezett boxkiállása miatt maradt ki a legjobb tízből -, ráadásul Barrichello igazán otthon érezheti magát a valenciai ringen, hisz tavaly nemcsak megnyerte itt a futamot, hanem még a valaha futott leggyorsabb versenykör is a nevéhez fűződik. A csapat ismét egy átalakított autóval érkezik az Európa Nagydíjra, többek közt a jó szereplés alapjának vélt leárnyékolt hátsó vezetőszárny legfrissebb változatával.

Sam Michael, a csapat technikai igazgatója úgy véli, az újabb utcai versenyen, Valenciában – ahol eddig mindig pontot szerzett a gárda – az új fejlesztéseknek köszönhetően jó esélyük lesz a sikeres szereplésre. „Montrealból visszatérve az idei negyedik utcai verseny vár ránk. Valencia 2008-ban csatlakozott a helyszínekhez, és a ringen található 25 kanyar, valamint a szűk pálya átlagos sebességre készteti a pilótákat. Az eddigi tapasztalataink szerint pénteken még alacsony lesz az autók tapadása, és a helyes pályavonal eltalálása, valamint a megfelelő gumiabroncsok kiválasztása döntő fontosságú lehet ezen a hétvégén. Mivel előzni alig lehet, így létfontosságú, hogy az időmérőn minél előrébb végezzünk.
Mivel eddig minden itteni versenyen pontot szereztünk, így most is ez lesz a célunk. Úgy érzem az új fejlesztéseknek köszönhetően lesz erre esélyünk. Nagyon bízom benne, hogy beválnak a leárnyékolt hátsó vezetőszárnyaink.”

Rubens Barrichello (7 pont, 12. hely az összetettben) igazán jól ismeri a valenciai pályát, ahol az idei lesz a harmadik Európa Nagydíj a spanyol városban. Igaz, két évvel ezelőtt szinte elátkozta a versenyt – a boxból rajtolt, egy kör hátránnyal végzett a 16. helyen -, ám tavaly már szinte róla szólt az egész hétvége. Megnyert egy szabadedzést, ő futotta az időmérőn a leggyorsabb kört (Q2), de a 3. rajtkockából indulva első lett a futamon. Ráadásul az Európa Nagydíjakon általában jól szerepel, hisz a tavalyi győzelme mellett 2002-ben is nyert, de volt már egyszer 2., háromszor 3., kétszer 4. és háromszor 5 hosszú pályafutása alatt. Éppen ezért nem csodálkozhatunk, ha a rutinos brazil bizakodva várja a hétvégét. „Nagyon szép emlékeim vannak Valenciából, hisz tavaly megnyertem a versenyt, ami a tízedik futamgyőzelmem volt pályafutásom során. Nagyon fontos a mostani hétvége előtt, hogy a Cosworth sokat javított a motor teljesítményén, és a csapat is több új fejlesztést hoz el Valenciába. Kíváncsian várom, hogy ezek mire lesznek elegendőek az edzéseken és a futam alatt. Természetesen szeretnék bekerülni a Q3-ba, és ha ez sikerül, akkor valós esélyem lesz újabb pontokat gyűjteni.”

Nico Hülkenberg (1 pont, 17. hely összetettben) számára sem ismeretlen a valenciai ring, és csapattársához hasonlóan, neki is nagyon kellemes emlékei vannak a tavalyi GP2-es futamról. A fiatal német a főversenyen 2., míg a sprintszámban 1. lett, azaz számára is fekszik ez az utcai pálya. „Valencia nagyszerű pálya, ami nagyon tetszik nekem. Tavaly jól szerepeltem itt a GP2-ben, és talán éppen emiatt, most nagy várakozással tekintek arra, vajon mire leszek itt képes az FW32-sel. A pálya hasonlít Monacóhoz és Montrealhoz, de a falak között kissé szélesebb itt az aszfaltcsík. Imádom az utcai ringek kihívásait, ráadásul több új alkatrészt is kipróbálunk a hétvégén, és reméljük, javítanak az autó teljesítményén. Bízom abban, hogy most nem csak megközelítjük a legjobb tízet az időmérőn, mint tettük azt Montrealban, hanem be is tudunk kerülni a Q3-ba.”

Amit a valenciai pályáról tudni kell
Futam neve: Európai Nagydíj
Pálya neve: Valencia Street Circuit 
Körök száma: 57
Pálya hossza: 5,419 km
Verseny hossza: 308,883 km
Kanyarok száma: 25

Az időmérőn futott leggyorsabb kör: Sebastian Vettel 1:37.842 (Toro Rosso, 2008)
2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:38.683 Timo Glock (Toyota)
2009 pole pozíció: 1:39.498 Lewis Hamilton (McLaren)
2009 verseny győztese: Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes)
Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. június 25.): 10:00-11:30
A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. június 25.): 14:00-15:30
A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. június 26.): 11:00-12:00
Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. június 26.): 14:00
A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. június 27.): 14:00
2008-ban Valencia egy régi ipari kikötője alakult át valódi kulturális látványossággá, ami augusztusban először adott otthont az Európai Nagydíjnak.
Építését 2007 októberében kezdték, és 2008. júniusában fejezték be. Az elbűvölő város pályája az első olyan nagydíj, ami egy vadonatúj kikötő menti utcai verseny. A pálya egy nemrégiben felújított kikötő területén fekszik. A vonalvezetése 5,473 kilométer hosszú, ahol a pilóták végsebessége elérheti a 300 km/h sebességet is. Az átlagos sebesség 200 km / h.

Az innovatív pálya nagy kihívást jelent a versenyzőknek, mivel 11 bal és 14 jobb kanyarból áll, ami jócskán igénybe veszi a pilóták teherbírását. A pálya tervezője, Hermann Tilke a vonalvezetés megálmodásánál kihasználta a terület egyedi potenciálját, aminek következtében a valenciai kör ritkán hagyja el a víz útját. Sőt, a Forma-1-es autók átmennek az északi kikötőből a délibe, amit egy csatorna felett tesznek meg, amit a tervezők egy kifejezetten erre a célra épített híddal oldottak meg. Miután az autók átértek a déli kikötő oldalára, nagyon közel haladnak a rakparthoz. A pálya egy történelmi hal piac és dokkok mellet is elhalad, majd a vonalvezetés az új külváros felé veszi az irányt. Az útvonalat egy darabig a Turia folyó mentén halad. A bokszutca és a csapatok garázsai az egykori kikötői standokon találhatóak.

A ringet úgy tervezték, hogy megfeleljen a kötelező biztonsági előírásoknak, amiért a pálya minden pontján minimum 14 méter széles, egyedül a híd 12 méter széles. Monacóval ellentétben ez egy hosszú és gyors pálya. A pilóták a kör 62%-át teljes gázon teszik meg, a leghosszabb időszak, a 10-es és a 12-es kanyar között található, ahol 12 másodpercet töltenek a gázpedálon. Valencia alacsony leszorítóerőt követel, mivel az autók nagy sebességgel mennek körbe. Számos erős fékezési pont van a pályán, ami elősegíti a fék kopását. Mivel a pálya a part mentén helyezkedik el, ezért a tengeri szellő is okozhat némi egyensúlyi problémát, és a tapadás hiánya a szabadedzéseken okozhat gondot a csapatoknak.

Az elmúlt öt év williamses helyezései

A Williams még sosem tudott győzni Európa Nagydíjon, akárhol rendezték a versenyt. Ugyancsak nem sikerült még pole pozíciót szerezniük, és nem fűződött sosem leggyorsabb kör a pilótáihoz. Amióta viszont Valencia ad otthont a futamnak, mindig sikerült pontot szerezniük.

2005* – Mark Webber: kiesett; Nick Heidfeld: 2.
2006* – Mark Webber: kiesett; Nico Rosberg: 7.
2007* – Nico Rosberg: kiesett; Alexander Wurz: 4.
2008 – Nico Rosberg: 8.; Kazuki Nakadzsima: 15.

2009 – Nico Rosberg: 5.; Kazuki Nakadzsima: 18.
* a versenyt a Nürnburgringen rendezték meg

XLsport –
Forrás: B. Molnár László