F1
2016. február 29. hétfő, 12:20
Szerző: Bognár Viktor; Fotó: DPPI
Az új szabályok és a régi korlátozások együtt nem működhetnek 2017-től, int a Renault technikai igazgatója, aki szerint muszáj lesz megszabadulni az üzemanyagra vonatkozó 100 kilogrammos határértéktől.
2014-ben, a V6-os turbómotorok érkezésekor vezették be az F1-ben a benzinhasználatra vonatkozó szigorú korlátozásokat: az idei már a harmadik év, amikor egy autó a versenynek legfeljebb 100 kg üzemanyaggal vághat neki, annak pedig áramlási sebessége a futam közben sohasem lépheti át a 100 kg/óra értéket. A mai motorok így 30-40%-kal kevesebbet fogyasztanak V8-os elődjeiknél, noha ennek következményeként a futam egyes szakaszaiban a pilótáknak takarékoskodniuk kell az üzemanyaggal, hogy biztosan eljussanak vele a célig.
A jövőre érkező új szabályok mellett azonban mindenképpen át kell gondolnia a sportnak ezt a limitértéket, hiszen a nehezebb, gyorsabb és nagyobb leszorítóerőt generáló autók fogyasztása természetszerűleg megnő – mutat rá a Renault technikai igazgatója, Nick Chester. A csapatok már felvetették ennek lehetőségét, de az elfogadás még várat magára, és a szakember szerint az új szabályoknak nem sok hasznuk lesz, ha a versenyzőknek az eddigieknél is jobban kell majd ügyelniük a fogyasztásukra.
„Szerintem nagy zűrzavar alakulna ki” – vetítette elő Chester azt a forgatókönyvet, amelyben a 2017-es előírások mellett is megmaradna a 100 kg-os limit. „A technikai szabályokról tartott gyűlésen arra szavaztunk, hogy tüntessük el az üzemanyaglimitet. Az átfolyási sebességre vonatkozó határérték megmaradna, tehát továbbra is zöld üzenetet hirdetnénk, hiszen az autók nem égethetnek el túl sok üzemanyagot. Ám ha megszabadulunk az autóba tölthető maximális értéktől, akkor nem kell többé az ’elemelés és gördülés’ technikáját használniuk a versenyzőknek a takarékosság érdekében, ez pedig javíthat a versenyzésen.”
„Ha viszont megtartjuk a 100 kg-os limitet, és így térünk át a 2017-es szabályokra, rengeteg üzemanyag-spórolást fogunk látni, az emberek pedig elégedetlenkednek majd miatta.”
A Stratégiai Csoport április 30-ra tolta el az ezzel kapcsolatos döntés határidejét, és noha minden gyártó számára egyértelmű, hogy a jobb versenyek érdekében meg kellene szabadulni az üzemanyaglimittől, fennáll a veszélye, hogy a jobb fogyasztási mutatókkal rendelkező Mercedes az előnyének megőrzése érdekében mégis ellene szavaz majd.
„A Mercedesnek tavaly nem is volt szüksége minden futamon 100-kg-ra, de szerintem jövőre még nekik is spórolniuk kellene” – mutatott rá Chester. „A csapatok között egyetértés van abban, hogy nagyjából 10 kg-mal többre lesz szükség, hiszen a 2017-es szabályok hatására a versenyzők jelentősen többet haladnak majd padlógázzal, így pedig több benzint is használnak el.”