Georally – ,,Gergőrally"

Georally - ,,Gergőrally

Egyszer volt, hol nem volt… Néhány évvel ezelőtt született egy igazán kitűnő kezdeményezés, mely a georally elnevezés kapta. Ma már nem sokan tudják, mit is takar ez a kifejezés, pedig izgalmakat, ügyességet és szórakozást is takar. Napjaink versenyzői között is akadnak olyanok, akik próbára tették rátermettségüket a georally keretein belül. A pécsi navigátort, Patkó Gergelyt kérdeztük a georallyról – vagy a ,,Gergőrallyról”? 🙂

– Hogy néz ki a georally?

Egy verseny össztávja olyan 2-300 km körül van (ha jó a navigátorod és a csapatod) és a nevezési díj sem olyan vészes. Csapatban érdemes legalább 3 fővel nekivágni egy versenynek, mert elég összetett feladatok várnak a próbázókra. Ügyességi szakaszokból és összekötő, nagyon jó kis logikai feladatokkal tarkított etap-útvonalakból áll a verseny, ahol a legkevesebb hibapontot összegyűjtő csapat kerül ki győztesen az általában másfél-két napos esemény végére.

A sportban megszokott „átvételekkel” kezdődik a georally is, majd egy kis versenyzői eligazítást követően mindjárt egy ügyességivel folytatódik. Ez általában egybójákkal vagy gumikkal kirakott pálya, amit természetesen időre kell teljesíteni, a bóják és gumik érintését büntetőpontokkal honorálják. Miután ez megvolt, következik az első etap, amit a rallyhoz hasonlóan időre kell teljesíteni. Viszont itt az etapod útvonalát először meg kell fejtened, amihez a teljes csapat munkájára szükséged lesz. Fontos, hogy mindenki megértse és tudja, hogy kinek, mi a feladata, hiszen az olyan szabályok sem ritkák egy-egy etapra vagy akár az egész versenyre, hogy minden elsőbbségadás kötelező táblánál balra, a stoptáblás kereszteződésnél pedig jobbra kell fordulni, az itiner jeleddel ellentétben. Itt kezdődnek az eleinte vicces jelenetek az autóban, amikor elhagyod az utat és nem találod menet közben a feladatokat, amik az adott útvonaladon vannak, mert például közben kimaradt egy ,,el kellett volna menni balra” infó. 🙂 Közben van az „utasnak” is feladata: számolgatja a gyalogátkelőhely, a főútvonal vagy a megállni tilos táblákat az egész etapon, de ugye ebből is össze tud jönni annyi, amennyi már a papírra sem fér ki, ha eltéved a kis csapat.

Egyes etapokat grafikusan kell valamilyen logika szerint összeraknunk. Van, amikor csak egy 2 oldalas írásos anyag van a segítségedre, amiben még vannak visszapillantó tükörben lefotózott templomok, emlékművek, amiket még fel is kell ismerned és egy papíron bejelölnöd. 🙂 Persze a szöveges leírásnak is sokan örülnek, hogy végre nem kell bonyolult grafikákat fejtegetni, de ez is tartogathat mindig meglepetéseket. Például: ,,Jaaa, bocsánat, elfelejtettem mondani, hogy a híd után lévő emlékműről olvassátok le a számokat!” – mindezt 3-4 kilométerrel odébb. Általában van egy éjszakai szakasz is, amikor a sötét – VUK-kal ellentétben – a georallysnak nem a barátja.

Ilyen ügyességiből és etapból van a versenyen körülbelül 5 darab, úgyhogy bőven van ideje a csapatnak összeveszni és kibékülni is az autóban. 🙂 Higgyétek el nekem, nagyon jó kis buli, hétvégi program, mindenkinek merem ajánlani!

– Hogyan kerültél bele ebbe a közegbe?

Egy újságban láttam egy hirdetést, hogy lesz Georally Pécsett. Az ügyességi részére egyedül mentem el megnézni, hogy mi is ez valójában. Sajnos arra már nem emlékszem, hogy mennyi idős is voltam, de olyan 15-16 lehettem. Akkor már „javában” kijártam hegyiversenyekre és a Mecsek Rallyra, tehát nem volt számomra „idegesítő” a Zipernowsky Károly Műszaki Szakközépiskola udvarán megrendezett ügyességi próba „hangzavara”. Arra emlékszem, hogy akkor indultak pécsi autóversenyzők is ezeken a versenyeken, úgyhogy a becsövezett Ladákkal is tekerték ott a fiatalok. Nagyon tetszett az egész! Úgy képzeld el, hogy egy belvárosi középiskola udvarán a falak között úgy szóltak az autók, hogy…. Huuuh! Nagyon jó volt. 🙂 Nem hagyott nyugodni a dolog, a jogosítványom megszerzése után az első megfizethető lépés az autósport irányába az a georally volt.

– Milyen autóval versenyeztél?

– Egy Trabantom volt, ezzel indultam az első versenyemen két barátommal, de az első ügyességi után elkezdett csúszni a kuplung, így sajnos kénytelenek voltunk a számunkra ismeretlen etapokra helyezni a hangsúlyt.

Aztán évekkel később egy Nissan Sunny-val álltam rajthoz két utassal, és utoljára 2007-ben indultam egy Renault Clioval, 4 fővel. Sajnos mindig én voltam a leglelkesebb ebben a játékban, mert ugyanazok az emberek még egyszer nem jöttek el velem versenyre.
Vezetőként mindig szerettem volna kipróbálni magam, de ugyanakkor folyamatosan előjött belőlem egy kis „nem igaz, hogy nem értitek már azokat a jeleket” gondolatmenet is. De megnyugtattam magam, hogy: ,,Te most csak vezetsz, és figyelj inkább arra, hogy ha stop táblát látsz, akkor balra, ha elsőbbségadás kötelezőt, akkor meg jobbra!”. Ezek a jelek aztán a második versenytől felkerültek a műszerfalra is segítségül. 🙂

– Milyen volt pilótaként szerepelni azokon a versenyeken?

– Nagyon élveztem vezetőként menni. Szeretem a tempót, de itt inkább az ügyességnek, a pontosságnak van szerepe, nem a sebességnek.

– Miben más a georally, mint a hagyományos rallyverseny?

– Nincs sebesség, és sokkal többet kell használnod a logikádat, a fejedet. Nincs szükség bukócsövezett autóra, és egy autó maximális utas számát kihasználva is el lehet indulni. Az ügyességin azonban csak egy ember ülhet a pilóta mellett.

– Te mit szerettél, esetleg nem szerettél benne?

– en bármikor mennék, nekem minden része tetszik! Már tudom, hogy hogyan fokozódik a hangulat az autóban szakaszról-szakaszra, és ezt tudom is kezelni. Mivel mindig Pécsett versenyeztem, nagyon szívesen kipróbálnék egy ismeretlen városban megrendezett georallyt is, ahol a feladatleírásokból nem tudok következtetni arra, hogy nagyjából merre megy majd az útvonal.

– Van valami érdekes sztorid az itteni versenyekkel kapcsolatban?

– Csak nagyon érdekes sztorim van, párról már beszéltem is. Csodálom azokat az embereket, akik ezeket a versenyeket összerakják, megszervezik. Nagyon családias a légkör ezeken a rendezvényeken, amik általában valamilyen bográcsos, főzős kis vacsorával végződnek. Itt a versenyzők megosztják egymással a tapasztalataikat és ilyenkor már mindenki csak mosolyog, nevet a verseny alatt elkövetett hibákon. Természetesen a győzteseket itt is serlegekkel jutalmazzák.

– Milyen eredményeket értél el a georallyban?

– Az elsőnél, 18 évesen már azt is nagy eredménynek éltük meg, hogy végig tudtunk menni a versenyen. Az ügyességi részében értem el 3-4. helyeket, de az etapokon összegyűjtött hibapontjainkból volt annyi, hogy ha kombival mentünk volna sem tudtuk volna hazavinni. 🙂

MINDENKI PRÓBÁLJA KI, MERT NAGYON JÓ SZÓRAKOZÁS!!!

Horváth Judit

A cikk folytatódik..! kattintson ide!