Kell-e nekünk a Marussia és a HRT a rajtrácsra?

image

Miután a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon a HRT csapat egyik autója sem tudta magát kvalifikálni a futamra, a következő, Maláj Nagydíjon az egyik HRT autó valóságos forgalmi akadályt jelentve Jenson Button és Sebastian Vettel versenyét is „tönkretette”. De a Marussiánál sem sokkal jobb a helyzet, így felvetődik a kérdés, hogy egyáltalán szüksége van az F1-nek a két év után még mindig csak vergődő Marussia és HRT istállókra? Rob Widdows cikke.
A feltett kérdésre nehéz válaszolni, de azért 2012-ben, az újonc istállók érkezésének a harmadik évében feltehetjük magunknak a kérdést, hogy a Formula-1-nek mire is van szüksége: mennyiségre, vagy minőségre? Igazán szükségünk van 24 autóra egy nagyszerű versenyhez? A Formula-1 elméletileg az autóversenyzés csúcsa, de ehhez valóban 24 autóra van szükség, vagy 20 is elég lenne hozzá?
A 2012-es szezonnak a Marussia és a HRT is úgy vágott neki, hogy tulajdonképpen egyetlen egy métert sem tudtak megtenni a szezon előtti hivatalos teszteken, és mindössze néhány promóciós kört tudtak csak futni. Ennek az oka pedig az volt, hogy miután elbuktak a törlésteszteken egyszerűen nem volt elég alkatrészük és idejük arra, hogy a megismételt töréstesztek miatt az autóikat is időben felkészítsék a tesztekre. Erre azt mondhatnánk, hogy mindennek a szigorított törésteszt az okozója, de nem, a HRT még egyetlen egyszer sem tudta időben elkészíteni az autóját, így ők már szinte rutinosan használják a szezon első nagydíját arra, hogy bejárassák az új autójukat.
A HRT történetében leginkább Pedro de la Rosát lehetne sajnálni. De la Rosa egy szimpatikus pilóta, akinek a tesztpilótai képességeit nagyon nagyra tartják az F1-ben, ő azonban egy McLaren tesztpilótai állást hagyott ott a HRT-ért, hogy versenyezhessen. Ez az első futamon nem igazán jött össze a számára. Az egykori Virgin, ma Marussia csapatnál sem sokkal jobb a helyzet. A kis angol istálló már a kezdetek óta szenved a források hiánya miatt. Most azonban egy dúsgazdag orosz támogató, valamint Pat Symonds és a McLaren csapat szakmai segítsége miatt mindenki többet várt tőlük. Melbourne-be mégis úgy utazhattak el ők is, hogy egyetlen hivatalos tesztet sem teljesítettek az új autóval, amely élesben, ráadásul messze a várakozások alatt szerepelt.
Persze bizonyos szempontból ez érhető, ha orosz, vagy spanyol milliomosok lennék, akkor mi is szeretnénk az autónkat ott látni a melbourne-i rajtrácson, és az üzletfeleink is hasonlóan vélekednek a kérdésről. es azt is meg lehet érteni, hogy az európai gazdasági válság miatt ma nagyon nehezen jutnak a csapatok forrásokhoz, pénz nélkül pedig ebben a sportban ma már nem lehet eredményeket elérni. De ezek nem szempontok a Formula-1-ben. A Formula-1 az Olimpiához hasonlóan a csúcs, a legmagasabb szintje a sportáguknak, és ott csak a legjobbaknak van helye. es bizony az F1-ben az elmúlt évtizedben sok sokkal jobb versenyt, vagy mezőnyt is láttunk már kisebb rajtrács mellett is, mint az idei 24 autó.
Persze nem szabad leértékelnünk, hogy mekkora kihívás is létrehozni egy Formula-1-es csapatot, nem beszélve arról, hogy mekkora munka is nyerni az F1-ben. es nem is akarjuk pellengérre állítani a HRT-t, vagy a Marussiát, de velük kapcsolatban az embernek óhatatlanul az az érzése, hogy egy 20 fős mezőny hatékonyabb lenne, mint a jelenlegi 24 fős rajtrács.