A Nemzeti Sportszövetség a Hotel Stadion Atlanta termében tartotta soron következő Fórumát "A média és a sportszövetségek kapcsolata" címmel.
Az NSSZ célja az volt, hogy első kézből kapjanak tájékoztatást, gyakorlati útmutatót a szövetségek/sportegyesületek szakemberei a sajtóval történő hatékonyabb kapcsolat kiépítése érdekében. A meghívott szakemberek saját tapasztalataikon keresztül mutatták be, hogyan működik most a sport és a média kapcsolta, valamint, hogyan kellene működnie az információáramlásnak ahhoz, hogy eseményeik, versenyeik megjelenést kapjanak az írott, elektronikus médiában, valamint az egyre nagyobb jelentőséggel bíró interneten.
Témák és előadók:
I. Kommunikáció és kapcsolattartás a médiával – Pajor-Gyulai László, a Nemzeti Sport főmunkatársa, a MSÚSZ elnöke, több mint 20 éve az NS munkatársa kiemelte, hogy jelenleg kiadójánál a profit mértéke az irányadó. E szerint az olvasó az érdekes, nem a sportszakmai szempontok, valamint újságírói szemmel kell nézniük a híreket, ami miatt sajnos sok, méltán nagyobb megjelenést is megérdemlő egyéni és csapatsportág (olimpiától függetlenül) háttérbe szorul a még mindig a lap eladhatóságát biztosító labdarúgással szemben. A Nemzeti Sport felépítése alapján minden sportágnak van újságírója, ezt a kollégát kell úgymond „kiszolgálni és bombázni” a sportágakról, versenyekről készült rövid, lényegre törő beszámolóval, melyben az esemény és eredmények szerepelnek. Ez viszont még nem biztosítéka a hír, illetve beszámoló megjelenésének.
II. A hír útja a felhasználóig – Ambrus Gábor, az MTI sportszerkesztőségének vezetője, a MSÚSZ főtitkára a 125 éves MTI sportszerkesztőségéről elmondta, hogy 11 fővel dolgoznak, hasonló felosztásban, mint az NS és 80-100 előfizetőt (hírügynökséget, újságot, sportegyesületet) szolgálnak ki friss hírekkel. Sportérték szerint rangsorolnak, de az előfizetőik sokszor megszabják, milyen témájú híreket várnak. Javaslata a szövetségek, egyesületek médiaszakemberei (már ahol van) számára, hogy bombázzák információkkal az MTI munkatársait is, hiszen megfelelő mennyiségű sajtóanyagra van szükség, amiből dolgozni tudnak. Kiemelte az internet adta lehetőségeket, ahol gyakoribb és nagyobb terjedelmű megjelenésre számíthatnak a szövetségek, egyesületek. Fizetős szolgáltatásuk, az OTS (Original Text Service), amikor is a híreket a szöveg változtatása nélkül továbbítják.
III. A hírügynökség, az írott sajtó és a televízió mint hírgyártó – Dobor Dezső, a MSÚSZ nemzetközi titkára, jelenleg szabadúszó újságíró, televíziós szakember kételyének adott hangot, amikor kifogásolta a jelenlévők létszámát (21 sportszervezet), nem értve, hogy ennek az érdektelenség vagy inkább az eddigi sikertelenség – úgysem kerülnek be a sajtóba, rádió vagy tv hírekbe – az oka!
Elmondta, hogy a Magyar Rádió sportosztályát szétbombázták, a televízióknál összeszűkült a lehetőség, illetve eltűntek a sportműsorok, híradások, a kereskedelmi csatornákon (RTL, TV2, ATV) már régen nincs sportösszefoglaló, sportműsor. Odáig jutottak, hogy csak az MTV1-en és a Duna TV-n lehet napi sporthírekkel találkozni, a versenysport, élsport visszaszorul, de ennek ellensúlyozásaképp a szabadidősport és a sport népszerűsítése sem kap műsoridőt. Fontos lenne, hogy legalább egy fő szakmabelit alkalmazzanak a szövetségek, egyesületek, aki a kommunikációt tudja tartani a médiával (tv, rádió, sajtó és internet). Mindezt belülről kell szervezni, ha az adott sportág sajtósa állandóan kapja a sportág híreit, jól és állandóan ki van szolgálva, akkor ez egy hosszútávon megtérülő kapcsolat lesz. Muszáj a szponzori pénzekből elkülöníteni egy meghatározott összeget és akkor egy jól felépített sajtó megjelenés elérhető. A mai napon a sportot bárhová nehéz eladni, nézettségi adatok szer int egy BL-döntő nem került be az első tizenöt legnézettebb műsor közé.
Dobor Dezső szerint törekedni kell minden sport szervezetnek, egyesületnek egy felkészült, jó kapcsolatokkal rendelkező szakember alkalmazására, akinek segítségével elérhető lehet a médiamegjelenések szaporodása. A nemzetközi gyakorlattal ellentétben a hazai televíziós társaságok nem fizetnek jogdíjat a jogtulajdonosoknak (az eseményt szervező cég, sportszövetség, stb.), így még nehezebb a helyzete az adott sportágnak. Sajnos az egyéni sportágak sportközvetítés szempontjából hátrányban vannak, a csapatsportágak még biztosabban tudnak megélni, hiszen a versenyrendszerük, a bajnoki fordulóik adottak, kiszámíthatóak, biztosított a folytonosság.
IV. Az Internet térhódítása – a sport szempontjából – Hulényi Csaba és Tóth Tamás, a Sportolnék.hu sporthírportál tulajdonosai felajánlották: nemcsak a jelenlévő sportvezetők, szakemberek, hanem az összes szövetség, illetve egyesület számára honlapukon a sportesemények, versenyek, programajánlók ingyenes közlését. Ezen kívül sportágbemutató rovatukba várnak anyagokat, beszámolókat a versenyekről, amit fényképpel együtt megjelentetnek a www.sportolnek.hu oldalukon. Az NSSZ-szel kötött megállapodás keretében lehetőség van minden szervezetnek kedvezményes honlap elkészítésére is, amiről a bővebb információt az NSSZ honlapján olvashatnak majd az érdeklődők.
Mobilpress