Bernie stratégiai baklövése?

image

Bernie Ecclestone régi álma, hogy a Formula-1 sikeres legyen Amerikában, és úgy tűnhet, hogy az F1 ügye még sohasem állt ilyen jól az USA-ban, ha arra gondolunk, hogy idén novemberben érkezik az Austini Amerikai Nagydíj, míg 2013-ban, vagy 2014-ben New Jersey is F1-es futamot rendezhet. A helyzet azonban ennél sokkal bonyolultabb. Gordon Kirby cikke.
 
A Bahreini Nagydíj körüli bizonytalanság soha sem látott sajtónyilvánosságot eredményezett Amerikában, a The New York Times például két oldalas cikket jelentetett meg az F1 Bahreini sztorijáról, az F1 pedig utoljára ilyen figyelmet még Max Mosley szex botránya kapcsán kapott Amerikában.
 
Ez bizony nem túl jó hír a Formula-1 számára, ami éppen most próbálja ismételten megalapozni a hírnevét és a hitelességét az USA-ban. Bernie Ecclestone azt reméli, hogy Austin és a Manhattantől csak egy kőhajításnyira lévő weehawkeni „pálya” alkalmas lesz arra a feladatra, hogy hosszú ideig otthont adjon a Formula-1-nek az USA-ban. De láttunk már ilyet, hiszen az elmúlt évtizedekben Indianapolisszal, Phoenix-el, Detroittal, Dallasszal és Las Vegasszal szemben is optimista várakozások voltak, ezek azonban korántsem váltak valóra. Sokan elfeledkeznek azonban arról, hogy volt idő, amikor az F1 „népszerű” volt az USA-ban, és volt, illetve van két olyan legendás versenypálya is az államokban, ami a mai napig használatban van, és ami a Formula-1 számára is vállalható alternatívát jelentett volna Austinnal és New Jersey-vel szemben.
 
Ez egyik Long Beach, ahol az idei szezonban már a 38. Long Beach-i GP-ét futották. Most már évtizedekkel később kijelenthető ugyanis, hogy Bernie Ecclestone hatalmas stratégiai baklövést követett el, amikor 1980-ban előbb Watkins Glentől, majd három évvel később Long Beach-től is elfordult. Ma már világos, hogy ha Bernie akkor kitart, akkor ma az F1-nek két hatalmas futama lehetne az USA-ban, az egyik a keleti, a másik pedig a nyugati parton.
 
Bár a tömegek és a média érdeklődését nem tudta teljesen magával ragadni a Long Beach-i Nagydíj a rövid hét éves F1-es történelme során, később azonban a 80-as és a 90-es években a CART-nak köszönhetően Amerikai első számú utcai versenyévé vált. A pálya és a boksz minimális fejlesztésekkel ma is megfelelne a Formula-1 igényeinek, míg a ma már közel 40 éves múltja hihetetlenül jó hatással lenne az F1 amerikai imázsára és nézettségére. Bernie azonban 1983 után elfordult Long Beach-től, az F1 helyét pedig 1984-ben a CART vette át, a CART hitelessége pedig az utcai és épített pályás futamok miatt hihetetlen növekedésnek indult az USA-ban, amiben Long Beach-nek elévülhetetlen érdemei voltak. 1984-ben összesen 50 000 néző volt kíváncsi a Long Beach-i CART futamra, ami nem sokkal több annál a 30 000-nél, ami az előző évi F1-es nagydíj vonzott. A futam látogatottsága azonban meredeken elindult felfele, így a 90-es években már a versenyeket 95 000-ren követhették figyelemmel, míg a három nap összesen 220 000 látogatót vonzott a CART Long Beach utcáira. Sőt a mai gazdasági válság ellenére is a 2012-es Long Beach-i GP-nek három nap alatt 170 000 látogatója volt. Tiszteletre méltó eredmény, de óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy vajon mennyien is látogattak volna ki, ha idén már a 38. Formula-1-es Nagydíjnak adhattak volna otthont Long Beach utcái?
 
Ugyanekkora, ha nem még nagyobb hiba volt Watkins Glen elhagyása Bernie részéről. Watkins Glen egy szuper pálya volt, gyönyörű környezetben, aminek ráadásul nagyon komoly múltja volt az amerikai autóversenyzés történetében, a 40-es évek óta használt pálya pedig már 1961 óta adott otthont a Formula-1-es futamoknak. es mindez 4 órányi autóútra New York-tól! Az F1 távozását követően Watkins Glen csődbement, a pályát pedig az International Speedway Corporation, a NASCAR pályatulajdonos partnere vásárolta fel. Watkins Glen pedig azóta a NASCAR egyik legnagyobb nyári eseményévé vált, amely talán még inkább hozzásegítette a NASCAR-t ahhoz, hogy Amerika elsőszámú autóverseny sorozatává váljon, mint amennyit a CART profitált Long Beach-i GP átvételéből.
 
Amerika két legnagyobb és legpatinásabb versenye tehát eredetileg Bernie Ecclestone kezében volt, az F1 azonban az utóbbi évtizedekben mindig a következő zacskó aranyra figyel és nem a hosszú távú stratégiai érdekeire, és olyan helyeken akarja felépíteni az F1 hírnevét, mint Bahrein, ahol semmi szenvedély sem ég a Formula-1 iránt. Pedig lehetett volna, lehetne más út is az F1 előtt…