A Sauber az F1 X-Factora

image

Peter Saubert úgy ismerik a Formula-1 paddockjában, mint az F1 legkonzervatívabb, régi vágású úriemberét, mégis a pragmatikus, a csapatának a túlélése érdekében mindig biztosra játszó Sauber az elmúlt több mint két évtizedben olyan pilóták karrierjét indította el, mint Michael Schumacher, Kimi Raikkönen és Felipe Massa, most pedig úgy tűnik, hogy a mexikói Sergio Perezzel egy újabb gyöngyszemre lelt. Edd Straw cikke.
A 68 éves Peter Sauber, szinte tipikus svájciként kétségkívül konzervatív elveket vall a csapat működtetésével kapcsolatban, ez azonban egy területen sohasem volt jellemző rá: a pilóták kiválasztásnál ugyanis igencsak gyakran hozott meglepő és kockázatos döntéseket. Ezek a kockázatos döntések azonban igencsak gyakran bejöttek, amint azt legutóbb a Maláj Nagydíjon Sergio Perez 19. Formula-1-es futamán elért 2. helye is bizonyítja.
Pedig Perez karrierje tavaly nem így indult, hiszen mindenki a Telmex fizetős pilótájaként tekintett rá, a fiatal mexikói azonban szép lassan bizonyította a tehetségét. Pedig a ma 22 éves Perez nem tűnt nagy ígéretnek az alsóbb szériákban. Perez még 2007-ben 17 évesen megnyerte az Angol Formula-3-as bajnokság nemzeti kategóriáját, azt követően azonban semmilyen bajnokságban sem tudott győzni. Persze, akik közelről figyelték a fiatal mexikóit azok tudták, hogy lehet a fiúban fantázia, de 2008-ban az Angol Formula-3-as bajnokságban szerzett 4 győzelme és 4. helye, valamint a GP2-ben második nekifutásra szerzett 2. helye kevés csapatvezető figyelmét ragadta meg. Peter Sauber azonban köztük volt.
Mára pedig kijelenthetjük, hogy Peter Sauber, Ken Tyrrellhez és Eddie Jordanhoz hasonlóan az F1 egyik legnagyobb tehetségkutatója. Bármenyire is konzervatív csapatvezető egy dologhoz nagyon ért: hihetetlenül jól képes megítélni a pilóták képességeit. Végül is ő volt az, aki 1991-ben 150 000 fonttal elindította a későbbi hétszeres világbajnok, Michael Schumacher karrierjét, aki így a Sauber csapat sportkocsijából az 1991-es Belga Nagydíjon Eddie Jordan Formula-1-es autójába ülhetett át. Ez a befektetés azonban akkor nem fizetődött ki, hiszen a Mercedes 1994 végén a McLaren kedvéért szakított a Sauberrel és az időközben bajnokká avanzsált Schumacher már sohasem versenyzett Peter Sauber csapatában.
A Sauber csapat azonban már a Formula-1-es pályafutásuk kezdetétől hajlandó volt fiatal tehetségeknek lehetőséget adni. Így már 1993-ban két fiatal, tehetséges és csekély tapasztalattal rendelkező pilótát, Karl Wendlingert és JJ Lehtot ültették az autóba, akik közül 52 rajtjával Lehto volt a tapasztaltabb, de a neve mellett ekkor még mindössze 2 világbajnoki pont szerepelt. Peter Sauber ajándéka azonban ekkor még leginkább csak az volt, hogy a két pilótáját a 4. és az 5. helyen láthatta a csapat első Formula-1-es körének a végén. A következő szezonban Sauber választása Heinz-Harald Frentzenre esett, aki már meg is hálálta a bizalmat és néhány szenzációs időmérő és egy második sor után a szezon végére 7 ponttal gazdagította a csapat számláját.
Peter Sauber szerint azonban ez nem mindig az ő érdeme volt. „en nem vagyok tehetségkutató” – nyilatkozta. – „A legtöbb esetben a pilóták menedzserei hívtak fel, felajánlva a versenyzőjüket. Az évek alatt több tucat, de akár több 100 ilyen eset volt. es bizony nehéz a legjobbat kiválasztani. A választásom a múltban mindig az eredményeiken alapult, de ezt azért a megérzéseimmel is kombináltam. es ez mindig egészen jól működött.”
Természetesen erre bizonyos értelemben a szükség kényszerítette a csapatot, mert az istálló sohasem volt olyan helyzetben, hogy a nagynevű pilótákat megfizesse. A fiatal tehetségek mellett a csapat többször adott lehetőséget olyan pilóták számára is, akik már a karrierjük vége felé, annak a leszálló ágában voltak, így például a Benettonos korszaka után Johnny Herbert, Jean Alesi (szintén a Benettonból érkezve), vagy 2005-ben Jacques Villeneuve is megfordult náluk. es bizony közülük néhányan a Sauberes évek után újra tudták indítani a karrierjüket, így például Herbert a három Sauberes évek követően a Stewart-nál még futamgyőzelmet szerzett 1999-ben. Voltak azonban szép számmal olyan fiatal tehetségek is, akik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, így a szezon közben érkező Jean-Christophe Boullion (a Formula-3000-es sorozat 1994-es bajnoka) és Norberto Fontana (a német Formula-3-as bajnokság 1995-ös győztese) pályafutása is rövidnek bizonyult az F1-ben
„Minden a körülményektől függ” – nyilatkozta Sauber. – „Egy középcsapatnak sokkal könnyebb aláírnia egy újonc pilótával, mert nincs meg a futamgyőzelem kényszere. A topcsapatok ebből a szempontból nehezebb helyzetben vannak, mert ők mindig két top-pilótát akarnak, akik kiegyensúlyozottan képesek futamokat nyerni.”
Persze egy fiatal és tapasztalatlan pilótával mindig nagy a kockázat, míg egy tapasztalt közepes pilóta nagy valószínűséggel garantálja a szolid szezont a csapat számára Ugyanakkor egy ifjú titán révén igazán komoly eredményeket is elérhet a csapat. A döntés tehát igazán nehéz.
A Sauber csapat első nagy durranása egy hihetetlenül tapasztalatlan pilóta volt, akit Peter Sauber mindössze 23 együléses (!) versenyt követően a Formula-Renault-ból (!) ültetett be egy Formula-1-es autó volánja mögé 2001-ben. Ő volt Kimi Raikkönen.
„erveket és ellenérveket is találunk egy újonc pilóta mellett” – árulta el Peter Sauber. – „Akik már bizonyítottak, azok sokkal tapasztaltabbak, ami előny. Ugyanakkor egy újonc pilóta különösen motivált lehet, és gyakran könnyebb is vele dolgozni. Ezért minden a körülményektől és az érzéseidtől függ. Néha egy fiatal pilóta hatalmas lökést adhat a csapat motivációja szempontjából. es talán a mi pilótapolitikánk egy kicsit megváltozott 2001 után, amikor Kimi Raikkönen igazán jól ment. Ez a pozitív tapasztalat határozottan nagy szerepet játszott akkor, amikor Felipe Massával aláírtunk 2002-re. De azt sem szabad elfelejteni, hogy 2010-ben például Pedro de la Rosa és Nick Heidfeld személyében két tapasztalt pilótánk is volt Kamui Kobayashi mellett a csapatban.”
2001-ben Raikkönen és a tapasztaltabb Nick Heidfeld végül a bajnokság 4. helyére röpítette a Sauber istállót. A jó eredmények érdekében azonban nem csak annyit kell tenni, hogy fiatal és tehetséges pilótákat szerződtettünk, hanem egy megfelelő munkakörnyezetet is biztosítani kell a számunkra, ahol majd ki is tudnak bontakozni. Egy újonc pilóta elkerülhetetlenül hibázik időnként, amiből tanulnia kell és meg kell szereznie a szükséges önbizalmat. es a Saubernél most sem vették le Sergio Perez fejét, amiért az utolsó körökben elkövetett kisebb hibája miatt szinte egészen biztosan egy futamgyőzelmet bukott el. es ez Peter Sauber legnagyobb érdeme, hiszen a csapata nemcsak, hogy nem fél a fiatal tehetségektől, de időt is ad a számukra. Erre a legjobb példa a csapat másik pilótája, a japán Kamui Kobayashi, akivel a 2010-es szezonra azt követően írtak alá, hogy a Toyota csapatban két, igencsak látványos versenyt futott a 2009-es szezon végén. Kobayashi pedig határozottan az a pilóta, akiből egy körön hiányzik néhány tizedmásodperc, viszont a hajmeresztő előzései ellenére is hihetetlenül kiegyensúlyozott tud lenni a futamokon. Ez pedig azt is jól példázza, hogy bizony Peter Sauber túl tud tekinteni a nyers tempón.
„Ez egy fontos pont” – jelentette ki Peter Sauber. – „Mert én úgy hiszem, hogy nemcsak azért van sikerünk a fiatal pilótákkal, mert aláírunk a legmegfelelőbbel, de azért is, mert olyan környezetet teremtünk, ahol különösebb teher nélkül tudnak fejlődni. Máshol egy fiatal kap egy ülést, egy elsőszámú pilóta mellett a szezon közepén, majd mindenki csodálkozik, hogy miért is szenved az újonc pilóta. Ráadásul mi mindig más tulajdonságot keresünk. Kiminél a hihetetlen szellemi erőt értékeltük, amit rögtön éreztünk is benne. Felipe Massánál a puszta sebesség – ami különösen a gyors kanyarokban jelentkezett – ragadott meg minket. Míg Kamui teljesen más eset volt, nála egyszerűen az a két futam nyűgözött le bennünket, amit a Toyotánál teljesített. Ők mind rendelkeznek egy bizonyos tehetséggel, de összességében nem ugyanazok jellemzőek rájuk.”
es ez az, amiért Peter Sauber nem szeretné, ha az új felfedezettjét, Sergio Perezt idő előtt elvinné a Ferrari, és végülis kérdés az is, hogy Perez hol szeretne idén jobban versenyezni? A szárnyaló Sauberben, vagy a szenvedő Ferrariban? Persze 2013-ban már más lesz a helyzet és talán Pereznek is több esélye lesz majd 2013-ban a kétszeres spanyol világbajnok mellett, ha az idei szezonban néhányszor megrángatja a Sauberjével a maranellói oroszlán bajuszát.
Talán a végső tanulság az, hogy egy feltörekvő sztárnak időre és megfelelő környezetre van szüksége ahhoz, hogy majd a Ferrarinál egy még izgalmasabb új kihívás várjon rá, akár már 2013-ban.